کودکانی که بعد از مرگ در عالم برزخ بسر می برند یا کودکان مؤمنین و مسلمانها هستند و یا کودکان کفار و غیر مسلمانها. و برخی از این کودکان از نظر عقلی و جسمی سالم هستند و از دنیا میروند و برخی دچار عارضه جسمی یا عقلی هستند از این جهت در مورد هر گروه باید جداگانه پاسخ داده شود.
آنچه از روایات و آیات در مورد کودکان کفار بدست می آید این است که خداوند آنها را عذاب نمیکند. زیرا به حکم عقل، عذاب کسانی که تکلیفی بر عهده آن ها نبوده است قبیح است و خداوند کار قبیح انجام نمیدهد.[1]
و همچنین در برخی از روایات، آمده است که عدهای از پیامبر ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ سئوال کردهاند که آیا خداوند کسی را بدون حجت و دلیل شرعی، عذاب میکند؟ پیامبر ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ فرمودند: نه و در مورد فرزندان کفار فرمودند: خداوند آتشی افروخته میکند و به آنها دستور داده میشود داخل آتش شوند، کسانی که اطاعت کنند، داخل بهشت میشوند و اگر مخالفت کنند داخل در آتش.[2] در برخی روایات هم آمده است که کودکان کفار خادمان اهل بهشت هستند.[3] بنابراین، خداوند فرزندان کافر را بدون آزمایش و اتمام حجت، وارد آتش نمیکند.
و اما در مورد کودکان مؤمنان و مسلمانها، روایات مختلفی وارد شده است که بعضی در مورد کودکانی است که از نظر جسمی و عقلی سالم هستند و برخی در مورد کودکانی است که مجنون یا ابله هستند. آنچه بین علمای شیعه مسلم است این است که اولاد مؤمنین وارد بهشت میشوند[4] و خداوند آنها را عذاب نمیکند، البته در بعضی از روایات آمده است که برای این دسته از کودکان که مجنون یا ابله هستند هم، آتشی افروخته میشود و به آنان دستور داده میشود وارد آن شوند و کسانیکه اطاعت کنند وارد بهشت خواهند شد.[5] و در بعضی از روایات آمده است که بعضی از کودکان را حضرت فاطمه سلام الله علیها و برخی را حضرت ابراهیم و ساره تربیت میکنند و به پدرانشان هدیه میدهند.[6] و بعضی از آیات قرآن هم مانند آیه 21 سوره طور بیانگر این است که این کودکان به پدرانشان ملحق میشوند.
و اما در این مورد که آیا این کودکان از پدرانشان میتوانند دستگیری کنند، روایتی است که بر این مطلب دلالت دارد: از امام علی ـ علیه السلام ـ نقل شده است که با زنانی که عقیم هستند ازدواج نکنید، زیرا من در قیامت به جمعیت مسلمانان افتخار میکنم، آیا نمیدانید که کودکان در زیر عرش خداوند برای پدرانشان استغفار میکنند[7] و همچنین در حدیثی از پیامبر ـ صلی الله علیه و آله ـ نقل شده است که در قیامت بچههای سقط شده در بارگاه بهشت میایستند و وارد بهشت نمیشوند و منتظر میمانند تا پدرانشان ابتدا وارد بهشت شوند.[8] البته باید توجه داشت که حالات کودکان هم در آنجا متفاوت است و همه آنها در یک موقعیت قرار ندارند.
معرفی منبع جهت مطالعه بیشتر:
1. تفسیر نمونه، ج6، ص187.
پی نوشت ها:
[1]. سید عبداللَّه شبّر، حق الیقین فی معرفه اصول الدین، ج2، ص104.
[2]. همان، ص106.
[3]. همان، ص108.
[4]. همان، ص104.
[5]. همان، ص106.
[6]. همان، ص105. المیزان، ج19، ص16.
[7]. همان، ص105.
[8]. حر عاملی، وسایل الشیعه، 20 جلدی، ج14، ص3.