نحوه برخورد امام زمان(عج) با مساجد

نحوه برخورد امام زمان(عج) با مساجد

امام صادق(ع) فرمود: هنگامی که قائم آل محمد(عج) ظهور کند وارد مسجد الحرام می شود و رو به قبله نموده به مقام تکیه می کند و دو رکعت نماز می خواند. آن گاه برمی خیزد و می گوید: ای مردم من سزاوارترین مردم به آدم هستم. ای مردم من سزاوارترین مردم به ابراهیم(ع) هستم. ای مردم، من سزاوارترین مردم به محمد هستم. سپس دستش را به سوی آسمان بلند می کند و خدا را می خواند و می گرید تا خود به روی زمین می افتد و این است معنای آیه شریفه « کیست آن که درمانده را چون بخواندش، اجابت کند و رنج و غم را از او دور سازد شما را جانشین پیشینیان گرداند. آیا با وجود خدای یکتا خدایی هست؟ چه اندک پند می گیرید.» (بحارالانوار: 51/59/56)

ابوهاشم جعفری گفت: نزد امام حسن عسکری بودم که فرمود: هر گاه حضرت قائم قیام کند به انهدام مناره ها و مقصوره هایی که در مساجد است فرمان دهد. راوی گوید: با خودم گفتم این کار به چه معنایی است؟ امام رو به من فرمود: به معنای بدعت گذاری در دین است که هیچ پیامبر و حجت خدا به ساخت آن اقدام ننموده است. (احادیث مشابه: بحار الانوار: 52/323/32؛ 83/369/28)

جابر از امام باقر روایت کرد که فرمود ای جابر! بر زمین بنشین و از جای خود تکان نخور تا به شرط امکان علائم دورانی را که برایت ذکر می کنم ببینی. نخستین علامت اختلاف در میان بنی عباس است که تصور نمی کنم آن زمان را درک کنی، ولیکن سخنم را پس از من برای دیگران نقل کن و بدان که آوازدهنده ای از آسمان ندا در می دهد و نوای فتح و پیروزی از ناحیه دمشق به گوش شما می رسد و شهری از شهرهای شام که نامش «جابیه» است در زمین فرو می رود. و بخشی از بنای سمت راست مسجد دمشق فرو می ریزد.(بحارالانوار: 52/237/105)

امام صادق چون از مسجد سهله نام برده شد فرمود: آن مسجد، منزل صاحب الزمان است هنگامی که با اهل خویش به شهر کوفه وارد شود.(حدیث مشابه: بحارالنوار:53/11)

امام باقر(ع) در حدیثی طولانی فرمود: هنگامی که قائم آل محمد قیام می کند به شهر کوفه می رود و چهار مسجد را در آن خراب می کند و هیچ مسجدی بر روی زمین باقی نمی ماند که دارای کنگره باشد. کنگره ها را هموار می نماید و راه اصلی را وسعت می دهد و موانع را از سر راه برمی دارد.( احادیث مشابه: بحارالانوار: 52/61333؛58/92/11؛83/369/28)

ابی بصیر گفت که امام صادق(ع) به من فرمود: ای ابو محمد، گویا هم اکنون می بینم که حضرت قائم همراه با اهل و عیالش به مسجد سهله تشریف فرما شده است. گفتم فدایت شوم، آیا منزلش کجاست؟ فرمود: آری، آن جا منزل ادریس و ابراهیم بود و خداوند هیچ پیامبری را مبعوث نکرد مگر این که در آن نماز خواند و مسکن خضر هم در آن مسجد واقع است و کسی که در آن جا اقامت کند همانند کسی است که در خیمه رسول خدا اقامت نموده باشد و هر زن باایمان و هر مردی به آن دلبستگی دارد.(احادیث مشابه: بحارالانوار)

امام باقر(ع) فرمود: اولین کاری که قائم(عج) انجام می دهد آن است که سقف مساجد را خراب می کند  و دستور می دهد خیمه ای مانند خیمه موسی(ع) برپا دارند. (حدیث مشابه:بحارالانوار: 200/386/52)

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید