20 توصیه برای دوران عقد

20 توصیه برای دوران عقد

خیلی ها دوران عقد را مرحله ای از ازدواج می دانند که تنها تفاوتش با زن و شوهرهای دیگر، در یک خانه زندگی نکردن است. اما حقیقت این است که دوران عقد فرصتی است که باید برای شناخت بهتر همدیگر صرف کنید و با آمادگی بیشتری وارد زندگی شوید. شما در این مرحله انتخاب خود را کرده اید و حالا باید سعی کنید بهتر از شخصیت هم شناخت پیدا کرده و کم کم شبیه یک خانواده شوید. اگر شما هم جزو آن دسته از نامزدهایی هستید که در دوران عقد به سر می برند، خواند این نکات می تواند به بهتر گذراندن این دوره کمک تان کند:
1. همسر شما شخصیتی فردی – اجتماعی منحصر به خود دارد که او را از دیگران متمایز می نماید. (ممکن است او در اجتماع پر حرف و در منزل کم حرف باشد یا بالعکس) پس تلاش کنید تا هرچه بیشتر با شخصیت فردی – اجتماعی همسرتان آشنا شوید.
2. برای شناخت هر چه بیشتر همسرتان، در صورت امکان، سفر کوتاهی را با او تجربه کنید.
3. با تقدیم یک هدیه، همفکری در خرید اقلام مورد نیاز و شرکت در میهمانی ها، علاقه ها و سلیقه های همسرتان را بهتر و سریع تر می شناسید.
4. یکی از بهترین راهکارهای آشنایی با آداب و رسوم خانواده ی همسر، دید و بازدید و شنیدن خواسته ها و انتظارات آنان است.
5. توجه و شناخت روحیات، علایق و سلیقه های همسرتان به شما کمک می کند تا در برخورد با یکدیگر رفتار مناسبی داشته باشید، با یکدیگر انس بگیرید و بهتر بتوانید ابراز محبت کنید.
6. شناخت آداب و رسوم معقول خانواده ی همسرتان و احترام به عقاید آن ها گامی در جهت برقراری یک ارتباط موفق می باشد.
7.از لحظات با هم بودنتان، برای اندیشیدن به مسائل مختلف زندگی مشترک از جمله تحصیل، شغل و مسکن مناسب استفاده کنید. یادتان باشد «فرصت ها چون ابرها می گذرند پس فرصت های نیک را غنیمت شمارید».
8. اگر از موقعیت اجتماعی – شغلی، میزان درآمد یا شرایط شغلی خود یا همسرتان ناراضی هستید، دوران عقد فرصت خوبی برای به دست آوردن شغل مناسب است. استقلال اقتصادی را نیز مد نظر قرار دهید.
9.همدلی، هم اندیشی، توافق، تفاهم و احترام متقابل کلیدهای خوشبختی شماست. – سعی کنید بدون هرگونه سوء ظنی نقاط ضعف و حساسیت های همسرتان را بشناسید و عاقلانه با آن برخورد کنید. شایسته نیست به هر سخنی که از دهان کسی خارج شدن گمان بد ببرید، در حالی که برای آن برداشت نیکویی می توان داشت.
10. اگر می بینید آداب و رسوم خانواده ها، شما و همسرتان را به تکلف می اندازد، می توانید محترمانه و بدون تنش، سعی در کم کردن آن ها بنمایید مثلاً با یک مسافرت دو روزه می توانید مراسمی همچون خنچه، یا عیدی شب یلدا را حذف کنید.

11. نشانه رشد اقتصادی، توانایی امرار معاش و مدیریت دخل و خرج است نه درآمد زیاد. توجه داشته باشید که درآمد همسرتان در حد تأمین ضروریات زندگی لازم است و ثروت ضامن خوشبختی شما نیست.
12. براساس واقعیت ها زندگی کنید و برای رسیدن به بایدهای معقول برنامه ریزی نمایید و هرگز تأسف کمبودها را نخورید.
13. وضعیت اقتصادی همسرتان را با دیگران مقایسه نکنید بلکه با همدلی و همفکری و بدون سرزنش، درصدد بهبود این وضعیت باشید.
14. این دوران به همسرانی که به رشد کافی نرسیده اند فرصت می دهد تا در زمینه های عقلی، عاطفی، اجتماعی و… به رشد مناسب برسند البته به شرطی که زمینه تغییر و رشد بیشتر را داشته باشند.
15. رسول اکرم صلی الله علیه فرمودند: آنچه از رشد منشعب می شود عبارت است از متانت، هدایت، نیکوکاری، پرهیزکاری، کامیابی، میانه روی، اقتصاد، ثواب، کرم و معرفت دین خدا.
16. نشانه های اصلی رشد عقلی، توانایی تفکر قبل از عمل، قدرت تصمیم گیری مستقل و صحیح، توان قضاوت صحیح، مشورت با اهل فن و مهارت حل مسأله… است.
17.کنترل احساسات مثبت و منفی خود و دیگران، انعطاف پذیری، عدم لجاجت، توانایی گذشت، عزت نفس و پرهیز از تخیل گرایی و دوری از دوستی های و عشق ورزی های افراطی از نشانه های رشد عاطفی است.
18.توانایی برقراری ارتباط سالم با دیگران، دوری از منیت و خودمحوری، شناخت وظایف و نقش های گوناگون در زندگی، مسؤولیت پذیری و عدم وابستگی شدید به خانواده از نشانه های رشد اجتماعی می باشد.
19. برای دور ماندن از استرس ها و نگرانی با اهمیت دادن به عواطف و احساسات همسرتان، تکیه گاه عاطفی مناسبی برای یکدیگر باشید.
20. تعلق خاطر به والدین و همسر پسندیده و لازم است؛ مشروط به اینکه هیچ کدام را جایگزین دیگری نکنید.

منبع:برگرفته از مجموعه کتاب های آیینه و شمعدان

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید