آخرالزمان چیست و چه ارتباطی با ظهور حضرت مهدی (عج) دارد؟
شکی نیست هر آغازی را انجام و هر شروعی را پایانی است جز ذات بیپایان خداوندی که هم آغاز است و هم انجام . زمان نیز مانند تمام مخلوقات الاهی از این قاعده مستثنا نیست . روزگاری بر دنیا سپری شده که دیباچه زندگی دنیایی به شمار میآید و زمانی نیز خواهد گذشت که پایان این کتاب خواهد بود . برگههای پایانی کتاب زندگی انسان در زمین «آخرالزمان» خوانده میشود . «آخرالزمان» اصطلاحی است که در فرهنگ اغلب ادیان بزرگ دنیا به چشم میخورد و به ویژه در ادیان ابراهیمی از برجستگی و اهمیتخاص برخوردار است . این اصطلاح معمولا به روزگار پایانی دنیا و رویدادهایی که ممکن است در این بخش از زندگی دنیوی به وقوع پیوندد گفته میشود و ادیان بزرگ درباره آن پیشگوییهایی کردهاند; برای مثال در «انجیل» چنین آمده ست: «. . . و این را بدان که اوقات صعب در زمان آخر خواهد رسید× زیرا که خواهند بود مردم خود دوست و زر پرست و مغرور و متکبر و کفر گو و نافرمان والدین و حق ناشناس و بیدین× و بیالفت و بیوفا و خبث کننده و بیپرهیز و بیحلم و با خوبان بیاعتنا× و خائن و کم حوصله و عبوس کننده و عیش را بر خدا ترجیح میدهند .» (1)
قرآن مجید نیز در آیات فراوان به دوران آخرالزمان اشاره کرده است . در معارف ارزشمند اسلامی این اصطلاح در دومعنای کلی به کار رفته است:
1 . مدت زمانی طولانی که با ولادت پیامبر اسلام (ص) آغاز و با شروع رستاخیز بزرگ پایان مییابد . از این رو آن پیامبر الاهی را پیامبر آخرالزمان نیز نامیدهاند .
2 . مدت زمانی که باولادت واپسین جانشین پیامبر اسلام (ص) حضرت مهدی (ع) آغاز میشود، زمان غیبت و ظهور را در برگرفته، با شروع قیامتبه انجام میرسد .
روایات اهل بیت (ع) نشان میدهد:
الف) با سپری شدن این دوران بساط زندگی دنیوی برچیده میشود و مرحلهای جدید در نظام آفرینش آغاز میگردد .
ب) آخرالزمان خود به دو مرحله کاملا متفاوت تقسیم میشود: دوران نخست که انسان به مراحل پایانی انحطاط اخلاقی رسیده، فساد اخلاقی و ستم همه جوامع بشری را فرا میگیرد و واپسین امیدهای بشری به ناامیدی میگراید; و دوران دوم که عصر تحقق وعدههای الاهی به پیامبران و اولیای خدا است و با قیام مصلح جهانی آغاز میشود .
کلیات عقاید مربوط به آخرالزمان تقریبا از سوی همه فرقههای بزرگ اسلام پذیرفته شده است; ولی در خصوص وابستگی این تحولات به ظهور مهدی موعود و نیز هویت مهدی موعود اختلاف نظر وجود دارد . شیعیان دوازده امامی حضرت مهدی (ع) و حکومت جهانی او را حسن ختام حیات بشر در کره زمین و او را همان موعود امتها میدانند . در نظر آنان، با ظهور حضرت مهدی (ع) برخی از ائمه و نیکان و صالحان و نیز بدان و تبهکاران تحت عنوان «رجعت» به دنیا باز میگردند و زندگی دنیایی پایان مییابد .
با گلگشتی در کلمات نورانی معصومان (ع) میتوان واژههایی را که بیانگر پیوند مهدویت و آخرالزمان است، یافت . این واژهها عبارت است از:
1 . آخرالزمان (پایان زمان)
امام صادق (ع)، پیشوای ششم راستگویان، فرمود: «رسول گرامی اسلام (ص) به علی (ع) فرمود: آیا تو را بشارت ندهم؟ آیا تو را خبر ندهم؟ عرض کرد: بله، یا رسول الله . آن حضرت فرمود: هم اینک جبرئیل نزد من بود و مرا خبر داد قائمی که در آخرالزمان ظهور میکند و زمین را پر از عدل و داد میسازد – همان گونه که از ظلم و جور آکنده شده – از نسل تو و از فرزندان حسین (ع) است .» (2)
2 . «لا تذهب الدنیا» (دنیا به پایان نرسد)
این تعبیر بیانگر حتمی بودن تحقق حوادثی است که پس از آن ذکر میشود . عبدالله بن مسعود میگوید: رسول گرامی اسلام (ص) فرمود: «دنیا به پایان نرسد مگر این که امت مرا مردی رهبری کند که از اهل بیت من است و به او مهدی گفته میشود .»
و روشن است دنیا به پایان نمیرسد مگر این که بخش پایانیاش (آخرالزمان) را پشتسرگذارد .
3 . «لا تقوم الساعه» (قیامتبرپا نمیشود)
پیامبر گرامی اسلام (ص) فرمود: «قیامتبرپا نمیشود تا این که قیام کنندهای به حق از خاندان ما قیام کند; و این هنگامی است که خداوند به او اجازه فرماید; و هر کس از او پیروی کند، نجات یابد و هر کس از او سرپیچد، هلاک خواهد شد . . . .» (4)
4 . «لا تنقضی الایام» (روزها منقضی نگردد)
رسول خدا (ص) فرمود: «روزها منقضی نگردد تا این که مردی از اهل بیت من بر زمین حکومت کند که همنام من است .» (5)
5 . «لو لم یبق من الدنیا الا یوم واحد» (اگر از دنیا بیش از یک روز باقی نماند)
امیرمؤمنان (ع) برفراز منبر در شهر کوفه چنین فرمود: «اگر از دنیا بیش از یک روز باقی نماند، خداوند آن روز را چنان طولانی خواهد کرد که مردی از خاندانم برانگیخته شود .» (6)
6 . «عند انقطاع من الزمان» (در بخش پایانی زمان)
پیامبر اکرم (ص) فرمود: هنگام پایان زمان و آشکار شدن فتنهها، مردی هست که به او مهدی گفته میشود و بخشش بسیار دارد . » (7)
نشانه های آخر الزمان
این محدوده زمانی نشانههایی دارد که اصطلاحا «علائم آخرالزمان» خوانده میشود . علاوه بر اصطلاح رایج «علائم آخرالزمان» در فرهنگ مسلمانان اصطلاح مشابه دیگری به نام «اشراط الساعه» وجود دارد . این اصطلاح که بیشتر نزد اهل سنت رایج است، به نشانههای وقوع قیامت اختصاص دارد; ولی روایاتی که ذیل این عنوان ذکر شده نشان میدهد بسیاری از نشانههای آن چون نشانههای آخرالزمان است و میتوان بسیاری از نشانههای آخرالزمان را نشانههای قیامت دانست .
همان گونه که اشاره شد آخرالزمان به دو بخش متفاوت تقسیم میشود . بر اساس روایات، بخش اول بسیار دشوار خواهد بود . بخشی از مشخصههای این عصر عبارت است از:
1 . گریز از دین
پیامبر گرامی اسلام (ص) ویژگیهای انسانهای این دوران را این گونه برشمرده است:
«زمانی بر مردم خواهد آمد که درهمهای آنها دینشان خواهد بود و همتشان شکمشان و قبلههاشان زنانشان . برای طلا و نقره رکوع و سجود به جای میآورند . آنها همواره در حیرت و مستی خواهند بود; نه بر مذهب مسلمانیاند و نه بر مسلک نصرانی .» (8)
2 . دنیا پرستی
رسول خدا فرمود: «زمانی بر امت من میآید که در آن زمان درونهای مردم پلید میشود ولی ظواهرشان به طمع مال دنیا آراسته میگردد; به آنچه در پیشگاه خداوند است دل نمیبندند; کارشان ریا و تظاهر است; خوف از خدا به دلشان راه نیابد و خداوند آنها را به عذابی فراگیر دچار سازد .
آنها چون غریق خداوند را میخوانند; ولی خداوند دعایشان را مستجاب نمیکند .» (9)
3 . آزمایشهای بزرگ
یکی دیگر از ویژگیهای دوران آخرالزمان امتحاناتی است که انسانها در این دوران پشتسر میگذارند . با این آزمونها، مردم به دو گروه تقسیم میشوند: موفقها و ناموفقها .
پیامبر اکرم (ص)، وقتی از چهرههای موفق این دوران یاد میکند، با شگفتی به علی (ع) چنین میفرماید: «ای علی، بدان شگفت آورترین مردم درایمان و بزرگترین آنان در یقین مردمی هستند که درآخرالزمان [با آن] که پیامبر خود را ندیدند و از امام خود محجوبند، به نوشته که خطی سیاه بر صفحهای سپید است، ایمان میآورند .» (10)
امیرمؤمنان علی (ع) نیز درباره نجات یافتگان این دوران میفرماید: «و آن زمانی است که از فتنهها نجات نمییابد مگر مؤمنانی که بینام و نشانند . اگر در حضور باشند، شناخته نشوند; و اگر غایب گردند، کسی سراغ آنها را نمیگیرد . آنها برای سیرکنندگان در شب ظلمانی جامعهها چراغهای هدایت و نشانههای روشنند . نه مفسده جو هستند و نه فتنهانگیز . نه در پی اشاعه [فحشایند] و نه مردمی سفیه و لغو گو! اینانند که خداوند درهای رحمتش را به سویشان باز میکند و سختیها و مشکلاتی را از آنها برطرف میسازد .» (11)
نویسنده:خدامراد سلیمیان