بين افطار و شام فاصله نيندازيد

بين افطار و شام فاصله نيندازيد

يك متخصص تغذيه با تاكيد بر صرف وعده سحري در ايام روزه‌داري و بيان اين كه لازم است وعده افطار و شام، يك وعده در نظر گرفته شوند و فاصله‌اي ميان آنها ايجاد نشود، گفت:

روزه‌داري صحيح به نوعي خانه تكاني بدن محسوب مي‌شود، زيرا بسياري از بافت‌هاي بدن از جمله بافت چربي تجزيه شده و بازسازي مي‌شود.

دكتر مسعود كيمياگر در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان ايسنا، با اشاره به تغييرات ايجاد شده در بدن به دنبال روزه داري، گفت: بدن همواره در حال تجزيه و بازسازي است.

بافت‌هاي بدن نيز هر كدام از نيمه عمر خاص خود برخوردارند. به عنوان مثال نيمه عمر سلول‌هاي دستگاه گوارش 48 ساعت و گلبول‌هاي قرمز 120 روز است. به دنبال روزه گرفتن به شيوه صحيح، بخشي از بافت‌هاي چربي بدن شكسته و بازسازي مي‌شوند.

دكتر كيمياگر ادامه داد: تحقيقات نشان مي‌دهد با روزه‌داري سطح چربي‌هاي خون به سمت چربي‌هاي مثبت تغيير مي‌كند و به اين ترتيب نسبت كلسترول خوب (HDL) ‌به كلسترول بد (LDL) بهبود مي‌يابد.

وي با اشاره به آداب غذايي روزه‌داري ماه رمضان و با تاكيد بر مصرف وعده سحري در اين ماه، گفت: عدم استفاده از وعده سحري سبب افت قند خون و كاهش هوشياري شده و اين امر سبب مي‌شود فرد در طول روز كارايي لازم را نداشته باشد. همچنين عده‌اي به دليل نخوردن سحري، وعده شام را دير مصرف مي‌كنند كه اين امر ممكن است سبب شود فرد خواب راحتي نداشته باشد.

وي با تاكيد بر روزه گرفتن با روشي صحيح و اصولي، ادامه داد: در ايام ماه رمضان به دنبال روزه‌داري، يك وعده غذايي حذف مي‌شود. به اين ترتيب 20 تا 30 درصد كمتر از ديگر ايام سال غذا مصرف مي‌شود و بايد در نظر داشت در دو وعده باقي مانده نبايد پرخوري کرد.

متاسفانه در برخي موارد، در ايام روزه داري بيشتر از زمان‌هاي ديگر از گوشت، مرغ، شيريني جات و مواد پرچرب استفاده مي‌شود.

دكتر كيمياگر با اشاره به توصيه‌هاي تغذيه‌اي در هنگام افطار، گفت: بر خلاف عده‌اي كه معتقدند بايد ميان افطار و شام فاصله باشد، لازم است كه وعده افطار و شام با هم در نظر گرفته شوند، زيرا افطار خود يك وعده غذايي كامل است.
در مجموع لازم است دو وعده سحر و افطار در ماه رمضان مورد توجه قرار گيرد و در عين حال از پرخوري پرهيز کرد.

اين متخصص تغذيه توصيه كرد به منظور جلوگيري از تشنگي در ايام روزه‌داري از مصرف مواد غذايي مانند ماكاروني، مصرف زياد پلو و ته ديگ در وعده سحري بايد خودداري کرد و گفت: مصرف سالاد، سبزيجات و غلات سبوس‌دار در وعده سحري مي‌تواند گرسنگي و تشنگي را عقب بياندازد، زيرا اين مواد داراي فيبر زيادي بوده و به تدريج جذب بدن مي‌شوند. مصرف چاي کمرنگ در وعده سحر نيز توصيه مي‌شود، اما مصرف زياد آن به دليل ادرار آور بودن و به دنبال آن ايجاد تشنگي، توصيه نمي‌شود.

اين متخصص تغذيه با تاكيد بر اينكه نبايد هنگام افطار در مصرف شيريني جات از جمله زولبيا و باميه زياده روي کرد، گفت: در برخي موارد، شرايط طبخ و روغن مورد استفاده در تهيه اين شيريني‌ها، مورد تاييد نيست. بهتر است روزه داران ابتدا با خرما افطار كنند و سپس معده با صرف غذايي رقيق و ولرم مانند شير يا سوپ براي مصرف غذاي اصلي آماده شوند.

آش رشته و امثال آن براي افطار مناسب نيستند و مي‌توانند به عنوان يك وعده غذايي مورد استفاده قرار گيرند.

مطالب مشابه