امام زمان (عج)

امام زمان (عج)

1. قال النبی – صلّی الله علیه و آله – :
لا تذهبُ الدنیا حتی یقوم بامر اُمتی رجلٌ من ولد الحسین یَملأُها عدلاً کما
مُلِئت ظُلماً و جَوراً.

«بحار الانوار، ج 51، ص 66»

پیامبر اکرم – صلّی الله علیه و آله – فرمود: دنیا به پایان نمی رسد تا
مردی از فرزندان حسین – علیه السّلام – عهده دار مسائل و مصالح امتم گردد، او زمین
را آنچنان که پر از ظلم و جور شده، پر از عدل می کند.

2. عن النبی – صلّی الله علیه و آله – : الائمهُ من بعدی اثنا عشر
اولُهم انت یا علی و آخرهم القائم المهدی یَفتَحُ الله علی یده مشارقَ الارضِ و
مغارِبَها.

«صراط المستقیم، ج 2، ص 126»

پیامبر اکرم – صلّی الله علیه و آله – فرمود: ائمه بعد از من 12 نفرند
اولینشان تویی ای علی و آخرینشان مهدی قائم است، خداوند بدست او شرق و غرب زمین را
فتح می کند.

3. قال رسول الله – صلّی الله علیه و آله – : الائمه بعدی اثنا
عشر، عدد شهور الحول و منا مهدی هذه الامه له هیبهُ موسی و بهاءُ عیسی و حکمُ
داودَ و صبرُ ایوب.

«منتخب الاثر، ص 26»

پیامبر اکرم – صلّی الله علیه و آله – : فرمود: ائمه بعد از من 12 نفرند؛
به تعداد ماه های سال و مهدی این امت از ما است، هیبتی موسی گونه دارد و به زیبایی
مانند عیسی است و در حکم مانند داود و صبری ایوب وار دارد.

4. قال رسول الله – صلّی الله علیه و آله – : انَّ خُلَفائی و
اوصیائی و حُجَجِ اللهِ علی الخَلقِ بعدی اثنا عشر اوَّلُهم اخی و آخِرُهم وَلَدی
… قال المهدی یملأها قسطاً و عدلاً … .

«بحار الانوار، ج 51، ص 71»

پیامبر اکرم – صلّی الله علیه و آله – فرمود: همانا جانشینان و اوصیاء من و
حجت های الهی بر مردم بعد از من دوازده نفرند، اولی آنها برادرم (علی) و آخرینشان
فرزندم می باشد … مهدی که دنیا را از قسط و عدل پر می‌کند … .

5. قال رسول الله – صلّی الله علیه و آله – : والّذی بَعَثَنی
بالحقِّ نبیاً لو لم یبقِ من الدنیا الا یومٌ واحدٌ لاطالَ اللهُ ذلک الیومَ حتی
یَخرُجَ منه وَلَدی المهدیُّ فَیَنْزِلَ روحُ الله عیسی بن مریم – علیه السّلام –
فَیُصلِّی خَلْفَه.

«بحار الانوار، ج 51، ص 71»

پیامبر اکرم – صلّی الله علیه و آله – فرمود: قسم به آن کس که مرا به حق به
نبوت مبعوث کرد اگر از دنیا جز یک روز باقی نماند خداوند آن روز را آنقدر طولانی
می کند تا فرزندم مهدی در آن روز قیام کند، پس عیسی بن مریم- علیه السّلام –  فرود می آید و پشت سرش نماز می خواند.

6. قال رسول الله – صلّی الله علیه و آله – : طُوبی لمن ادرک قائمَ
اهلِ بیتی و هو مقتدٍ به قبلَ قیامِهِ یأتِمُ به و بائمهِ الهُدی من قبلِهِ و
یَبرَأُ الی الله من عدوِّهم اُولئِکَ رُفقائی و اکرمُ اُمَّتی علیَّ.

«بحار الانوار، ج 51، ص 72»

پیامبر اکرم – صلّی الله علیه و آله – فرمود: خوشا به حال کسی که زمان قائم
اهل بیت مرا را درک کند، در حالی که قبل از قیامش از او پیروی می کرده، به او و
ائمه هدی قبل از او متمسک شده و از دشمنانشان به سوی خداوند بیزاری می جسته است،
آنها دوستان من و کریم ترینِ امت من هستند.

7. عن الامام الحسن – علیه السّلام – قال: یُطیلُ الله عُمرَهُ فی
غَیبَهٍ ثُمَّ یُظهِرُهُ بِقُدرَتِهِ فی صُورَهِ شابٍ ابنِ دونَ اربعین سنهٍ ذلک
لِیُعلَم اَنَّ اللهَ علی کل شیءٍ قدیر.

«بحار الانوار، ج 51، ص 123»

امام حسن – علیه السّلام – فرمود: خداوند در زمان غیبت عمر او را طولانی می
گرداند سپس او را با قدرت خود به صورت جوانی که سنش کمتر از چهل سال است ظاهر می
کند تا همه بدانند خداوند بر هر چیزی تواناست.

8. قال الامام الحسین – علیه السّلام – : امّا انَّ الصابِرَ فی
غیبتِهِ علی الاذی و التکذیبِ بمنزلهِ المجاهدِ بالسیف بینَ یَدَی رسول الله –
صلّی الله علیه و آله -.

«بحار الانوار، ج 51، ص 133»

امام حسین – علیه السّلام – فرمود: همانا کسی که در زمان غیبت بر آزار و
اذیت و تکذیب کردن ها صبر کند، همانند کسی است که با شمشیر در کنار رسول خدا –
صلّی الله علیه و آله – مبارزه می کند.

9. عن ام هانی قال: قلت لابی جعفر – علیه السّلام – ما معنی قولِ
الله تعالی «فلا اقسم بالخُنَّس»؟ قال لی: ‌یا ام هانی امام یَخنِسُ سَنَهَ ستینَ
و مأتینِ ثم یَظهَرُ کالشهاب یتَوقَد فی اللیله الظلماء فان ادرکتِ زمانه قرَت
عینُک.

«الکافی، ج 1، ص 341»

ام هانی گوید به امام باقر – علیه السّلام – عرضه داشتم، معنی کلام خداوند
در آیه «فلا اقسم بالخُنَّس» (تکویر، 15) چیست؟ حضرت فرمود: ای ام هانی این آیه
درباره امامی است که خود را از سال 260 پنهان نموده (بگونه ای که مردم او را نمی
شناسند). سپس مانند شهابی درخشنده در شب تاریک، ظهور می کند پس اگر تو آن زمان را
درک کردی چشمت روشن.

10. قال ابو عبدالله – علیه السّلام – : من اَقَرَّ بالائمهِ مِن
آبائی وَ وُلدی و جَحَدَ المَهدیّ من وُلدی کان کمن اقرّ بجمیع الانبیا و جحد
محمداً – صلّی الله علیه و آله – نبوته.

«بحار الانوار، ج 51، ص 145»

امام صادق – علیه السّلام – فرمود: هر کس به امامت ائمه هدی از پدران و
فرزندانم اقرار کند ولی فرزندم مهدی را انکار نماید، مانند کسی است که به نبوت
تمامی پیامبران اقرار کند اما نبوت محمد – صلّی الله علیه و آله – را انکار نماید.

11. لَمّا حَمَلَتْ جاریهُ ابی محمد – علیه السّلام – قال:
سَتُحمِلینَ ذَکَراً و اسمُهُ محمدٌ و هو القائم من بعدی.

«بحار الانوار، ج 51، ص 2»

زمانی که کنیز امام حسن عسگری (نرجس خاتون) حامله شد، امام – علیه السّلام
– فرمود: بزودی پسری را حمل می کنی که اسم او محمد است و او امام بعد از من است.

12. عن ایوب ابن نوح قال: قلتُ لابی الحسن الرضا – علیه السّلام –
: انّا نرجُوا اَن تکونَ صاحبَ هذا الامرِ …

«بحار الانوار، ج 51، ص 37»

ایوب بن نوح گوید: به امام رضا – علیه السّلام – عرضه داشتم که ما امید
داریم شما صاحب الامر باشید و خداوند امر ظهور را به راحتی و بدون جنگ به شما
واگذار کند، همانا ما با شما بیعت کرده و درهم ها را بنام شما ضرب می کنیم، حضرت –
علیه السّلام – فرمود: از ما اهلبیت احدی نیست که نامه های (فراوانی) برای او
بیاید و با انگشتان به او اشاره شود و از مسائل (متفاوتی) از او سئوال شود و
اموالی برایش بیاورند مگر اینکه کشته می شود یا می میرد تا اینکه خداوند برای این
امر پسر بچه ای از ما اهل بیت را مبعوث می کند … .

13. قال سلیمان: فقلت للامام الصادق – علیه السّلام – : فکیف ینتفع
الناس بالحجهِ الغائبِ المَستور؟ قال: کما ینتفعون بالشمس اذا سترها السحاب.

«بحار الانوار، ج 52، ص 92»

سلیمان گوید: به امام صادق – علیه السّلام – عرضه داشتم: مردم چگونه از
حجتی (امام) که از نظر پنهان است، نفع می برند؟ حضرت فرمود: همان گونه که از
خورشید پشت ابر نفع می کنند (از او نیز نفع می برند).

14. قال رسول الله – صلّی الله علیه و آله – : لابد للغلام من
غیبه. فقیل له: و لِمَ یا رسول الله، قال: یخاف القتل.

«بحار الانوار، ج 52، ص 90»

پیامبر اکرم – صلّی الله علیه و آله – فرمود: لازم است مهدی در حالی که پسر
بچه است غائب شود، گفته شد: ای رسول خدا غیبت برای چه، حضرت فرمود: می ترسد کشته
شود.

15. عن ابی عبدالله – علیه السّلام – قال: صاحب هذا الامور تعمی
ولادته علی (هذا) الخلق لئلا یکون لاحد فی عنقه بیعه اذا خرج.

«بحار الانوار، ج 52، ص 95»

امام صادق – علیه السّلام – فرمود: ولادت صاحب الامر – علیه السّلام – بر
این مردم پوشیده است تا بیعت هیچ کس در هنگام ظهور بر گردن او نباشد.

16. عن النبی – صلّی الله علیه و آله – قال: افضل جهاد امتی انتظار
الفرج.

«بحار الانوار، ج 77، ص 143»

پیامبر اکرم – صلّی الله علیه و آله – فرمود: برترین جهاد امت من، انتظار
فرج است.

17. عن الامام علی بن الحسین – علیه السّلام – قال: ان اهل زمان
غیبه، القائلون بامامتِه، المنتَظرون لظُهورِهِ افضَلُ اهل کلِ زمانٍ.

«بحار الانوار، ج 52، ص 122»

امام سجاد – علیه السّلام – فرمود: همانا مردم زمان غیبت که امامت او را
پذیرفته اند و منتظر ظهور اویند، برتر از افراد همه زمانها هستند.

18. قال امیرالمؤمنین – علیه السّلام – : هو شابٌ مربوعٌ، حَسَنُ
الوجهِ حَسَنُ الشََّعرِ، یَسیلُ شَعرُهُ علی منکِبَیهِ و نُورُ وجِههِ یَعلُو
سَوادَ لِحیتِهِ و رأسِهِ.

«بحار الانوار، ج 51، ص 36»

امام علی – علیه السّلام – فرمود: او (مهدی – عجل الله تعالی فرجه الشریف
-) جوانی است چهار شانه، نیکو روی و زیبا موی که مویش بر شانه اش ریخته و نور
صورتش بر سیاهی موی سر و صورتش برتری دارد.

19. قال ابو عبدالله – علیه السّلام – : انَّ لِصاحِبِ هذا الامر
غیبهٌ المتمسک فیها بدینه کالخارط للقتاد.

«الکافی، ج 1، ص 335»

امام صادق – علیه السّلام – فرمود: همانا برای صاحب الامر غیبتی است (پس)
کسی در دوران او دین خود را حفظ کند، مانند کسی است که خار مغیلان را با دست
بتراشد.

20. قال ابو عبدالله – علیه السّلام – : … اذا ادرکتَ هذا الزمان
فادع بهذا الدعاء: اللهمَّ عَرِّفنی نفسَکَ فانَّک اِن لم تُعرِّفْنی نفسَک لم
اعرِف نَبیَّکَ، اللهمَّ عرَّفْنی …

«الکافی، ج 1، ص 337»

امام صادق – علیه السّلام – فرمود: … هر گاه زمان غیبت را درک کردی پس
این دعا را بخوان: خداوندا شناخت خودت را به من عطا کن، چرا که اگر تو خود را به
من نشناسانی، نبیّت را نخواهم شناخت، خداوندا رسولت را به من بشناسان، چرا که اگر
شناخت رسولت را به من عطا نکنی، حجت تو (امام زمان) را نخواهم شناخت، خداوندا حجتت
را به من بشناسان، چرا که اگر او را به من نشناسانی از دینم گمراه می شوم.

21. قال الامام الصادق – علیه السّلام – : اذا قام القائم عرض
الایمانَ علی کلِ ناصبٍ فان دخلَ فیه بحقیقهٍ و الا ضَرَبَ عُنُقَهُ او یُؤَدِی
الجزیهَ کما یؤدیها الیوم اهل الذمه.

«الکافی، ج 8، ص 227»

امام صادق – علیه السّلام – فرمود: زمانی که قائم – علیه السّلام – قیام
کند، ایمان را بر هر ناصبی (غیرمومنی) عرضه می کند، پس اگر واقعاً ایمان آورد او
را رها می کند و اگر ایمان حقیقی نیاورد یا گردن او را می زند و یا او را مجبور به
پرداخت جزیه می کند، چنانکه اهل ذمه امروز جزیه می دهند.

22. قال الامام الصادق – علیه السّلام – : ان قائمَنا اذا قام مدَّ
اللهُ عزَّوجلَّ لشیعتنا فی اسماعهم و ابصارهم حتی لا یکون بینهم و بین القائم
برید، یکلمهم فیسمعون و ینظرون الیه و هو فی مکانه.

«الکافی، ج 8، ص 241»

امام صادق – علیه السّلام – فرمود: وقتی قائم ما قیام کند، خداوند چشمان و
گوشهای شیعیان ما را تیز می کند، به گونه ای که میان قائم و شیعیانش پیکی نیست، او
صحبت می کند و آنها می شنوند و او را می بینند، در حالی که او در جای خود می باشد.

23. قال ابو جعفر – علیه السّلام – : اذا رأیتَ الفاقهَ و الحاجهَ
قد کثُرَت و أنکَرَ الناسُ بعضُهم بعضاً فعندَ ذلک فانتَظِر أمرَ اللهِ عزوجل …
.

«روضه کافی، ص 221»

امام باقر – علیه السّلام – فرمود: هر گاه دیدی فقر و نیازمندی زیاد شد و
مردم یکدیگر را انکار می کردند (و نمی شناختند) در آن هنگام منتظر امر الهی (یعنی
ظهور) باش. به حضرت عرضه داشتم: جانم بفدای شما فقر و نیازمندی را فهمیدم، اما
اینکه مردم یکدیگر را انکار می کنند، یعنی چه؟ حضرت فرمود: شخصی از شما به نزد
برادر دینی اش می رود و نیاز خود را مطرح می کند و از او استمداد می طلبد، پس آن
شخص به گونه ای به او می نگرد و به صورتی با او سخن می گوید که قبل از آن این گونه
با او برخورد نمی کرد.

24. عن امیرالمؤمنین – علیه السّلام – قال: الا و انَّ من أدرَکَها
منّا یَسرِی فیها بِسراجٍ مُنیرٍ و یَحذُو فیها علی مثال الصالحین.

«نهج البلاغه، خطبه 150»

امام علی – علیه السّلام – فرمود: بدانید که همانا آن کسی که از ما (مهدی –
عجل الله تعالی فرجه الشریف -) فتنه های آینده را دریابد، با چراغی روشن در آن گام
می نهد و بر همان سیره و روش صالحان (پیامبر و ائمه) رفتار می کند.

25. قال رسول الله – صلّی الله علیه و آله – لِفاطمه فی مرضِهِ: و
الّذی نفسی بیده لابُدَّ لِهذِهِ الاُمَّهِ مِن مهدیٍ و هو واللهِ مِن وُلدِکِ.

«بحار الانوار، ج 51، ص 67»

پیامبر اکرم در مریضی (ای که منجر به رحلتشان شد) به حضرت فاطمه – علیها
السلام – فرمود: قسم به آن کسی که جانم در دست اوست، حتماً مهدی و هدایت گری برای
این امت می آید و قسم به خدا او فرزند تو است.

26. عن ابی جعفر – علیه السّلام – : ان الله تبارک و تعالی حیثُ
خَلَقَ الخلقَ … أخَذَ المیثاقَ علی اُوِلی العزمِ انّنی ربُّکُم و محمدً رسولی
و علی امیرُ المؤمنین و اوصیائُه من بعده وُلاهُ امری و خُزّانُ علمی … .

«الکافی، ج2، ص 8»

امام باقر – علیه السّلام – فرمود: خداوند تبارک و تعالی زمانی که مخلوفات
را آفرید … از پیامبران اولی العزم پیمان گرفت که من پروردگار شمایم و محمد
فرستاده من است و علی و جانشینان بعد از او والیان امر و مخزن علم من هستند و
همانا به وسیله مهدی دینم را یاری می کنم و حکومتم را بر پا می سازم و از دشمنانم
انتقام می گیرم و به وسیله او همه را به بندگی خود می کشانم، خواه از روی اطاعت
باشد و خواه از روی اکراه.

27. عن النبی – صلّی الله علیه و آله – قال: یَخرُجُ المهدی مِن
وُلدی یَصلحُ اللهُ تعالی امره فی لَیلَهٍ فیملأ الارضَ عدلاً کما مُلِئَت جوراً.

«صراط المستقیم، ج 2، ص 122»

پیامبر اکرم – صلّی الله علیه و آله – فرمود: مهدی که از فرزندان من است،
قیام می کند در حالی که خداوند یک شبه امر قیام او را اصلاح می کند پس زمین را
همانگونه که پر از ظلم و ستم شده، پر از عدل و داد می کند.

28. عن النبی – صلّی الله علیه و آله – قال: انت ابو الائمهِ
الإحدَی عشره مِن صُلبکَ مطهرون معصومون و منهم المهدی.

«صراط المستقیم، ج 2، ص 126»

پیامبر اکرم – صلّی الله علیه و آله – (به امام علی – علیه السّلام -)
فرمود: تو پدر یازده امام که از صلب تو هستند می باشی، امامانی پاک و معصوم و مهدی
از آنهاست.

29. قال ابو جعفر – علیه السّلام – : انّ القائمَ اذا قام بمکهَ و
ارادَ أن یَتَوَجَّهَ الی الکوفهِ نادَی مُنادیهِ الا لا یحملْ احدٌ منکم … .

«الکافی، ج 1، ص 231»

امام باقر – علیه السّلام – فرمود: همانا قائم زمانی که در مکه قیام کرد و
خواست به سوی کوفه حرکت کند، منادیش ندا می دهد. «آگاه باشید هیچ کس از شما غذا و
نوشیدنی حمل نکند» و حضرت، سنگ موسی بن عمران را همراه خود دارند و آن بار شتری
است، پس در هیچ جای فرود نمی آیند مگر اینکه چشمه ای از آن می جوشد، پس هر کس
گرسنه یا تشنه باشد سیر می شود و این توشه آنها تا نجف است.

30. عن ابی عبدالله – علیه السّلام – قال: سَنَهُ الفَتحِ ینبثَقُ
الفراتُ حتی تدخل ازقه الکوفه.

«کشف الغمه، ج 2، ص 461»

امام صادق – علیه السّلام – فرمود: سالی که فرج حاصل می شود (مهدی – عجل
الله تعالی فرجه الشریف – قیام می کند) فرات طغیان می کند به گونه ای که آب وارد
کوچه های کوفه می شود.

31. عن ابی عبدالله – علیه السّلام – قال: السفیانی من المحتوم و
خروجه فی رجب.

«اثبات الهداه، ج 7، ص 340»

امام صادق – علیه السّلام – فرمود: جریان سفیانی از امور حتمی است و خروجش
در ماه رجب است.

32. عن الامام علی – علیه السّلام – قال: اِنَّ قَبلَ قیام القائمِ
سنین خُداعَهٍ یُکَذّبُ فیها الصادقُ و یُصَدَّقُ فیها الکاذبُ.

«اثبات الهداه، ج 7، ص 428»

امیرالمؤمنین – علیه السّلام – فرمود: همانا قبل از قیام قائم سالهای نیرنگ
است که در آن سالها شخص راستگو و درست کار را تکذیب می کنند و شخص دروغ گو را
تصدیق می نمایند.

33. عن ابی جعفر – علیه السّلام – قال: السُّفیانی و القائمُ فی
سَنَهٍ واحدهٍ.

«اثبات الهداه، ج 7، ص 426»

امام باقر – علیه السّلام – فرمود: خروج سفیانی و قیام قائم – علیه السّلام
– در یک سال اتفاق می افتد.

34. قال ابو جعفر – علیه السّلام – و قد سألته عن القائم – علیه
السّلام – فقال: لا یکون حتی ینادی مناد من السماء یسمع اهل المشرق و اهل المغرب
حتی یسمع الفتاه فی حذرها.

«اثبات الهداه، ج 7، ص 424»

امام باقر – علیه السّلام – در جواب سئوالی که در مورد قائم – علیه السّلام
– از او پرسیده شده بود، فرمود: (مهدی – عجل الله تعالی فرجه الشریف -) قیام نمی
کند تا آن که منادیی از آسمان ندا دهد، ندایی که اهل شرق و غرب عالم، حتی دختران
پرده نشین از پس پرده آنرا می شنوند.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید