ویتامین‌های خانواده‌ی B برای پیشگیری از سکته‌ی مغزی

ویتامین‌های خانواده‌ی B برای پیشگیری از سکته‌ی مغزی

در حالت کلی ویتامین‌های گروه B خطر سکته‌ی مغزی را به میزان 7 درصد کاهش می‌دهد.

مکمل ویتامین‌های گروه B به میزان کمی خطر سکته‌ی مغزی را کاهش می‌دهد. نتایج یک پژوهش جدید نشان می‌دهد که مکمل‌های ویتامین‌های گروه B خطر سکته‌ی مغزی را کاهش می‌دهند. این گروه شامل تیامین (B1)، ریبوفلاوین (B2)، نیاسین (B3)، اسید پانتوتنیک (B5)، پیریدوکسین (B6)، بیوتین (B8)، فولات (B9)  و کوبالامین (B12)  می‌باشد. این ویتامین‌ها در غلات کامل، تخم‌مرغ، ماهی، مخمر جو و غیره به وفور وجود دارند.

بررسی‌هایی که روی تأثیر این ویتامین‌ها در پیشگیری از سکته‌ی قلبی و مغزی انجام شده گاهی نتایج متناقضی داده است تا جایی که حتی برخی از نتایج حاکی از این بود که این مکمل‌ها خطر سکته را افزایش می‌دهد.

ویتامین‌های گروه B معمولاً در مولتی‌ویتامین‌ها وجود دارند. محققان به بررسی ارتباط بین مکمل‌های ویتامین B، میزان هموسیستئین و خطر سکته‌ی مغزی پرداختند.

برای این کار 14 بررسی بالینی و 54913 شرکت‌کننده را مورد مطالعه قرار دادند. در این پژوهش‌ها برخی از شرکت‌کننده‌ها مکمل ویتامین‌های گروه B، گروه دیگر پلاسبو یا دارونما و یا اینکه مواد غذایی حاوی این ویتامین‌ها را دریافت کردند.
مکمل ویتامین‌های گروه B می‌توانند به طور جزیی خطر سکته‌ی مغزی را کاهش دهند. البته بهتر است این ویتامین‌ها را از طریق مصرف مواد غذایی تامین کنید تا بدنتان دچار کمبود نشود و نیازی به مصرف مکمل نداشته باشید

شرکت‌کننده‌ها به مدت 6 ماه تحت نظر بودند. بررسی‌های نشان می‌دهد که در حالت کلی ویتامین‌های گروه B خطر سکته‌ی مغزی را به میزان 7 درصد کاهش می‌دهد.

محققان نتایج را بر حسب نوع ویتامین‌ها تفکیک کرده و به این نتیجه رسیدند که ویتامین B12 تأثیری در پیشگیری از سکته‌ی مغزی ندارد.

در نهایت اینکه باید بدانید مکمل ویتامین‌های گروه B می‌توانند به طور جزیی خطر سکته‌ی مغزی را کاهش دهند. البته بهتر است این ویتامین‌ها را از طریق مصرف مواد غذایی تامین کنید تا بدنتان دچار کمبود نشود و نیازی به مصرف مکمل نداشته باشید. در صورتی که کمبود دارید حتماً با پزشک مشورت کرده و مکمل مصرف کنید تا خدای نکرده در معرض سکته قرار نگیرید.

ترجمه: فاطمه مهدی پور

تبیان

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید