آیا عاقبت همه انسان‎ها به جز کفار و منافقین و مشرکین بهشتی بودن است؟

آیا عاقبت همه انسان‎ها به جز کفار و منافقین و مشرکین بهشتی بودن است؟

این سؤال سه ضلع دارد، هر کدام از اضلاع آن جداگانه طرح و پاسخ داده می شود:
1. شرط بهشت رفتن چیست؟
2. موانع بهشت رفتن چیست؟
3. عاقبت مسلمانی که گناه می‎کند چیست؟
1. اعتقاد به خداوند و ایمان به پیامبر و باور داشتن جانشینان راستین پیامبر و اعتقاد به معاد و ایمان به تمام ره آورد دین اسلام و عمل به دستورات و احکام الهی، و پرهیز نمودن از آنچه در شرع مقدس نهی گردیده و حرام شمرده شده است از شروط اساسی بهشت رفتن محسوب می‎شود.
2. کفر، شرک، نفاق و گناه باعث می‎شود که انسان کافر، مشرک، منافق و گناه کار از نعمت‎های بهشتی محروم شود یعنی اگر کسی خدا را باور نداشته باشد (کافر) و یا برای خداوند شریک قایل شود (مشرک) و یا در ظاهر مسلمان و در باطن به دین اسلام عقیده نداشته باشد (منافق) و یا گناه کبیره انجام دهد، لیاقت ندارد که از جائی به نام بهشت که برای بندگان شایسته خدا فراهم شده استفاده کند.
3. امّا کسانی که به همه اصول و فروع دین اسلام اعتقاد دارند و به دستورات شرع مقدس عمل می‎کنند لکن اهل گناه است و کارهای که در شرع مقدس حرام شمرده شده انجام می‎دهد آنها اول کیفر اعمال خود را می‎بینند و مدتی از نعمت‎های بهشت محروم می‎شوند بعد بر اثر عوامل مختلف از عذاب نجات یافته و وارد بهشت خواهند شد.
دوزخ برای اکثر گناه کاران که در آن وارد می‎شود جایگاه موقت است، مدت معیّنی در آن عذاب می‎شوند پس از پاک شدن از گناه و زدوده شدن زنگ  معصیت از دوزخ خارج می‎شوند و به بهشت می‎روند، بیرون آمدن گناهکار از دوزخ به گونه‎های مختلفی است، بعضی تمام ایام محکومیت خود را در دوزخ می‎گذرانند و پس از انقضاء مدت مقرر آزاد می‎شوند. گروهی قبل از آن که مدت محکومیت‎شان سپری گردد مشمول شفاعت واقع شده و آزاد می‎شوند، بعضی مورد عفو و بخشش خداوند قرار می‎گیرند و در پرتو رحمت واسعه الهی از دوزخ رهائی می‎یابد، بعضی از آغاز در محلی خارج از محیط آتش به طور موقت زندانی می‎شوند و سپس آزاد می‎گردند، همه این مسایل براساس روایاتی است که در این زمینه رسیده است.[1] بنابراین اگر کسی که گرفتار کفر، شرک و نفاق نباشد، ولی اهل گناه و معصیت باشد مدتی سزای عمل خویش را در جائی مانند دوزخ می‎بیند بعد از آن وارد بهشت خواهد شد، چه این که افراد غیر مسلمان اگر بر اساس قصور (و نه تقصیر و عناد با اسلام) دین اسلام را قبول نکرده باشد ممکن است مورد عفو خداوند قرار گیرد.[2] امّا در اینجا یادآوری چند نکته ضروری است.
نکته اول: چون بهشت درجات فراوان دارد، هر کسی برابر لیاقت خود می‎تواند از آن درجات و نعمت‎های بهشتی بهره‎مند شود، و این طور نیست که همه مراتب و درجات بهشت در اختیار همه کس باشد. پس کسی که در دنیا معصیت کرده باشد گرچه بعد از چشیدن عذاب و کیفر گناه خود وارد بهشت خواهد شد امّا هرگز در مرتبه و درجه کسانی نیست که خود را از گناه حفظ کرده و از همان اول وارد بهشت شده‎اند.
نکته دوم: گرچه اهل معصیت اگر در عقایدشان مشکل نداشته باشند بعد از مدتی از عذاب نجات پیدا می‎کند و از نعمت بهشت بهره‎مند خواهند شد امّا باید توجه داشت که براساس سخنان بزرگان اخلاق و عرفان، بعضی از معصیت‎ها انسان را از دایره دین داران بیرون می‎کند و در زمره کفّار و مشرکین قرار داده و گرفتار دوزخ ابدی می‎نماید لذا امام خمینی در این باره می‎گوید: اشخاصی که ملکه فاسده و رذیله باطله پیدا کرده‎اند از قبیل ملکه: طمع، حرص، جدال، حب مال و جاه و دنیا و سایر ملکات پست جهنمی است که نمی‎شود تصور کرد، گاهی این ملکات سبب می‎شود که انسان را مخلد در جهنم کند، زیرا که ایمان را از انسان می‎گیرند مثل حسد که در روایات صحیحه ما آمده که حسد ایمان را می‎خورد همان طور که آتش هیزم را می‎خورد، و مثل حب دنیا و شرف و مال که دین مؤمن را از او می‎گیرد. خدا نکند عاقبت معاصی منتهی بشود به ملکات و اخلاق ظلمانی زشت و آنها منتهی شود به رفتن ایمان و مردن انسان با حال کفر.[3] از این کلام امام راحل (ره) که تا اعماق جان انسان نفوذ می‎کند، ‌معلوم می‎شود که خلود و جاویدان بودن در جهنم تنها مخصوص کفار و مشرکین معاند نیست، گاهی بعضی از گناهان سر از کفر و شرک در می‎آورد و سرنوشت انسان را همانند سرنوشت کافر و مشرک معاند می‎نماید. بنا بر این بر اساس فرمایش شهید مطهری  به عنوان نتیجه بحث وپاسخ پرسش فوق  می شود گفت مأل وعاقبت همه انسان ها غیر از کفار ومنافقین ومشرکین معاند به سوی بهشت خواهد بود.

معرفی منابع جهت مطالعه بیشتر:
1. چهل حدیث، امام خمینی، انتشارات مؤسسه نشر آثار امام سال، 1378 ش.
2. عدل الهی، شهید مطهری، ‌مرتضی، انتشارات شرکت سهامی انتشار، تهران، 1352 ش.
3. معاد از نظر روح و جسم، ج 3، فلسفی، محمد تقی، انتشارات هیئت نشر معارف اسلامی.
4. معادشناسی، سید محمد حسین طهرانی، انتشارات حکمت، قم، 1402 ق.
5. دست غیب، سیدعبدالحسینی، معاد، انتشارات رهنما، تهران.
6. شیخ عباس قمی، منازل الاخره، انتشارات ارشاد، تهران.

پی نوشت ها:
[1] . فلسفی، محمد تقی، معاد از نظر روح و جسم، تهران، نشر هیئت نشر معارف اسلامی، 1363 ش، ج 3، ص 315.
[2] . مطهری.‌ مرتضی، عدل الهی، تهران، نشر شرکت سهامی انتشار، 1352 ش، ص 292.
[3] . موسوی خمینی، سید روح الله، چهل حدیث، انتشارات مؤسسه نشر آثار امام، 1378 ش، ص 20.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید