براساس آیه 34، سوره نساء آیا مادر موظف به گوش کردن سخن فرزند خود (پسر بالغ) می‌باشد؟ در این صورت موارد آن کدام است؟

براساس آیه 34، سوره نساء آیا مادر موظف به گوش کردن سخن فرزند خود (پسر بالغ) می‌باشد؟ در این صورت موارد آن کدام است؟

خداوند تبارک و تعالی در آیه 34، سوره نساء می‌فرماید: «مردان، سرپرست و نگهبان زنانند، به خاطر برتریهای که خداوند (از نظر اجتماع) برای بعضی نسبت به بعضی دیگر قرار داده است و به خاطر انفاق هایی که از اموالشان (در مورد زنان) می‌کنند. و زنان صالح، زنانی هستند که متواضعند و در غیاب (همسر خود) اسرار و حقوق او را، در مقابل حقوقی که خدا برای آنان قرار داده حفظ می‌کنند…»
گرچه مادر در برابر تربیت و تعلیم فرزندان خویش وظایفی دارد؛ ولی آیه یاد شده به حقوق زن و شوهر اشاره کرده و موضوع آن به وظایف زن در برابر شوهرش اشاره دارد و از بخش‌های دیگر آیه روشن می‌شود که بحث درباره رفتار میان زن و شوهر است که قرآن کریم مردان را سرپرست زنان معرفی می‌کند و این سرپرستی نیز به معنای مدیریت و نظارت و رهبری خانواده در امور مختلف می‌باشد. و هر مردی را مثل فرزند بالغ و دیگران را شامل نمی‌شود.
بنابراین، مادر می‌تواند با پسر بالغ خود در امور مختلف خانواده و زندگی مشورت کند و از او نظرخواهی نماید، ولی نظرات پسر برای مادر الزام‌آور نیست.
برخی از حقوق فرزند بر مادر عبارتند از:
1. . آموزش و پرورش صحیح. 2. انتخاب نام نیک. 3. احترام به شخصیت فرزند و…
پیامبر گرامی ـ صلی الله علیه و آله ـ می‌فرماید: «اکرموا اولادکم و احسنوا آدابهم» «فرزندانتان را گرامی بدارید و آداب نیکو به آن‌ها بیاموزید.»[1] البته پدر نیز در برابر فرزندان، مسئول است و وظایفی دارد.

معرفی منابع جهت مطالعه بیشتر:
1. ر.ک: احمد بهشتی، اسلام و حقوق کودک، قم، انتشارات دفتر بلیغات اسلامی، چاپ دوم، بی‌تا.
2. ر.ک: ابراهیم امینی، تربیت، قم، انتشارات بوستان کتاب دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، چاپ اول، 1381.

پی نوشت:
[1]. ر.ک: محمدی ری‌شهری، محمد، میزان الحکمه، قم، مکتب الاعلام الاسلامی، چاپ اول، 1404 هـ ق، ج 4، ص 3679.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید