ویژگی های امام مهدی(عج)

ویژگی های امام مهدی(عج)

ویژگی های جسمانی امام مهدی – عجل الله تعالی فرجه الشریف –
در بشارت هایی که از سوی انبیای گذشته و پیامبر اسلام- صلی الله علیه وآله – و ائمه معصوم- علیهم السلام – داده شده، اوصاف جسمانی متعدّدی برای امام مهدی (عج) ذکر شده که به بعضی از آن ها اشاره می شود:
1- در کتاب «جاماسب نامه» از زرتشت نقل می کند که می گوید: «مردی بیرون آید از زمین تازیان (عرب)… مردی بزرگ و بزرگ تن و بزرگ ساق و بر آیین جد خویش و با سپاه بسیار و…»[1] 2- از امام باقر- علیه السلام – نقل شده که امیرالمؤمنین- علیه السلام – بر بالای منبر فرمود: «مردی از دودمان من در آخرالزمان ظهور می کند که رنگش سفید مایل به سرخی، و شکمش عریض، ران هایش پهن، استخوان شانه هایش درشت است. در پشت وی، دو خال است: یکی به رنگ پوست بدنش و دیگری شبیه خال پیامبر- صلی الله علیه وآله -….».[2] 3- حذیفه از رسول خدا- صلی الله علیه وآله – روایت کرده است که «مهدی (عج) مردی از فرزندان من است. چهره آن حضرت، مانند ماه درخشان است. رخسار او، گندم گون و جسم و قامت وی رشید است….».[3] 4- هیثم بن عبدالرحمان از علی- علیه السلام – روایت کرده است که «مهدی (عج) از اهل بیت نبی- صلی الله علیه وآله – است. او، برای مدّتی، به بیت المقدس هجرت می کند. محاسن او پر پشت، و چشمانش سیاه، و دندان هایش سفید و براق است، و در صورتش خال بزرگی نمایان است و در کتف او علامت پیامبر- صلی الله علیه وآله – است.».[4] 5- امام باقر- علیه السلام – در ذکر شمائل امام مهدی (عج) بیان می دارد: «رنگ چهره اش به سرخی می گراید. چشمانش در چهره، فرو رفته، ابروانش برجسته و میان دو شانه اش پهن است…».[5] از مجموع این احادیث و برخی دیگر از روایات، می توان برخی از خصوصیّات جسمانی آن حضرت را به هنگام ظهور را، چنین بیان کرد:
1- همانند جوانی میان سال خواهد بود.
2- متوسط القامه و جسم و قامت وی رشید خواهد بود.
3- خوش صورت و خوش مو است.
4- محاسن وی پرپشت است.
5- رنگ چهره اش، سفید متمایل به سرخی است.
6- میانِ شانه هایش پهن است.
7- خالی شبیه خال پیامبر- صلی الله علیه وآله- دارد.
و… .
ویژگی های رفتار اجتماعی امام مهدی (عج)
امام مهدی (عج) مانند سایر فرستادگان الهی و ائمه معصوم- علیهم السلام – همه ویژگی ها و خصوصیات عالی را دارا است، لکن از لحاظ رفتار اجتماعی، بعضی خصوصیات را دارد که خداوند متعال به آن حضرت عطا کرده است:
1- امام مهدی (عج) هیچ حکومتی را حتّی از روی تقیّه، به رسمیت نشناخته و نمی شناسد. او مأمور به تقیّه از هیچ حاکم و سلطانی نیست و تحت سلطنت هیچ ستمگری در نیامده و در نخواهد آمد. امام صادق- علیه السلام -می فرماید: «قائم- علیه السلام – قیام می کند در حالی که بیعت هیچ کس را بر گردن ندارد.».[6] 2- آن حضرت، در قضاوت، از علم الهی استفاده کرده و نیازی به بیّنه و شاهد ندارد و همانند حضرت داوود و سلیمان قضاوت خواهد کرد. امام باقر- علیه السلام – می فرماید: «سپس امام مهدی (عج) به منادی امر خواهد کرد تا ندا دهد که این مهدی است و همانند قضاوت داوود- علیه السلام – و سلیمان- علیه السلام -قضاوت می کند و در این امر بیّنه ای نمی خواهد.».[7] 3- هر چند برخی از پیامبران و امامان، تشکیل حکومت دادند، ولی حکومت آنان فراگیر نبود، بلکه محدود به مناطق خاص و قسمت هایی از سرزمین های عالم خاکی می شد، امّا امام مهدی حکومتی فراگیر تشکیل می دهد که تمام کره خاکی را در بر می گیرد. پیامبر اسلام- صلی الله علیه وآله -در این مورد می فرماید: «… حکومت امام مهدی- علیه السلام – غرب و شرق را فرا می گیرد.».[8] 4- حکومت حضرت مهدی (عج) حکومت عدل و داد است و جهان را پر از عدل و داد خواهد کرد. تقریباً، در اکثر احادیث مربوط به امام زمان- علیه السلام – آمده است که خداوند به وسیله آن حضرت، جهان را پر از عدل و قسط خواهد کرد.[9] 5- چون حکومت امام زمان، حکومت عدل است، همه از حکومت آن حضرت راضی خواهند بود. پیامبر- صلی الله علیه وآله – می فرماید: «در خلافت مهدی- علیه السلام -اهل زمین و اهل آسمان راضی خواهند بود.».[10]


[1]. بشارات عهدین، ص 243 و 244.
[2]. بحارالأنوار، ج 51، ص 35.
[3]. ینابیع الموده، ص 188، (به نقل از تاریخ زندگانی حضرت مهدی، ص 34).
[4]. ملاحم ابن طاووس، ص 73، (به نقل از تاریخ زندگانی حضرت مهدی، ص 34).
[5]. ترجمه، فارسی مهدویت، از کتاب اعیان الشیعه، ص 27، (به نقل از نرم افزار کتابخانه امام مهدی (عج)).
[6]. بحارالأنوار، ج 51، ص 39.
[7]. مستدرک الوسائل، ج 17، ص 365.
[8]. بحارالأنوار، ج 51، ص 71.
[9]. همان، ج 51، ص 73.
[10]. همان، ج 51، ص 80.
رسول رضوی – مرکز مطالعات و پژوهش های فرهنگی حوزه علمیه

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید