أَیْنَ قاصِمُ شَوْکَهِ الْمُعْتَدینَ یعنی چه؟!

أَیْنَ قاصِمُ شَوْکَهِ الْمُعْتَدینَ یعنی چه؟!

أَیْنَ قاصِمُ شَوْکَهِ الْمُعْتَدینَ

ترجمه : کجا است درهم شکننده شوکت و قدرت ستمکاران و متعدیان

أَیْنَ قاصِمُ شَوْکَهِ الْمُعْتَدینَ یعنی چه؟!

شرح : بدانکه به موجب اخبار وارده ، حجج الهیه مظهر اسماء و صفات حق مى باشند، در دعاى افتتاح شب هاى ماه مبارک رمضان براى ذات مقدس خداوندى صفاتى ذکر شده از جمله : و الحمدلله قاصم الجبارین مبیر الظالمین ، مدرک الهاربین ، نکال الظالمین و ستایش خداوندى را که در هم شکننده سرکشان است و هلاکت کننده ستمکاران ، دریابنده گریزندگان ، به کیفر رساننده ظالمان .

حضرت ولى عصر (عجل الله تعالى فرجه الشریف) از جمله مظهر این صفات جلالیه الهى است که چون قیام کند شوکت و قدرت ظا هرى روساى سلطه گر جهان را که با دارا بودن هر گونه سلاح هاى جنگى از توپ و تانک و موشک و هواپیما و اتم ، با داشتن افراد نظامى جنگ آزموده و سایر مهمات جنگى دیگر که در اختیار دارند و مى کوشند که ملل دیگر را به زیر یوغ بندگى و سلطه خود درآوردند، از میان مى برد و نابود مى کند، در حالى که جهان را به خاک و خون کشیده اند و عده زیادى را از میان برده اند.

مجلد 13 بحار صفحه 150 روایتى از بزنطى (1) از امام هشتم علیه السلام نقل کرده که فرمود: پیش از وقوع این امرقیام قائم کشتارى است بیوح ، پرسیدم بیوح چیست ؟ فرمود کشتار دائم و پیوسته اى است که فتور و فاصله پذیر نیست .(2)

و ایضا در مجلد 13 بحار صفحه 163(3) روایتى از امام محمد باقر علیه السلام نقل مى کند که فرمود: قیام قائم محقق نمى گردد مگر پس از وقوع خوف شدید، و انواع گرفتارى و بلا و آشوب که دامنگیر مردم مى شود.

و پیش از آن وقوع بیمارى طاعون (مرض مسرى )، و دشمنى و ستیزگى اعراب با یکدیگر، و اختلاف شدید میان مردم ، و تفرقه و جدایى در دینشان ، و اختلاف در اوضاع و احوالشان بطورى که از شدت رنج و اذیت و آزار اشرار صبح و شب آرزوى مرگ مى کنند، و از ظلم و جور نسبت به یکدیگر بعضى بعض دیگر را مى خورند و نابود و از هستى ساقط مى کنند، و خروج قائم هنگامى صورت مى گیرد که مردم فرج و گشایشى نمى بینند و ماءیوس و ناامیدند.

—————————————-

پی نوشتها:

1- مجلد 52 ص 182 نقل از قرب الاسناد. و بزنطى منسوب به بیزانط نام محلى است . و لقب احمد بن محمد ابونصر متوفاى 221 از اصحاب اجماع و از یاران و شاگردان امام هشتم و نهم علیهما السلام

2- نمونه این روایات در ص 242 مجلد 52 از غیبت نعمانى آمده است و از آن استفاده مى شود که مراد از ((بتوح )) کشتار سخت آتشین و شاید روایت فوق هم اشاره به این نکته باشد. و اصل معنى آن ظهور و آشکار است .

3- 52 جدید ص 230 نقل از غیبت نعمانى و راوى آن ابوبصیر است و این روایت مجددا ص 348 همان مجلد از غیبت نعمانى با کمى اختلاف نقل شده اما روى آن ابو حمزه ثمالى است .

مرحوم سید محیى الدین العلوى طالقانى

مطالب مشابه

یک دیدگاه

  1. حسین
    1401-08-03 در 21:27 - پاسخ

    موفق باشید همیشه🌹

دیدگاهتان را ثبت کنید