اندر فواید میوه‌های ارغوانی

اندر فواید میوه‌های ارغوانی

مصرف مرتب بلوبری، شاه‌توت یا آلو قرمز احتمال پیشرفت پارکینسون و آلزایمر را کاهش می‌دهد.

نگاهی به این دنیای ارغوانی زیبا بیندازید. شهرت انگور قرمز، شاتوت و آلو  فقط به خاطر رنگ زیبای ارغوانی آن‌ها نیست. این میوه‌های خوش‌رنگ خواص زیادی دارند و برای سلامت بدن مفیدند. بدون شک شما نیز در فصل تابستان از این میوه‌ها زیاد میل کرده‌اید اما شاید به طور دقیق ندانید که این میوه‌های ارغوانی دارای چه خواصی هستند. اگر می‌خواهید با این دنیای خوش‌رنگ پرخاصیت بیشتر آشنا شوید مطالعه‌ی این مطلب را از دست ندهید.

آلو قرمز برای پیشگیری از سرطان و بیماری‌های قلبی عروقی

این میوه‌ی کوچک ارغوانی رنگ دارای 36 کالری و خواص فوق‌العاده‌ای است. آلو سرشار از مواد مغذی از قبیل فیبرها، ویتامین C و پتاسیم است. علاوه بر این آلو «آنتوسیانین» نیز دارد که رنگ بنفش زیبای خود را مدیون این رنگدانه است. این رنگدانه ها می‌توانند اثرات مخرب رادیکال‌های آزاد را خنثی کنند و برای همین قادرند با سلول‌های سرطان‌زا و بیماری‌های قلبی عروقی مقابله کنند.

بلوبری استخوان‌ها را تقویت می‌کند

بلوبری برای ایرانی‌ها چندان شناخته شده نیست اما دانستن خواص بی‌شمار آن خالی از لطف هم نیست. گویا در فارسی به آن قره‌قاط می‌گویند. بلوبری نوعی گیاه گل‌دار با میوه‌ای توت مانند به رنگ آبی تیره یا بنفش است. این میوه بومی شمال امریکا بوده و گل‌های این گیاه به صورت توپی، سفید رنگ و صورتی رنگ پریده یا قرمزمی باشد.

بلوبری به خاطر آنتی اکسیدان‌های فراوانی که دارد تأثیر زیادی روی سلامتی انسان می‌گذارد. از این گذشته در لیست مواد غذایی ارزیابی شده قدرت آنتی اکسیدانی بلوبری در جایگاه سوم قرار دارد. در واقع قدرت آنتی اکسیدانی هر 100 گرم بلوبری با پنج واحد از برخی میوه و سبزیجات برابری می‌کند. اما بر اساس گزارش Medical New Today، پلی‌فنول‌های موجود در این میوه که رنگ آبی، ارغوانی و قرمز به آن می‌دهد به ساخت استخوان‌های محکم کمک می‌کند.

محققان با آزمایش روی موش‌های آزمایشگاهی دریافتند موش‌هایی که بلوبری خورده‌اند در مقایسه با موش‌هایی که از این میوه محروم بوده‌اند استخوان‌های محکم‌تری داشته‌اند. اما آیا بلوبری همین تأثیر را روی انسان‌ها نیز دارد؟ این سوالی است که باید از محققان پرسید و آن‌ها را به مطالعه و کشف این موضوع سوق داد. اگر این ادعا اثبات شود، مصرف منظم بلوبری از پوکی استخوان پیشگیری می‌کند.

انگور قرمز و انگور سرشار از اسیدالاژیک هستند که از ریه‌های ما محافظت می‌کند. این خاصیت حیرت‌انگیز انگور در زندگی مدرن و ماشینی امروزه

بسیار لازم است

میوه‌های ارغوانی رنگ با بیماری‌های مربوط به پیری مقابله می‌کنند

محققان دانشگاه منچستر پژوهشی انجام داده‌اند که در نشریه Archives of Toxicology به چاپ رسیده است. اکثر متخصصان حوزه‌ی تغذیه توصیه می‌کنند که روزانه باید پنج واحد میوه و سبزیجات مصرف شود و محققان پژوهش مذکور معتقداند از این پنج واحد باید دو یا سه واحد متعلق به میوه‌های ارغوانی رنگ باشد. می‌پرسید چرا؟ مصرف مرتب بلوبری، شاه توت یا آلو قرمز احتمال پیشرفت پارکینسون و آلزایمر را کاهش می‌دهد.

بلوبری از عفونت‌های ادراری پیشگیری می‌کند

به عقیده‌ی برخی از محققان مصرف روزانه یک فنجان بلوبری یا قره‌قاط خام یا یک یا دو فنجان آب بلوبری بدون شکر می‌تواند از ابتلا به عفونت‌های ادراری پیشگیری و حتی درمان کند. اگر دنبال دلیل آن می‌گردید باید بگوییم که بلوبری به خانواده‌ی زغال اخته تعلق دارد و سرشار از موادی است که از چسبیدن باکتری‌ها به جداره‌ی مثانه و تکثیر آن‌ها جلوگیری می‌کند. به علاوه این میوه‌ی ارغوانی ادرار را اسیدی می‌کند و این امر باعث می‌شود که باکتری‌هایی که از قبل در مثانه و مجرای ادرار وجود داشته‌اند نیز از بین برود.

انگور قرمز از ریه‌ها در مقابل آلودگی مراقبت می‌کند

انگور قرمز تازه نیز دارای «آنتوسیانین» است و برای همین علاوه بر اینکه خطر ابتلا به بیماری قلبی و سرطان را کاهش می‌دهد، بدن ما را از آسیب آلودگی‌های محیطی حفظ می‌کند.

در واقع انگور قرمز و انگور سرشار از اسیدالاژیک هستند که از ریه‌های ما محافظت می‌کند. این خاصیت حیرت‌انگیز انگور در زندگی مدرن و ماشینی امروزه بسیار لازم است.

این میوه کم کالری است و توصیه می‌کنیم تا می‌توانید از این میوه میل کنید حتی می‌توانید از انگور در تهیه‌ی دسرهایتان نیز استفاده کنید.

شاه‌توت دوستدار قلب

شاه توت کم کالری و سرشار از انواع ویتامین‌ها، املاح معدنی و آنتی اکسیدان‌ها است. این توت خوش‌رنگ مفید با رادیکال‌های آزاد مبارزه می‌کند. مصرف این میوه کلسترول مضر خون را از بین می‌برد و از ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی پیشگیری می‌کند.

تبیان

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید