در شبهای قدر از خدا چه بخواهیم؟

در شبهای قدر از خدا چه بخواهیم؟

وقتی خدا خود را بهترین خلق کنندگان خوانده لابد آن مخلوق هم بهترین بوده است.
مخلوقی که فرشتگان باید بر او سجده کنند.و اگر درمسیر بندگی پیش برود “خلیفه الله علی الارض” (جانشین خدا بر زمین ) خواهد شد.
با این همه بسیاری از ما از جایگاه ویژه خود در آفرینش بی خبریم .
قامتمان کوتاه است و خواسته هایمان از آن کوتاه تر
ای کاش می دانستیم که در شبهای عزیز ماه مبارک رمضان علی الخصوص شبهای احیا باید از بهترین خلق کنندگان چه بخواهیم؟
آورده اند: قوم حضرت ادریس(ع)(۲) بر او خیلی جفا کرد، تا اینکه خدا خطاب به ادریس فرمود اینان قدر پیامبر وحجت من را نمی دانند لذا تصمیم گرفته ام ، تورا از ایشان بگیرم و اینگونه غیبت چهل ساله ادریس آغاز گشته و قوم او دچار عذاب الهی گشتند.
چنان گرسنگی آنان را فرا گرفت که سنگ بر شکمشان می بستند ، پس از چهل سال فقهایی در میان ایشان ظاهر شدند (خوب دقت فرمایید نقش ولایت فقیه در عصر غیبت همین است) و خطاب به مردم گفتند:
ادریس از میان ما رفت ولی خدای ادریس که هست، مگر ادریس از ما چه می خواست ؟ فقط یک جمله ”در محضر خدا معصیت نکنید”.
مردم پذیرفتند و از همان لحظه توبه نموده و گناهان خود را تر ک کردند به محض این تصمیم ، خداوند به ادریس فرمود:
برخیز که بندگانم لایق گشته اند و زمان ظهور تو فرا رسیده است ادریس خطاب به خداوند متعال عرضه داشت :خدایا اینان قوم فاسقی هستند و ممکن است توبه شان حقیقی نباشد.
به خاطر این ترک اولی و تعلل از سوی ادریس ، خدا ۳ روز گرسنگی به او چشاند همانگونه که قومش این رنج را تحمل کرده بودند و پس از آن ادریس دو باره در میان قوم خود ظاهر گشت و به ادامه ماموریت الهی خود پرداخت.
آری ادریس پس از چهل سال دوباره ظهور کرد چون قومش لایق حضور حجت خدا شدند و شرط اصلی این ظهور اصلاح افراد آن جامعه بود.
ای کاش می دانستیم چون گنه کاریم و چون ۱۱ حجت خدا را کشتیم خداوند آخرین گنجینه خود را از ما گرفت و تا روزی که همچون قوم ادریس پیامبر به این نتیجه نرسیم که دلیل غیبت چیزی جز گناه کاری ما نبوده خدا حجت خود را نخواهد فرستاد.
ای کاش می دانستیم که اگر عذاب قوم ادریس گرسنگی فیزیکی بود امروز ما هم گرسنگی می کشیم منتها از نوع فکری و عقیدتی .
ای کاش مردم می دانستند که چه فرصتهای عظیمی(عمرشان) برای رسیدن به مقام خلیفه اللهی در نبود قائم آل محمد (عج)از دست می رود ، ای کاش قدری گرسنگی معنوی و اعتقادی به اندازه گرسنگی شکم برای مان ملموس بود، افسوس که برده شکم و زیر شکمیم!
به خدا سوگند بهترین خواسته ها از خدا طلب اراده برای ترک گناهان و اخلاقیلات نکوهیده است که این خود پیش فرض اصلی ظهور امام زمان (عج)است و بهترین خواسته ها از امام حی و حاضرمان این است که ما را با نگاه پر مهر خود بالا ببرد آنقدر بالا که دیگر نخواهیم غلام سیاه ایشان باشیم یاد بگیریم از ایشان بخواهیم:
آقا جان مگر برای قیام خودت همچون جدت ابا عبد الله (ع) ، به یک ابوالفضل(ع) نیاز نداری؟ من اعلام آمادگی می کنم و مرد و مردانه سر حرفم هستم .
آنوقت ببینید مولایمان دستمان را می گیرد یا نه ؟
ای کاش یاد می گرفتیم که خدایا فلانی را شفا بده، قرض فلان کس را ادا کن و غیره و غیره را می توان در یک دعا خلاصه کرد:
الهم عجل لولیک الفرج و جعلنا من خیر انصاره و اعوانه
شبهای قدر شب بسته شدن برنامه یکساله زندگی و چه بسا تمامی عمرمان است .
شروع کنیم بهترین فرصت است با ید توبه کرد از این همه بی تفاوتی و گناه از این همه دست روی دست گذاشتن. توبه کرد از اینکه امر به معروف و نهی از منکر در جامعه مرده است.
زنده کنیم این فریضه الهی برای اصلاح جامعه را تا خودمان هم زنده شویم.
تا ظهور سه قدم بیشتر فاصله نیست:
۱- اراده و تصمیم پولادین
۲- ترک گناه
۳- اصلاح جامعه
همین و قدم چهارم بی شک در آغوش مهدی فاطمه هستی شک نکن شروع کن!

پی‌نوشت‌ها:

۱- سوره مومنون آیه ی ۱۴
۲- مرحوم طبرسی می فرماید: ادریس جدّ پدر نوح علیه السلام بوده و در تورات نام او اخنوخ ذکر شده و او را ادریس گفته اند به جهت کثرت درس کتب آسمانی و احکام خداوند و او اولین شخصی است که با قلم نوشته است. شغلش خیاطی و اولین کسی است که جامه دوخته است، در وصف او گفته شده که خداوند علم نجوم و حساب و هیئت را به عنوان معجزه به او آموخته بود.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید