تلاش براي سازندگي روح در شب قدر

تلاش براي سازندگي روح در شب قدر

نويسنده: ايرج نظافتي

شب بيست و يكم ماه مبارك رمضان، دومين شب از شب هاي پرفضيلت قدر و شب شهادت مولا اميرالمؤمنين علي(علیه السلام) است. این شب خداوند سبحان فرصتي دوباره به بندگان داده است تا به توبه واستغفار بپردازند، عفو و بخشش گناهان خود را از خالق يكتا بخواهند و با تضرع و سرنهادن برخاك درگه حضرت دوست، عبوديت خود را به اثبات برسانند.
شيخ مفيد درباره شب بيست و يكم ماه مبارك رمضان فرموده كه در اين شب صلوات بسيار بفرستيد و سعي و كوشش كنيد در لعن بر قاتل اميرالمؤمنين حضرت علي(علیه السلام).
«طبرسي» هم درباره شب قدر مي گويد: «از آن رو به اين شب، قدر گفته اند كه داراي شرف و پايه اي بلند و شأني عظيم است.»
شيخ كليني روايت كرده كه حضرت امام محمدباقر(علیه السلام) در چنين شبي تا نيمه هاي شب و بعد از آن شروع مي كرد به خواندن نماز و عبادت حق تعالي.
در روايت هاي اسلامي آمده است كه پيامبر اعظم(صلّی الله علیه و آله و سلّم) در هر شب اين دهه غسل مي كرد و اعتكاف در اين دهه پاياني ماه مبارك رمضان مستحب است و فضيلت بسيار دارد.

قرآن و شب قدر
يكي از مهمترين شب هايي كه در ماه مبارك امور بندگان مقدر مي شود «شب قدر» است، شبي كه قرآن در آن نازل شده و بنابر نص صريح قرآن، شبي بس مبارك است.
حجت الاسلام مبرايي دامغاني از كارشناسان علوم قرآن و حديث درباره شب قدر چنين مي گويد: «بنابر روايت هاي متعددي كه وجود دارد نشان مي دهد خداوند منان شب قدر را در ابتداي آفرينش جهان آفريد، در روايت هاي ديگر آمده كه در چنين شبي خداوند متعال اولين پيامبر و نخستين وصي را خلق كرد.»
وي مي گويد: «خداوند متعال در شب قدر مقدرات بندگان را نزد وصي و حجت خود يعني امام زمان(عج) فرو مي فرستد، فرشتگان نيز از آسمان به زمين فرود مي آيند و به خدمت امام زمان(عجّل الله تعالی فرجه الشریف) مي رسند و تقدير يك سال آينده بندگان و مؤمنان خدا مقدر مي شود.»
حجت الاسلام مبرايي در پاسخ به اين سؤال كه دعاي چه افرادي در شب هاي قدر مستجاب مي شود و چه افرادي دعايشان مستجاب نمي شود، مي گويد: «طبق روايت هاي مختلف و متعدد اسلامي در شب هاي پرفضيلت قدر دعاي كسي بي پاسخ نمي ماند مگر دعاي چندنفر ازجمله دعاي كسي كه عاق والدين است، يا صله رحم نزديكان را قطع كرده، يا كسي كه شراب و مسكرات بنوشد و همچنين فرد يا افرادي كه كينه و دشمني مؤمني را دردل داشته باشند.»
وي دراين باره كه كدام يك از شب هاي نوزدهم، بيست و يكم و بيست و سوم شب قدر است، مي گويد: «در قرآن كريم و روايت هاي اسلامي دقيقاً شب قدر مشخص نشده كه كدام يك از اين روزهاست، در آيه 185 سوره مباركه بقره مي فرمايد: «شهر رمضان الذي انزل فيه القرآن» كه به خوبي نشان مي دهد قرآن به عنوان كتاب آسماني و الهي در ماه مبارك رمضان نازل شده و در سوره مباركه قدر نيز مي فرمايد: «انا انزلناه في ليله القدر» كه مشخص مي شود قرآن عظيم الشأن در اين ماه مبارك در شب قدر نازل شده است.»

قرآن در جامعه اسلامي
خواندن قرآن در شب هاي پربركت رمضان و شب قدر حال و هواي معنوي خاصي دارد. در شماره هاي پيشين اين گزارش از ارگان ها و نهادهاي قرآني و عملكرد آنها گفتيم، اما نكته اي كه اغلب صاحب نظران امور قرآني بر آن اتفاق نظر دارند اين است كه مسايل قرآني دربي سرو ساماني به سر مي برد و هنوز يك فرد پاسخگو و يك نهاد مشخص و مجزا تمامي فعاليت هاي قرآني كشورمان را تحت نظارت و هدايت خود ندارد.
حجت الاسلام والمسلمين سيد جلال يحيي زاده نماينده مردم تفت و ميبد و عضو كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي در تحليل خود از اوضاع و احوال امور قرآني كشور مي گويد: «متأسفانه بايد اذعان داشت كه هنوز انتظارات مردم از مسئولان در حوزه قرآني و آن ايده آل هاي مشخص برآورده نشده، گرچه تلاش هايي در اين باره صورت گرفته كه قابل قبول است اما قرآن و نشر آموزه هاي آن كه جزء اهداف والاي نظام جمهوري اسلامي است هنوز به درستي در جامعه ما جاري و ساري نشده است»
از اين عضو كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي مي پرسم كه آيا تشكيل معاونت قرآني در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي مي تواند به تمامي نيازهاي مرتبط با قرآن در جامعه پاسخ دهد، مي گويد: «به عقيده من فقط يك وزارت خانه با داشتن معاونت قرآني نمي تواند خلاءهاي موجود را جبران كند و نمي توان و نبايد اين انتظار را داشت كه با تشكيل چنين معاونتي در وزارت ارشاد يك شبه تمامي مشكلات جامعه قرآني حل و فصل شود، اما اين اقدام مي تواند قدم اول در راه ساماندهي به مباني و مباحث قرآني در كشورمان باشد وما را به معيارهاي آيده آل و واقعي نزديك كند.»
حجت الاسلام والمسلمين يحيي زاده به گسترش مفاهيم قرآني در جامعه اشاره مي كند و مي گويد: «حال كه بحث تشكيل معاونت قرآني در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي مطرح شده بايد گفت كه در برابر قرآن همه نهادها و وزارتخانه ها مسئول اند و اينجور نيست كه فقط يك وزارتخانه تكليف و وظايفي داشته باشد و ديگران هيچگونه تكليفي نداشته باشند، تعاليم قرآني بايد جزء اصلي برنامه هاي تمامي نهادها و سازمان ها قرار بگيرد.»
اين عضو كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي به فضيلت هاي شب قدر و ماه مبارك رمضان و نقش قرآن در اين ماه اشاره مي كند و مي گويد: «همه فضيلت هاي ماه مبارك رمضان به خاطر نزول قرآن در اين ماه است و حتي فضيلت هاي شب قدر هم به خاطر اين است كه در چنين شبي قرآن نازل شده است و دين آسماني ما هم كه تمامي دستورات خرد و كلانش به نوعي با قرآن و آموزه هاي آن گره خورده است، يعني ما از آغاز و انجام و فرجام، هر چه داريم از قرآن و دستورات آسماني آن نشأت مي گيرد.»
وي مي گويد: «در طول تاريخ اسلام، هرگاه مسلمانان به قرآن نزديك شده اند توفيقات خاص و پيروزي هاي چشمگيري نصيب شان شده است و هر چقدر هم دور شده اند به همان مقدار به شكست و نافرجامي نزديك شده اند.»

علي (علیه السلام) و قدر
هنگامي كه حضرت علي عليه السلام سوره مباركه «انا انزلنا» را مي خواند فرزندانش، امام حسن (علیه السّلام) و امام حسين (علیه السّلام) نزد او بودند. امام حسين (علیه السلام) به پدر گراميش عرض كرد: اي پدر، وقتي تو اين سوره را مي خواني، شيريني و حلاوت ديگري از آن حس مي شود.
حضرت علي (علیه السّلام) فرمود: اي فرزندم! من از اين سوره چيزي مي دانم كه تو اكنون نمي داني، چون اين سوره فرود آمد جد تو پيامبر (صلي الله عليه و آله) مرا خواست. وقتي نزد او رفتم، سوره را خواند، آنگاه دست خويش را به روي شانه راست من نهاد و فرمود: اي برادر و وصي من،
و اي ولي امت من پس ازمن، اين سوره پس از من از آن تواست و پس از تو از آن دو فرزند تو است، جبرييل حوادث يك سال امت مرا در شب قدر به من خبر مي دهد، پس از من اين اخبار را به تو خواهد داد و اين سوره در قلب تو و در قلب اوصياي تو همواره نوري تابناك خواهد افشاند تا به هنگام طلوع سپيده دمان ظهور قائم «عج».

قرآن، داروي شفابخش
حجت الاسلام يحيي زاده درباره عظمت قرآن و شب هاي قدر در گفتگو با سرويس گزارش روز كيهان مي گويد: «قرآن داروي شفابخش براي تمامي دوران هاست، در زمان ما نيز انقلاب اسلامي با توسل به قرآن و با رهبري يك چهره قرآني همچون حضرت امام خميني (ره) بود كه به سرانجام رسيد، حال اگر مي ببنيم مسائلي همچون تهاجم فرهنگي در درون اين جامعه رخنه كرده نشان مي دهد كه به همان مقدار از قرآن و رهنمودهاي الهي آن دور شده ايم، چون تنها نسخه اي كه مي تواند تمامي دردهاي ما در حوزه هاي اجتماعي، سياسي، اقتصادي و فرهنگي را شفا دهد همين قرآن كريم است و بهترين زمان متوسل شدن به قرآن ماه مبارك رمضان و شب هاي پر فضيلت قدر است.»
«محمدرضا اميرحسن خاني»، نماينده فردوس و عضو كميسيون اجتماعي مجلس شوراي اسلامي نيز درباره نقش قرآن در جامعه اسلامي مي گويد:« ما قرآن را فقط يك كتاب صرفاً مقدس مذهبي نمي بينيم بلكه قرآن را به عنوان يك كتاب جامع و كامل در امور زندگي و آيين نامه اجتماعي بسيار عالي مي بينيم كه حل تمامي مسائل و ارايه راهكارهاي مختلف را در بطن و متن خود دارد، كه اين مسئله يكي از نكات بارز و برجسته دين مبين اسلام نسبت به ساير اديان الهي است.»
اين عضو كميسيون اجتماعي مجلس شوراي اسلامي معتقد است كه بايد به تفسير و تطبيق قرآن مطابق نيازهاي اجتماع امروز بپردازيم.
وي مي گويد:«به اعتقاد بنده اگر خواهان جامعه قرآني هستيم بايد به تمام معيارها و حد و حدود قرآن و دستورات آن آشنا باشيم و اين كتاب را به عنوان اصول اوليه تمامي امور زندگي قلمداد كنيم، چون اگر معتقديم كه قرآن يك كتاب آسماني است و برپيامبر اعظم(ص) نازل گرديده بايد به دستورات آن عمل كنيم.»
«اميرحسن خاني» به نقش معاونت قرآني در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي اشاره مي كند و مي گويد:«تشكيل معاونت قرآني در وزارت ارشاد حركت خوبي است اما به عقيده من نه تنها اين وزارتخانه بلكه ساير وزارتخانه ها و سازمان ها بايد «معاونت قرآني» داشته باشند.»
وي به فاصله جامعه كنوني با منطق قرآني اشاره مي كند و مي گويد:«به عنوان مثال شما اگر وضعيت بانك ها را ببينيد ملاحظه مي كنيد كه با منطق قرآن فرسنگ ها فاصله دارد، اگردر گذشته ها به فكر قرآني شدن تمامي اركان جامعه بوديم شايد راه امروز را نمي رفتيم و چه بسا راهي روشن تر از امروز را درپيش رو داشتيم و يا در مسائل قضايي هنوز با معيارها و حدود تعريف شده در قرآن كريم فاصله بسيار زياد داريم.»
اين عضو كميسيون اجتماعي مجلس به نقش آموزش وپرورش و آموزش عالي درترويج آموزه هاي قرآني اشاره مي كند و مي گويد:«بايد به فكر بالا بردن سطح كيفي كلاس هاي قرآن در مدارس و دانشگاه ها باشيم، يعني دو نهاد مهم آموزش و پرورش و آموزش عالي بايد به تفسير وتعميق قرآن بيشتر از قرائت آن بها بدهند، چون قرائتي كه تدبر و انديشه اي در آن جريان نداشته باشد قطعاً بي فايده خواهد بود.»
دكتر لاله افتخاري، عضو فراكسيون قرآن و عترت و نماينده مردم تهران نيز از مهجوريت قرآن در آموزش و پرورش و وزارت علوم انتقاد مي كند و مي گويد:« بايد اين دو نهاد مهم دروس قرآني به معناي واقعي داشته باشند، اينكه سرفصل هاي دروس سكولار باشد و دركنار آن آياتي از قرآن را بياوريم، اسلام مالي كردن است نه اسلامي كردن، امروز اين دو وزارتخانه رسالت سنگيني را در عرصه توسعه آموزه هاي قرآني به عهده دارند».
اين نماينده مردم تهران درپاسخ به سؤالم درباره طرح هاي فراكسيون قرآن و عترت مجلس شوراي اسلامي براي ترويج مفاهيم و آموزه هاي قرآني درجامعه مي گويد:« كلي ترين و محوري ترين برنامه ما در فراكسيون قرآن و عترت مجلس طرح سامان دهي درعرصه قرآن كشور است، كه البته اين نگاه را تا سطح بين المللي هم ارتقاء داده ايم، يعني با توجه به دو وظيفه نظارت و قانونگذاري كه برعهده نمايندگان گذارده شده، يك فعاليت بين المللي هم دراين فراكسيون داريم.»
وي درتوضيح اين مسئله مي گويد:«درمجلس هفتم براي اولين بار ما اين فراكسيون را داير كرديم كه بسيار مورد استقبال پارلمان ساير كشورهاي اسلامي قرارگرفت، ما نيز برنامه هاي داخلي در عرصه قرآن آموزي را در سطح بين المللي و جهان اسلام پيگيري مي كنيم و هم از تجربيات ساير فعالان قرآني در سطح دنياي اسلام بهره مند مي شويم و هم تجربيات كشورمان را در اختيار مشتاقان امر قرآن در دنيا قرار مي دهيم.»
منبع: http://www.bashgah.net

مطالب مشابه