میزان الحکمه

میزان الحکمه

مؤلّف:
محمد محمدی ری شهری (معاصر)
معرفی اجمالی کتاب:
این کتاب در جمع آوری آیات و روایات با ترتیبی خاصّ و نظمی نوین به رشته تحریر درآمده است از یک سو آیات و روایات را در ابواب گوناگون در اختیار مشتاقان قرار داده و از سوی دیگر سفینه ای است برای گشت و گذار در دریای معارف قرآن و حدیث و دائره المعارفی گرانسنگ از معارف و علوم اسلامی می باشد. این اثر وزین با بهره گیری از نظم و ترتیب الفبایی و موضوعی محققان را به سوی آیات قرآن کریم و احادیث شریف پیامبر گرامی و امامان معصوم ـ علیهم السلام ـ در منابع شیعی و اهل سنت رهنمون می سازد. و در واقع بر آن است تا با به کارگیری فن آوری ها و ابزارهای نوین، دانشنامه حدیثی و روایی بزرگی فراهم آورد که پاسخگوی نیازها و مقتضیات عصر حاضر باشد.
در این کتاب سعی شده است از منابع معتبر و مورد وثوق هر دو فرقه شیعه و سنی، بهره گرفته شود و در کتاب هایی مثل بحارالانوار، علاوه بر مراجعه به بحار، به منابع و مصادر بحار هم مراجعه کرده است که این کار بر ارزش و اعتبار کتاب افزوده است.
مولّف برای هر موضوع یک باب اختصاص داده و به منابع و مآخذ احادیث در هر باب اشاره می کند.
ترجمه روان و زیبای میزان الحکمه به وسیله آقای حمیدرضا شیخی، صورت گرفته که استفاده عموم را از این گنجینه پربهاء ممکن ساخته است.
وضعیت نشر:
کتاب حاضر در پانزده جلد که جلد پانزدهم آن به فهارس اختصاص دارد تنظیم شده است و با ترجمه فارسی به همت مؤسسه فرهنگی دارالحدیث در سال 1379 به چاپ رسیده است.
حافظ فرزانه – مرکز مطالعات و پژوهش های فرهنگی حوزه علمیه

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید