پاسخی مختصر به منکرین ولادت امام زمان (عج)

پاسخی مختصر به منکرین ولادت امام زمان (عج)

با وجود روایات زیادی که در اثبات وجود امام زمان (علیه السلام) وجود دارد،[۱] متأسفانه بعضی از اهل سنت قائل هستند که امام مهدی (علیه السلام) هنوز به دنیا نیامده است. ما در این پست با ذکر چند نکته مختصر ثابت می‌کنیم که امام مهدی (علیه السلام) متولد شده و اکنون زنده است.

پاسخی مختصر به منکرین ولادت امام زمان (عج)

حدیث ثقلین که در کتب اهل سنت موجود است دلالت بر زنده بودن امام مهدی علیه السلام دارد. در مسند احمد نقل شده است: «حدثنا عبد اللَّهِ حدثنی أبی حدثنا أَسْوَدُ بن عَامِرٍ أخبرنا أبو إِسْرَائِیلَ یعنی إِسْمَاعِیلَ بن أبی إِسْحَاقَ الملائی عن عَطِیهَ عن أبی سَعِیدٍ قال: قال رسول اللَّهِ صلى الله علیه وسلم: انی تَارِکٌ فِیکُمُ الثَّقَلَینِ أَحَدُهُمَا أَکْبَرُ مِنَ الآخَرِ کِتَابُ اللَّهِ حَبْلٌ مَمْدُودٌ مِنَ السَّمَاءِ إلى الأَرْضِ وعترتی أَهْلُ بیتی وانهما لَنْ یفْتَرِقَا حتى یرِدَا عَلَىَّ الْحَوْضَ.[۲] ابوسعید خدرى مى‌گوید: رسول خدا (صلى الله علیه و آله) فرمود: من دو چیز گرانبها را که یکى بزرگتر از دیگرى است در میان شما مى‌گذارم، یکى کتاب خدا؛ ریسمانى است که از آسمان تا زمین امتداد دارد، و دیگرى عترت و اهل بیت من. این دو، تا هنگامى که بر حوض کوثر بر من وارد شوند هرگز از هم جدا نمى‌شوند.» با توجه به این حدیث یکی از دلایل نقلى که بر ضرورت وجود امام زمان (علیه السلام) دلالت مى‌کند، این حدیث است؛ زیرا حدیث در صدد بیان این نکته است که «امامى از اهل بیت رسول خدا (صلی الله علیه و آله) وجود دارد که از قرآن جدا نمى‌شود و قرآن نیز از او جدایى ندارد؛ و این امر تا روز قیامت ادامه دارد». با توجه به این استدلال چگونه می‌شود گفت امام زمان (علیه السلام) هنوز به دنیا نیامده است؟

اما نظر علمای اهل سنت نسبت به حدیث ثقلین برای اثبات امام زمان

مناوى از علماى اهل سنت کلام علامه سمهودى را از کتاب جواهر العقدین در باره دلالت حدیث ثقلین این گونه حکایت کرده است: «إنَّ ذلک یفهم وجود من یکون أهلاً للتمسک من أهل البیت والعتره الطاهره فی کلِّ زمان وجدوا فیه إلى قیام الساعه حتَّى یتوجَّه الحثُّ المذکور إلى التمسک به، کما أنَّ الکتاب العزیز کذلک، ولهذا کانوا کما سیأتی أمانًا لأهل الأرض، فإذا ذهبوا ذهب أهل الأرض.[۳] از این حدیث استفاده مى‌شود که در هر زمان باید فردى از اهل بیت و عترت پاک من که سزاوار تمسک است، تا روز قیامت موجود باشد، تا امر به تمسک در این حدیث معنا پیدا کند؛‌ همان‌گونه که کتاب عزیز چنین است. و لذا اهل بیت در روایاتى که بعداً‌ مى‌آید، امان زمین معرفى شده اند که هرگاه از روى زمین بروند، اهل زمین نیز نابود خواهند شد.»

هیثمی یکی دیگر از علمای اهل سنت درباره این حدیث می‌گوید: «وفی أحادیث الحث على التمسک بأهل البیت إشارهٌ إلى عدم انقطاع متأهل منهم للتمسک به إلى یوم القیامه، کما أنَّ الکتاب العزیز کذلک، ولهذا کانوا أماناً لأهل الأرض کما یأتی، ویشهد لذلک الخبر السابق: فی کل خلَفٍ من أمتی عدول من أهل بیتی.[۴] در احادیثى که سفارش به اهل بیت شده، به این نکته اشاره دارد که تا روز قیامت زمین از اهل بیتى که اهلیت هدایت دارند خالى نخواهد بود؛ همان‌گونه که کتاب عزیز چنین است، و لذا اهل بیت امان براى اهل زمین معرفى شده اند. شاهد بر این مطلب روایت گذشته است که مى فرماید: در میان هر قوم و دسته‌‌اى از امت من، عدولى از اهل بیت من وجود دارد.»
ما به کسانی که می‌گویند امام زمان (علیه السلام) هنوز به دنیا نیامده، می‌گوییم: «مگر نه این است که روایات صحیحی درباره امام مهدی وجود دارد، با وجود این احادیث، از مدعیان متولد نشدن امام سؤال می‌کنیم، آیا امکان ندارد همین الان امام زمان ظهور کند؟ مدعیان می‌گویند بله، ما به آن ها می‌گوییم، در صورت ظهور آیا به صورت طفل خردسال ظهور می‌کند یا به صورت یک انسان کامل؟ چاره‌ای ندارند که بگویند به صورت یک انسان کامل. پس این ادعا که امام زمان (علیه السلام) هنوز متولد نشده است، مردود است. به تعبیر دیگر مگر در حدیث نداریم که اگر یک روز به دنیا مانده باشد کسی ظهور می‌کند؟ آیا امکان ندارد همین حالا ظهور کند، اگر امکان دارد پس فرض این که هنوز امام زمان (علیه السلام) به دنیا نیامده، باطل است.

منابع:

[۱]. بنگرید به «اثبات امام زمان طبق کتب اهل سنت»
[۲]. أحمد بن حنبل، مسند أحمد بن حنبل، ج۳، ص۱۴، ح۱۱۱۱۹، و ص۳۷۱، ناشر: مؤسسه قرطبه، مصر
أحمد بن حنبل، فضائل الصحابه، ج۲، ص۷۷۹، تحقیق د. وصی الله محمد عباس، ناشر: مؤسسه الرساله، بیروت، الطبعه الأولى، ۱۹۸۳.
[۳]. المناوی، فیض القدیر شرح الجامع الصغیر، ج۳، ص۱۵، ناشر: المکتبه التجاریه، مصر، الطبعه الأولى، ۱۳۵۶ ه.ق
[۴]. الهیثمی، الصواعق المحرقه علی أهل الرفض والضلال والزندقه، ج۲، ص۴۴۲، تحقیق عبد الرحمن بن عبد الله الترکی، کامل محمد الخراط، ناشر: مؤسسه الرساله، لبنان، الطبعه الأولى، ۱۹۹۷.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید