بین افطار و شام فاصله نیندازید

بین افطار و شام فاصله نیندازید

یک متخصص تغذیه با تاکید بر صرف وعده سحری در ایام روزه‌داری و بیان این که لازم است وعده افطار و شام، یک وعده در نظر گرفته شوند و فاصله‌ای میان آنها ایجاد نشود، گفت:

روزه‌داری صحیح به نوعی خانه تکانی بدن محسوب می‌شود، زیرا بسیاری از بافت‌های بدن از جمله بافت چربی تجزیه شده و بازسازی می‌شود.

دکتر مسعود کیمیاگر در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان ایسنا، با اشاره به تغییرات ایجاد شده در بدن به دنبال روزه داری، گفت: بدن همواره در حال تجزیه و بازسازی است.

بافت‌های بدن نیز هر کدام از نیمه عمر خاص خود برخوردارند. به عنوان مثال نیمه عمر سلول‌های دستگاه گوارش 48 ساعت و گلبول‌های قرمز 120 روز است. به دنبال روزه گرفتن به شیوه صحیح، بخشی از بافت‌های چربی بدن شکسته و بازسازی می‌شوند.

دکتر کیمیاگر ادامه داد: تحقیقات نشان می‌دهد با روزه‌داری سطح چربی‌های خون به سمت چربی‌های مثبت تغییر می‌کند و به این ترتیب نسبت کلسترول خوب (HDL) ‌به کلسترول بد (LDL) بهبود می‌یابد.

وی با اشاره به آداب غذایی روزه‌داری ماه رمضان و با تاکید بر مصرف وعده سحری در این ماه، گفت: عدم استفاده از وعده سحری سبب افت قند خون و کاهش هوشیاری شده و این امر سبب می‌شود فرد در طول روز کارایی لازم را نداشته باشد. همچنین عده‌ای به دلیل نخوردن سحری، وعده شام را دیر مصرف می‌کنند که این امر ممکن است سبب شود فرد خواب راحتی نداشته باشد.

وی با تاکید بر روزه گرفتن با روشی صحیح و اصولی، ادامه داد: در ایام ماه رمضان به دنبال روزه‌داری، یک وعده غذایی حذف می‌شود. به این ترتیب 20 تا 30 درصد کمتر از دیگر ایام سال غذا مصرف می‌شود و باید در نظر داشت در دو وعده باقی مانده نباید پرخوری کرد.

متاسفانه در برخی موارد، در ایام روزه داری بیشتر از زمان‌های دیگر از گوشت، مرغ، شیرینی جات و مواد پرچرب استفاده می‌شود.

دکتر کیمیاگر با اشاره به توصیه‌های تغذیه‌ای در هنگام افطار، گفت: بر خلاف عده‌ای که معتقدند باید میان افطار و شام فاصله باشد، لازم است که وعده افطار و شام با هم در نظر گرفته شوند، زیرا افطار خود یک وعده غذایی کامل است.
در مجموع لازم است دو وعده سحر و افطار در ماه رمضان مورد توجه قرار گیرد و در عین حال از پرخوری پرهیز کرد.

این متخصص تغذیه توصیه کرد به منظور جلوگیری از تشنگی در ایام روزه‌داری از مصرف مواد غذایی مانند ماکارونی، مصرف زیاد پلو و ته دیگ در وعده سحری باید خودداری کرد و گفت: مصرف سالاد، سبزیجات و غلات سبوس‌دار در وعده سحری می‌تواند گرسنگی و تشنگی را عقب بیاندازد، زیرا این مواد دارای فیبر زیادی بوده و به تدریج جذب بدن می‌شوند. مصرف چای کمرنگ در وعده سحر نیز توصیه می‌شود، اما مصرف زیاد آن به دلیل ادرار آور بودن و به دنبال آن ایجاد تشنگی، توصیه نمی‌شود.

این متخصص تغذیه با تاکید بر اینکه نباید هنگام افطار در مصرف شیرینی جات از جمله زولبیا و بامیه زیاده روی کرد، گفت: در برخی موارد، شرایط طبخ و روغن مورد استفاده در تهیه این شیرینی‌ها، مورد تایید نیست. بهتر است روزه داران ابتدا با خرما افطار کنند و سپس معده با صرف غذایی رقیق و ولرم مانند شیر یا سوپ برای مصرف غذای اصلی آماده شوند.

آش رشته و امثال آن برای افطار مناسب نیستند و می‌توانند به عنوان یک وعده غذایی مورد استفاده قرار گیرند.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید