1. عَن
أمِیرِالْمومِنینَ – علیه السلام – قال: مَالْمُجاهِدُ الشَّهِیدُ عِنْدَ اللهِ
بِأعْظَمَ أجْراً مِمَّنْ قَدَرَ فَعَفَّ لَکادَ الْعَفِیفُ أنْ یَکُونَ مَلَکاً
مِنَ الْمَلائِکَهِ.
«نهج
البلاغه، حکمت 474»
امام علی – علیه السلام – فرمود: پاداش مجاهد شهید از انسان پاکدامنی که می
تواند گناه کند، ولی بر اثر پاکدامنی از آن پرهیز می کند، بیشتر نیست و چه بسا که
انسان پاکدامن و عفیف در شمار فرشتگان الهی باشد.
2. عَنِ الْإمامِ الْباقِرِ – علیه
السلام – : أفْضَلُ الْعِبادَهِ عِفَّهُ الْبَطْنِ وَ الْفَرْج.
«وسائل
الشیعه، ج 14، ص 271»
امام باقر – علیه السلام – فرمود: برترین عبادت، عفت و پاکی شکم (از غذاهای
نا مشروع) و طهارت دامن است.
3. عَن الامام علی – علیه السلام – :
قَدرُ الرَّجُلِ عَلی قَدْرِ هِمَّتِهِ … وَ عِفَّتُهُ عَلی قَدْرِ غَیرَتِهِ.
«نهج
البلاغه، حکمت 47»
امام علی – علیه السلام – فرمود: ارزش مرد بقدر همت و پاکدامنی او بقدر
غیرت اوست.
4. قال الامام الصّادق – علیه السلام – :
… وَ الْعِفَّهُ وَ ضِدُّها الْتَّهَتُّکُ.
«اصول
کافی، ج 1، ص 21»
امام صادق – علیه السلام – فرمود: یکی از سجایای اخلاقی، عفت است که ضد آن
همان بی پروائی است.
5. عَن الامام علی – علیه السلام – قال:
الْفَضائِلُ أرْبَعَهٌ أجْناسٍ: أحَدُها: الْحِکْمَهُ وَ قَوامُها فی الْفِکرِ. وَ
الثّانِی: الْعِفَّهُ وَ قَوامُها فِی الشَّهْوَهِ وَ الثَّالِثُ: الْقُوَّهُ وَ
قَوامُها فِی الْغَضَبِ. و الرّابعُ: الْعَدْل وَ قَوامُها فِی اعْتِدالِ قُوَی
النَّفْسِ.
«بحار
الانوار، ج 78، ص 81»
امام علی – علیه السلام – فرمود: فضایل بر چهار گونه اند: 1- حکمت که موضوع
آن فکر است، 2- عفت که موضوع آن شهوت است، 3- قوه و نیرو که موضوع آن غضب است، 4-
عدالت که موضوع آن اعتدال نفسانی است.
6. عَن الامام علی – علیه السلام – قال:
مِنْ کَمالِ النِّعْمَهِ التَّحَلِّی بِالسَّخاءِ وَ التَّعَفُّفِ.
«غرر
الحکم، ح 5417»
امام علی – علیه السلام – فرمود: کمال نعمت الهی آراستگی به سخاوت و عفت و
پاکدامنی است.
7. قال أمِیرُالْمومِنِینَ – علیه السلام
– : أعِینُونِی بِوَرَعٍ وَ اجْتِهادٍ وَ عِفَّهٍ وَ سَدادٍ.
«نهج
البلاغه، نامه 45»
امام علی – علیه السلام – (به عثمان بن حنیف، استاندار خود در بصره) فرمود:
… مرا با ورع و پارسائی، تلاش و کوشش، عفت و پاکدامنی و پیمودن راه صحیح، یاری
دهید.
8. عَن الامام علی – علیه السلام – قال:
لا فاقَهَ مَعَ عِفافٍ.
«غررالحکم،
ح 5430»
امام علی – علیه السلام – فرمود: با وجود پاکدامنی، فقر و ناداری نیست.
9. عَن الامام علی – علیه السلام – قال:
قُرِنَتِ الْحِکْمَهُ بِالْعِصْمَهِ.
«میزان
الحکمه، ج 6، باب عصمت»
امام علی – علیه السلام – فرمود: حکمت، با عصمت و پاکدامنی قرین است.
10. عَن الامام علی – علیه السلام – قال:
الْعِفَّهُ تُضَعِّفُ الشَّهْوَهَ.
«غررالحکم،
ح 5421»
امام علی – علیه السلام – فرمود: عفت و پاکدامنی، شهوات (و خواستهای نفسانی)
را تضعیف و تعدیل می کند.
11. عَن النَّبِیِّ – صلی الله علیه و
آله – : النَّظَرُ سَهْمٌ مَسْمُومٌ مِنْ سِهامِ إبْلِیس فَمَنْ تَرَکَها خَوْفاً
أعْطاهُ اللهُ إیماناً یَجِدُ حَلاوَتَهُ فِی قَلْبِهِ.
«مستدرک
الوسائل، ج 14، ص 268»
پیامبر اکرم – صلی الله علیه و آله – فرمود: نگاه (حرام) تیری از تیرهای
شیطان است و کسی که بر اثر خوف الهی از نگاه حرام خودداری کند، خداوند به او
ایمانی عطا نماید که شیرینی و لذت آن را در قلب خود احساس کند.
12. عَنِ النَّبِی- صلی الله علیه و آله
– قال: کُلُّ عَیْنٍ باکِیَهٌ یَوْمَ الْقِیامهِ إِلّا ثلاتَ أعْیُنٍ: عَیْنٌ
بَکَتْ مِنْ خَشْیَهِ اللهِ وَ عَیْنٌ غَضَّتْ مِنْ مَحارِمِ اللهِ وَ عَیْنٌ
باتَتْ ساهِرَهً فِی سَبیلِ اللهِ.
«نور
الثقلین، ج 3، ص 583»
پیامبر اکرم – صلی الله علیه و آله – فرمود: همه چشمها در قیامت گریانند،
جز سه چشم: چشمی که در دنیا از خوف خدا بگرید و چشمی که از نگاه حرام خودداری کند
و چشمی که به خاطر نگهبانی در راه خدا بیدار بماند.
13. عَن الامام علی – علیه السلام – قال:
فَعَصَمَ السُّعَداءَ بِالاِیمانِ.
« میزان
الحکمه، ج 6، باب عصمت»
امام علی – علیه السلام – فرمود: انسان های پاکدامن و سعادتمند بوسیله
ایمان به خدا به این صفت نائل آمده اند.
14. عَن الامام علی – علیه السلام – قال:
ألْإعْتِبارُ یُفِیدُ الْعِصْمَهَ.
«میزان
الحکمه، ج 6، باب عصمت»
امام علی – علیه السلام – فرمود: عبرت گرفتن، باعث پاکدامنی و عدم آلودگی
است.
15. عَن الامام علی – علیه السلام – :
بِالتَّقْوی قُرِنَتِ الْعِصْمَهُ.
«میزان
الحکمه، ج 6، باب عصمت»
امام علی – علیه السلام – فرمود: تقوی، با مصونیت از گناه قرین است.
16. عَن أمِیرِالْمومِنینَ – علیه السلام
– قال: مَنْ کَرُمَتْ عَلَیْهِ نَفْسُهُ هانَتْ عَلَیْهِ شَهَواتُهُ.
«نهج
البلاغه، حکمت 449»
امام علی – علیه السلام – فرمود: کسی که نفس خود را گرامی بدارد، شهوات و
خواستهای نفسانی در پیش او حقیر و بی ارزش خواهد بود.
17. عَن أمِیرِالْمُومِنِینَ – علیه
السلام – قال لأصْحابِهِ: إذا رَأی أحَدُکُمْ إمْرَئَهً تُعْجِبُهُ فَلْیَأتِ
أهْلَهُ فَاِنَّ عِنْدَ أهْلِهِ مِثْلَ ما رَأی وَ لا یَجْعَلَنَّ لِلشَّیْطانِ
عَلی قَلْبِهِ سَبِیلاً لِیَصرفَ بَصَرَهُ عَنها … .
«نور
الثقلین، ج 3، ص 583»
امام علی – علیه السلام – به اصحاب خویش فرمود: هرگاه زنی نظر شما را جلب
کرد، فوراً به همسر خود رجوع کنید، زیرا آنچه که نظر شما را جلب نمود در او نیز
است و آن مرد نباید به شیطان مهلت نزدیک شدن به قلب خود دهد و باید دیدگان خویش را
ازتوجه به آن زن «أجنبی» فرو بندد و اگر دارای همسر نیست دو رکعت نماز گزارد و به
حمد و ثنای الهی بپردازد و صلوات بر پیامبر و آل وی فرستد و سپس از خدا درخواست
کند تا با رحمت و لطف خود او را از راه دستیابی به حلال، از روی آوردن به حرام بی
نیاز کند.
18. عَنِ الاِمامِ الصَّادِقِ – علیه
السلام – قال: حَصِّنُوا أمْوالَکُمْ وَ فَرُوجَکُمْ بِتِلاوَهِ سُورَهِ النُّورِ
وَ حَصِّنُوا بِها نِسائَکُمْ فَاِنَّ مَنْ أدْمَنَ قَرائَتَها فِی کُلِّ یَوْمٍ
أوْ فِی لَیْلَهٍ لَمْ یَزْنِ أحَدٌ مِنْ بَیْتِهِ أبَداً حَتّی یَمُوتَ.
«نور
الثقلین، ج 3، ص 583»
امام صادق – علیه السلام – فرمود: خانواده و اموال خود را با قرائت سوره
نور حفظ کنید و زنان خود را بوسیله آن مصون و محفوظ نگه دارید زیرا کسی که دائماً
روزی یکبار این سوره را قرائت کند، هیچ فردی از اهل منزل او به فحشا کشانده
نخواهند شد.
19. عَن أمِیرِالْمُومِنِینَ – علیه
السلام – قال: إذا کَثُرَتْ المَقْدِرَهُ قَلَّتِ الشَّهْوَهُ.
«نهج
البلاغه، حکمت 237»
امام علی – علیه السلام – فرمود: وقتی دسترسی به حلال میسر شود، شهوت درونی
کمتر میشود.
20. عَن أمِیرِالْمُومِنِینَ – علیه
السلام – قال: وَاکْفُفْ عَلَیْهِنَّ مِنْ أبْصارِهِنَّ بِحِجابِکَ إیّاهُنَّ
فَأِنَّ شِدَّهَ الْحِجابِ أبْقی عَلَیْهِنَّ.
«نهج
البلاغه، نامه 31»
امام علی – علیه السلام – فرمود: بوسیله حجاب چشمهای زنان خود را پاک نگاه
دارید، زیرا سخت گیری در مورد حجاب، آنها را سالمتر و عفیف تر نگاه خواهد داشت.
21. عَن أمِیرِالْمُومِنِینَ – علیه
السلام – قال: صِیامُ الْقَلْبِ عَنِ الْفِکْرِ فِی الْآثامِ أفْضَلُ مِنْ صِیامِ
الْمَرْءِ عَنِ الطَّعامِ.
«وسایل
الشیعه، ج 5، ص 37»
امام علی – علیه السلام – فرمود: بازداشتن دل از افکار ناشایسته، بهتر است
از روزه داری و خودداری از خوردن غذا.
22. قال رَسُولُ الله- صلی الله علیه و
آله – : یا مَعشرَ الشُّبانِ مَنِ اسْتَطاعَ مِنْکُمُ الباهَ فَلْیَتَزَوَّجْ وَ
لَمْ یَسْتَطِعْها فَلْیُدْ مِن الصُّوْمَ فَإنَّهُ لهُ وِجاءٌ.
«بحار
الانوار، ج 103، ص 220»
پیامبر اکرم – صلی الله علیه و آله – فرمود: ای جمعیت جوانان، هر یک از شما
اگر توان انجام ازدواج را دارد، پس ازدواج کند و کسی که توان آن را ندارد، پس به
انجام روزه روی بیاورد که نیروی غریزه جنسی او فرو کش خواهد کرد.
23. قال الْنَّبِیَ- صلی الله علیه و آله
– : لا تُنْزِلُوا النِّساءَ الْغُرَفَ.
«وسایل
الشیعه، ج 14، ص 137»
پیامبر اکرم – صلی الله علیه و آله – فرمود: زن را در جایگاهی که بر دیگر
جاها اشراف دارد، جای ندهید.
24. قال الامام علی – علیه السلام – :
أیُّها النّاس اتَّقُوا اللهَ فَإنَّ الصَّبْرَ عَلی التَّقْوی أهْوَنُ مِنَ
الصَّبْرِ عَلی عَذابِ اللهِ.
«تحف
العقول، ص 157»
امام علی – علیه السلام
– فرمود: ای مردم، در برابر خواهشهای نفسانی صابر باشید و تقوی را پیشه خود سازید
زیرا صبر بر تقوی، آسان تر است از صبر بر کیفر الهی.
25. عَن الامام علی – علیه السلام – قال:
قُرِنَتِ الْعِصْمَهُ بِالْحِکْمَهِ وَ کُلَّما قَوِیَتِ الْحِکْمَهُ ضَعُفتِ
الشَّهْوَهُ.
«غررالحکم،
ح 634»
امام علی – علیه السلام – فرمود: حکمت، با عصمت و پاکدامنی همراه است و هرگاه
که حکمت در آدمی تقویت شود، شهوت او تضعیف می گردد.
26. قال الامام الکاظم – علیه السلام – :
وَ التَّهْیِئَهُ مِمّا یُزِیدُ اللهُ بِهِ عِفَّهَ النِّساءِ.
«وسایل
الشیعه، ج 1، ص 88»
امام کاظم – علیه السلام – فرمود: خودآرائی و رسیدگی به خود، از عواملی است
که سبب می شود خداوند بر پاکدامنی زن بیافزاید.
27. قال رسول الله – صلی الله علیه و آله
– : هِبَهُ الرَّجُلِ لِزَوْجَتِهِ یُزِیدُ فی عِفَّتِها.
«من
لایحضر الفقیه، ج 4، ص 281»
پیامبرخدا – صلی الله علیه و آله – فرمود: هدیه شوهر به همسر خود، از عوامل
افزایش پاکدامنی زن است.
28. قال الامام علی – علیه السلام – :
مِنَ الْعِصْمَهِ تَعَذُّرُ الْمَعاصی.
«غررالحکم،
ح 7339»
امام علی – علیه السلام – فرمود: معذور بودن از ارتکاب گناه، مایه عصمت و
پاکدامنی است.
29. عَنِ الْنَّبِیِّ- صلی الله علیه و
آله – قال: لا یُجامِعُ الرَّجُلُ إمْرَئَتَهُ وَ لا جارِیَتَهُ وَ فِی الْبَیْتِ
صَبِیّ فَإنَّ ذلِکَ مِمّا یُورِثُ الزِّنا.
«من لا
یحضره الفقیه، ج 3، ص 275»
پیامبر اکرم- صلی الله
علیه و آله – فرمود: اگر در خانه ای کودکی هست مرد با همسر و یا کنیزش به عمل زناشوئی
نپردازد، زیرا این کار موجب روی آوردن کودک به فحشاء است.
30. عَنِ الامام الباقِرِ – علیه السلام
– قال: یُفَرَّقُ بین الْغِلْمانِ وَ النِّساءِ فی المَضاجِعِ إذا بَلَغُوا عَشْرَ
سِنِینَ.
«مکارم
الاخلاق، ص 115»
امام باقر – علیه السلام – فرمود: وقتی که کودکان به ده سالگی رسیدند، باید
محل خواب دختران را از پسران جدا ساخت.
31. عَنِ الْنَّبیِّ- صلی الله علیه و
آله – قال: فَرِّقُوا بَیْنَ أوْلادِکُمْ فِی الْمََضاجِعِ إذا بَلَغُوا سَبْعَ
سِنِینَ.
«بحار
الانوار، ج 23، ص 114»
پیامبر اکرم- صلی الله علیه
و آله – فرمود: هنگامی که فرزندان شما به هفت سالگی رسیدند، رختخواب آنان را از
یکدیگر جدا سازید.
32. عَنِ الامام الصَّادِقِ – علیه
السلام – قال: إذا بَلَغَتِ الْجارِیَهُ سِتَّ سِنِینَ فَلا یَنْبَغِی لَکَ أنْ
تُقَبِّلَها.
«وسایل
الشیعه، ج 5، ص 28»
امام صادق – علیه السلام – فرمود: وقتی که دختر به شش سالگی رسید، شایسته
نیست که او را ببوسی.
33. قال الامام علی – علیه السلام – : ما
کَثُرَ شَعْرُ رَجُلٍ قَطُّ إلّا قَلَّتْ شَهْوَتُهُ.
«وسایل
الشیعه، ج 14، ص 178»
امام علی – علیه السلام – فرمود: موهای بدن مرد زیاد نمی شود، جز آنکه از
شهوتش کاسته می گردد.
34. عَنِ الإمامِ الصَّادِقِ – علیه السلام – قال: برُّوا
آبائَکُمْ یَبُرُّکُمْ أبْناوُکُمْ وَ عَفُّوا عَن نساءِ النّاسِ تُعَفُّ
نِساوُکُمْ.
«وسایل
الشیعه، ج 14، ص 79»
امام صادق – علیه السلام – فرمود: به پدرانتان نیکی کنید تا فرزندانتان به
شما نیکی نمایند و از ناموس دیگران چشم پوشی کنید تا دیگران از نظر کردن به ناموس
شما خودداری کنند.
35. قال الامام الصّادق – علیه السلام –
: ما اغْتَنَمَ أحَدٌ بِمِثْلِ ما اغْتَنَمَ بِغَضِّ الْبَصَرِ لِأنَّ الْبَصَرَ
لا یُغَضُّ عَن مَحارِمِ اللهِ تَعالی إلّا وَ قَدْ سَبَقَ إلی قَلْبِهِ مُشاهَدَه
الْعَظَمَهِ وَ الْجَلالِ.
«مصباح
الشریعه، ص 9»
امام صادق – علیه السلام – فرمود: هیچ غنیمتی مانند غنیمتی که آدمی از راه
کنترل چشم به دست می آورد نیست، زیرا دیدگان از نگاه به نا محرم فرو بسته نمیشود
جز آنکه در قلب او عظمت و جلال الهی مشاهده می شود.
36. قال الامام الصّادق – علیه السلام –
: طُوبی لِمَنْ کانَتْ اُمُّهُ عَفِیفَهً.
«علل
الشرایع، ج 2، ص 251»
امام صادق – علیه السلام – فرمود: خوشا به حال کسی که مادرش پاکدامن است.
37. عَن الامام علی – علیه السلام – قال:
مَنْ اُلْهِمَ الْعِصْمَهَ أمِنَ الزَّلَلَ.
«غررالحکم،
ح 7338»
امام علی – علیه السلام – فرمود: کسی که متصفت به پاکدامنی است، از لغزشها مصون
میماند.
38. قال رسول الله – صلی الله علیه و آله
– : تَزَوَّجُوا إلی آلِ فُلانٍ فَإنَّهُمْ عَفوُّا فَعَفَّتْ نِساوُهُمْ وَ لا
تَزَوِّجُوا إلی آلِ فُلانٍ فَاِنَّهُمْ بَغَوْا فَبَغَتْ نِساوُهُمْ. وَ قال:
مَکْتُوبٌ فِی التَّوْراهِ انَّ اللهَ قاتِلُ القاتِلِینَ وَ مُفَقِّرُ
الزَّانِینَ لا تَزْنُوا فَتَزْنِی نِساوُکُمْ کماتدین تدان.
«وسایل
الشیعه، ج 20، ص 357»
پیامبر خدا – صلی الله
علیه و آله – (به یاران خود) فرمود: با زنان فلان خاندان ازدواج کنید؛ زیرا
مردانشان پاکدامن بودند پس زنان آنان نیز پاکدامن شدند، ولی با زنان فلان خاندان
ازدواج نکنید، زیرا مردانشان به فحشا روی آورند پس زنان آنان نیز به ناپاکی
پرداختند و نیز فرمود: در تورات آمده است: البته خدا، قاتلان را از پای در می آورد
و زنا کاران را تنگدست می سازد. پس زنا نکنید زیرا اگر چنین کنید زنانتان به زنا
رو می آورند.
39. عَن الامام علی – علیه السلام – :
قَدرُ الرَّجُلِ عَلی قَدْرِ هِمَّتِهِ … وَ عِفَّتُهُ عَلی قَدْرِ غَیرَتِهِ.
«نهج
البلاغه، حکمت 47»
امام علی – علیه السلام – فرمود: ارزش مرد بقدر همت و پاکدامنی او بقدر
غیرت اوست.
40. عَن أمِیرِالْمومِنینَ – علیه السلام
– قال: مَنْ کَرُمَتْ عَلَیْهِ نَفْسُهُ هانَتْ عَلَیْهِ شَهَواتُهُ.
«نهج
البلاغه، حکمت 449»
امام علی – علیه السلام – فرمود: کسی که نفس خود را گرامی بدارد، شهوات و
خواستهای نفسانی در پیش او حقیر و بی ارزش خواهد بود.