عزاداری در شهرستان تیران و کرون

عزاداری در شهرستان تیران و کرون

عشق به امام حسین (ع) در تیران و کرون بی‌انتهاست

تعزیه‌خوانی

از آنجایی که هنرهای نمایشی بسیار با اهمیت و نزد مردم نیز پسندیده است، به مناسبت‌‌های مختلف مذهبی گروه‌های تعزیه‌خوانی برنامه هایی را اجرا می‌کنند که در ایام ماه محرم این برنامه‌ها به اوج خود می‌رسد که این فعالیت‌ها مورد استقبال مردم و بالاخص کودکان، نوجوانان و جوانان است.

تماشاکنندگان از این طریق حوادث کربلا را می‌آموزند.

تعزیه‌خوانی در تیران و کرون به صورت متحرک بوده و یزیدیان و یاران و اصحاب امام حسین (ع) با سوار شدن بر حیواناتی چون شتر و اسب گفتگوها و اتفاقات عاشورا را نشان می‌دهند.

سایر برنامه های فرهنگی و مذهبی

در این ایام نمایشگاه‌های مختلفی برای بیان واقعه کربلا مانند نمایشگاه غروب غربت و نمایشگاه‌های عرضه محصولات فرهنگی و مذهبی با محوریت عاشورا برپا می‌شود.
در این ایام نیز مسابقه‌های فرهنگی و مذهبی با موضوع عاشورا برگزار می‌شود.

ارتباط عاشورا با این شهرستان

یکی از امامزاد‌ه‌های شهرستان تیران و کرون، امامزاده احمد ابن محمد ابن علی ابن ابی طالب (ع) است که به امامزاده احمد حنفیه مشهور است.
محمد حنفیه پسر حضرت علی (ع) است که از یاران امام حسین (ع) بودند و به عنوان نماینده امام حسین (ع) در مدینه ماندند تا خبرهای آن شهر را به امام برسانند که پسر محمد حنفیه که همان احمد حنفیه است در شهر تیران به خاک سپرده شده است که هیئت‌های مذهبی به این امامزاده می‌روند و همچنین در پایان مراسم خود می‌گویند ((یبن محمد حنفی السلام علیک *** معدن عز و شرفی السلام علیک)).

تاسوعای حسینی

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی روزهای تاسوعا هیئت‌های مذهبی از مساجد خود به خانه یکی از شهدا و همچنین خانه امام جمعه سابق تیران حضرت آیت‌الله سید محمد باقر امامی (ره) می‌روند و سپس به گلستان شهدا که این عمل آنها به منظور تجدید عهد و پیمان با شهدای انقلاب است که با حضور در جبهه‌های جنگ باعث به سربلندی نظام مقدس جمهوری اسلامی شدند، در بازگشت از گلستان شهدا به آرامگاه حاج آقا سید کمال امامی پدر امام جمعه سابق شهر می‌روند و در روستاهای شهرستان نیز برنامه‌هایی در هر روستا برگزار می‌شود.

عاشورای حسینی

در روز عاشورا مراسم از همان ساعات اولیه صبح عاشورا شروع می‌شود که هیئت‌های سینه‌زنی و زنجیرزنی با حضور در سطح شهر به عزاداری می‌پردازند و تعزیه‌خوانان محرک که بر حیوانات سوارند گفتگو‌های روز عاشورا را بیان می‌کنند.
افرادی هم نذر دارند که در نقش‌های این تعزیه هر ساله شرکت کنند.
اما آنچه مهم است هدف قیام امام حسین (ع) و آنچه آن حضرت به آن توجه کرده است که در این شهرستان به خوبی مشاهده می‌شود از جمله نماز که در ظهر عاشورا همه هیئت‌های مذهبی با شنیدن صدای اذان برنامه خود را تمام می‌کنند و به یاد آخرین نماز امام حسین (ع) نماز ظهر را به پا می‌دارند.

مراسم شام غربیان

در مراسم شام غریبان دلباختگان حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) با حضرت زینب (س) و امام سجاد (ع) و بازماندگان کربلا هم ناله و اندوهگین می‌شوند و این چنین می‌خوانند((می‌سوزد خیمه‌ها، سرها بر نیزه‌ها، حبیبی یا حسین)) که روشن نمودن شمع نیز از آداب این شب است.
شهرستان تیران و کرون از شهرستان‌های مذهبی و دارای علمایی چون آیت‌الله مظاهری و مرحوم آیت‌الله امامی که شخصیت ایشان در استان بی‌نظیر و در کشور کم‌نظیر بود هست و دارای شخصیت‌های بسیار فرهیخته است.
این شهرستان در غرب استان اصفهان قرار گرفته و مردمانی مذهبی و دوستدار ائمه دارد که عشق به پیامبر اکرم (ص) و اهل بیتش در برگزاری مراسم میلاد، عید و شهادت ائمه نمایان است که چگونه از جان و مال خود سرمایه‌گذاری می‌کنند و در حرف‌هایشان و اعمالشان نمایان است که همه تلاش‌های این مردم از روی خلوص نیت انجام می‌شود و هدفی جز محبت و عشق به ائمه ندارند.
در ماه‌های محرم و صفر که ایام سوگواری و عزاداری امام حسین (ع) و فرزندانش و اصحاب با وفایش است شوری در مردم است که هر کس به هر اندازه‌ای در برگزاری هرچه بهتر این مراسم تلاش می‌کند.
مردم این دیار به دور از هرگونه بدعت‌گذاری، مراسم این ایام را برگزار می‌کنند و اهمیت قیام امام حسین (ع) نزد آنها باعث شده دشمنان و بدخواهانی که قصد منحرف کردن نهضت عاشورا را دارند نتواند در بین مردم این شهرستان رسوخ پیدا کنند.
مراسم و برنامه‌هایی که ویژه این ایام در تیران و کرون برگزار می‌گردد در قالب مراسم سخنرانی، هیئت‌های سینه‌زنی و زنجیر‌زنی، توزیع نذری، تعزیه‌خوانی، برپایی نمایشگاه‌های ویژه این ایام و نمایشگاه‌های فروش سی دی و کتاب‌های عاشورا، برگزاری مسابقات فرهنگی و مذهبی و مواردی از این قبیل است.
عشق به امام حسین (ع) در این شهرستان به قدری است که همه مردم عزاداران امام حسین (ع) را محترم می‌شمارند و در پذیرایی از عزاداران امام حسین (ع) بسیار تلاش می‌کنند و در این ایام برای پذیرایی از عزاداران غذای بسیاری تهیه می‌شود و همچنین به این مناسبت آش، شله زرد، چای و شیرینی بین عزاداران توزیع می‌شود.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید