کیوی و خواص مفید آن

کیوی و خواص مفید آن

کیوی یکی از میوه‌های مناطق حاره بوده و دارای طعم و مزه فوق‌العاده‌ای می‌باشد اما اکثر مردم از این میوه خارق‌العاده بی‌بهره‌اند زیرا این میوه فقط در چند کشور به عمل می‌آید.

کیوی در ابتدا در کشور چین به عمل آمده و در آن کشور به نام دیگری آن را می‌شناخته‌اند، زمانی که کشاورزان نیوزیلند شروع به کشت این میوه و در نهایت صادر کردن آن به سایر کشورها نمودند این میوه به «کیوی» معروف شد. از این میوه به عنوان میوه ملی چین نیز یاد می‌کنند.

گوشت میوه کیوی سبز کمرنگ بوده و دارای دانه‌های سیاه رنگ می‌باشد و از عطر و طعم خاص و فوق‌العاده‌ای برخوردار است.

کیوی: شاهکار خلقت

میوه کیوی سرشار از مواد مغذی معدنی و ویتامین‌ها است. این میوه شامل مقدار قابل توجهی ویتامین A، C و E است. ویتامین C یک آنتی‌اکسیدان حلال در آب است که بدن را از ابتلا به چاقی، بیماری‌های قلبی و عروقی و سرطان حفظ می‌کند.

ویتامین E نیز تأثیر مشابهی با ویتامین C دارد اما آنتی‌اکسیدان حلال در چربی است، میوه کیوی به دلیل داشتن این دو ویتامین به حفاظت بدن در مقابل «رادیکال‌های آزاد» حفظ می‌کند.

فیبر غذایی موجود در کیوی برای درمان بیماری‌هایی مثل دیابت از طریق کنترل سطح قند خون مفید است. مصرف کیوی همچنین از ابتلا به سرطان روده جلوگیری می‌کند و مقدار فیبر بالای آن مقدار سطح کلسترول خون را کاهش می‌دهد.

پزشکان همچنین به بیمارانی که از بیماری‌های قلبی رنج می‌برند، توصیه می‌کنند که روزانه این میوه را مصرف کنند تا شانس دومین سکته قلبی در آنان کاهش یابد.

از دیگر فواید این میوه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

* جلوگیری از ابتلا به بیماری آسم

* جلوگیری از سرفه و خس‌خس گلو به خصوص در کودکان

فواید میوه کیوی

این میوه کوچک و قهوه‌ای رنگ یکی از غنی‌ترین منابع برخی مواد مغذی مورد نیاز بدن می‌باشد. کیوی سرشار از آنتی‌اکسیدان بوده و میزان ویتامین C موجود در کیوی از پرتقال بیشتر است. این میوه همچنین منبع خوبی از پتاسیم، فیبر و میزان قابل توجهی از ویتامین‌های A و E می‌باشد.

جلوگیری از بیماری‌های تنفسی

از بروز آسم و سایر بیماری‌های تنفسی جلوگیری می‌کند. تحقیقات انجام‌شده در ایتالیا که بر روی 18000 نفر از کودکان 6 تا 8 سال انجام شد، حاکی از آن است که کیوی دارای اثرات درمانی بر روی بیماری‌های تنفسی می‌باشد. در این تحقیق ثابت شد کودکانی که در هفته 5 تا 7 واحد میوه کیوی و مرکبات مصرف می‌کردند 44 درصد کمتر از سایر کودکان (که یک‌بار در هفته کیوی مصرف می‌کردند) دچار خس‌خس سینه می‌شدند.

ویتامین E نیز تأثیر مشابهی با ویتامین C دارد اما آنتی‌اکسیدان حلال در چربی

است، میوه کیوی به دلیل داشتن این دو ویتامین به حفاظت بدن در مقابل «رادیکال‌های آزاد» حفظ می‌کند

سرفه‌های شبانه 27 درصد، تنگی نفس 32 درصد، آبریزش بینی 28 درصد، خس خس شدید 41 درصد و سرفه‌های مزمن تا 25 درصد کاهش یافته بود و همه این موارد در اثر مصرف زیاد مرکبات و کیوی که از ویتامین C بالایی برخوردارند، می‌باشد.

خواص پوست و دانه کیوی

علاوه بر این که گوشت میوه کیوی دارای فواید زیادی می‌باشد، پوست و دانه‌های آن نیز فواید چشمگیر تغذیه‌ای دارند. روغن دانه کیوی حاوی مقادیر زیادی آلفالینولنیک اسید می‌باشد که یک اسید چرب امگا – 3 است. این اسیدهای چرب نمی‌توانند در بدن ساخته شوند، لذا باید از طریق رژیم غذایی وارد بدن شوند. تحقیقات حاکی از آن است که اسیدآلفالینولنیک می‌تواند در کاهش ابتلا به بیماری‌های قلبی- عروقی مؤثر باشد. پوست میوه کیوی قابل خوردن می‌باشد و حاوی فیبر قابل ملاحظه‌ای است. از آنجایی که مقادیر زیادی از ویتامین در زیر پوست میوه‌ها از جمله کیوی وجود دارد، لذا خوردن کیوی با پوست، در مقایسه با زمانی که پوست آن را می‌گیریم میزان ویتامین C وارد شده به بدن را افزایش می‌دهد.

سلامت دستگاه گوارش

کیوی منبع غنی از فیبر می‌باشد و می‌تواند به سلامت دستگاه گوارش کمک کرده و همچنین در دفع مواد سمی از روده موثر است، در نتیجه از سرطان روده جلوگیری می‌کند. فیبر موجود در کیوی از بروز یبوست جلوگیری می‌کند و در پیشگیری از سایر مشکلات معده و روده مؤثر است.

سلامـت قلـب و عروق

خوردن میوه کیوی هر روز صبح به مثابه آسپرین عمل کرده و در سلامت قلب موثر می‌باشد، زیرا از لخته شدن خون جلوگیری می‌کند. طبق تحقیقات انجام‌شده افرادی که روزانه به مدت 28 روز، 2 تا 3 عدد کیوی می‌خوردند از تشکیل لخته در خون آن‌ها به میزان 18 درصد کاسته شده بود و همچنین تری‌گلیسیرید خون آن‌ها تا 15 درصد کاهش یافته بود؛ این امر به نوبه خود سبب کاهش رسوب و تشکیل پلاک در دیواره رگ‌ها شده و در نتیجه، در برابر بیماری‌های قلبی- عروقی بدن را مصون نگه می‌دارد.

نکات مهم

کیوی از جمله میوه‌هایی است که حاوی اگزالات می‌باشد. زیاد شدن این ماده در بدن می‌تواند سبب بروز مشکلاتی گردد، لذا افرادی که دارای مشکلات معده و یا مشکلات کیسه صفرا می‌باشند، بهتر است در خوردن کیوی احتیاط نمایند. همچنین افرادی که نسبت به آناناس و خربزه حساسیت دارند باید از خوردن کیوی نیز اجتناب نمایند، زیرا ممکن است نسبت به کیوی هم حساسیت داشته باشند.

فواید تغذیه‌ای بی‌شمار کیوی را نباید نادیده گرفت. خوردن کیوی یکی از راه‌های کمک به حفظ پیشرفت سلامت بدن می‌باشد!

سلامت پوست

کیوی سرشار از ویتامین E است. این ویتامین نوعی آنتی‌اکسیدان بوده که می‌تواند از تخریب سلول‌های پوستی جلوگیری کرده و در نتیجه بر سلامت و بهداشت پوست اثرات مثبت دارد.

سلامت سیستم ایمنی

کیوی به علت داشتن ویتامین C به میزان زیاد و همچنین ترکیبات آنتی‌اکسیدانی فراوان در تقویت سیستم ایمنی بدن موثر است.

کیوی و فشار خون

کیوی منبع غنی از یک الکترولیت مهم به نام پتاسیم می‌باشد. پتاسیم با تنظیم کردن مایعات و الکترولیت بدن نقش مهمی در سلامت و فعالیت سلول‌های بدن ایفا می‌کند و با تأثیر بر سدیم اضافی موجود در بدن، به کنترل ضربان قلب و فشار خون کمک موثری می‌نماید.
خوردن میوه کیوی هر روز صبح به مثابه آسپرین عمل کرده و در سلامت قلب موثر می‌باشد، زیرا از لخته شدن خون جلوگیری می‌کند

نتایج یک پژوهش جدید نشان می‌دهد که خوردن روزانه سه عدد کیوی، فشار خون را کاهش می‌دهد. در این پژوهش از 50 مرد و 68 زن با میانگین سنی 55 سال خواسته شد که به مدت هشت هفته هر روز سه کیوی یا یک سیب بخورند. نتایج این پژوهش نشان داد که تأثیر کیوی در کاهش فشار خون بیشتر از خوردن سیب بود به گونه ای که میانگین فشار خون را به میزان 3.6 میلی متر جیوه نسبت به دیگران کاهش داد.

مبارزه با ناتوانی جنسی در مردان

کیوی حاوی آمینواسیدی به نام «آرژینین» بوده که می‌تواند در درمان ناتوانی جنسی مردان موثر باشد.

اثرات آن بر سلامت جنین

کیوی حاوی ماده ارزشمندی به نام «فولات» می‌باشد که وجود آن برای زنان به ویژه در دوران قبل از بارداری و در دوره بارداری ضروری است. این ماده به رشد سلول‌های خون جنین کمک می‌کند.

کیوی و سلامت چشم

کیوی منبع غنی از لوتئین و زآگزانتین می‌باشد. این ترکیبات به طور طبیعی در چشم انسان وجود دارند. لوتئین از بروز برخی بیماری‌های چشمی از قبیل آب مروارید و آب سیاه پیشگیری می‌کند. زآگزانتین نیز همراه با لوتئین عمل کرده و در سلامت و بهداشت چشم مؤثر می‌باشد. طی تحقیقات انجام شده، خوردن 3 عدد یا بیشتر میوه کیوی در روز می‌تواند خطر ابتلا به پیرچشمی را که اکثراً در افراد میانسال اتفاق می‌افتد، کاهش دهد.

کیوی و سرطان

میوه کیوی حاوی «فلاوونوئید» و «کاروتنوئیدها» می‌باشد که دارای اثرات آنتی‌اکسیدان هستند. این «فیتونوترینت‌ها» از DNA بدن محافظت کرده و در نتیجه با جلوگیری از آسیب دیدن DNA می‌توانند از رشد سلول‌های سرطانی جلوگیری نمایند.

در نهایت این که

پزشکان به افرادی که از طعم میوه کیوی، تجربه‌ی خوبی ندارند توصیه کرده‌اند که این میوه را به دلیل وجود مواد بسیار مغذی آن مصرف کنند.

منابع:

ماهنامه دنیای تغذیه – شماره 114 – دکتر سعید حسینی ( 19 آذر 1390 )

فارس

ایسنا

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید