یک لحظه تأمل

یک لحظه تأمل

نویسنده:حجت الاسلام محمد دشتی (رحمت الله علیه)
* چرا امام امت اسلامى را خدا باید تعیین کند؟
پاسخ: شرایط و ویژگیهایى وجود دارد که شناخت انسان کامل، و شناسائى آن ویژگیها، براى انسانها ممکن نیست. انسان موجودى است ناشناخته، و کشف راز درون انسانها براى مردم امکان ندارد، حال که انسانها در انتخاب و شناخت رهبر کامل عاجزند باید خداوند خالق بشر به کمک انسانها آمده و رهبران کامل را معرفى فرماید که : (الله اعلم حیث یجعل رسالته.)(خدا آگاه تر است که رسالت خود را در کجا قرار دهد.) از این رو امام على (علیه السلام ) را خداوند برگزید و در روز غدیر به بیعت همگانى با آن حضرت، فرمان داد.
*******
* اگر امام را خدا انتخاب مى کند، پس بیعت مردم چه نقشى دارد؟
پاسخ: خداوند همانگونه که خوبیها و بدیها را معرفى کرد و راه سعادت و شقاوت را نشان داد امام حق را نیز معرفى مى کند. اما انسانها در انتخاب رهبر آزادند، مى توانند امام حق را انتخاب کنند و به سعادت برسند و یا مخالفت کنند و گمراه شوند. آنگونه که در دیگر رهنمودهاى الهى گروهى رستگار و گروه دیگر منحرف گشتند.
پس از حادثه غدیر نیز گروهى امامت امام على (علیه السلام ) را انکار و غصب کردند و گروهى بر ولایت و رهبرى آن حضرت وفادار ماندند، و انواع شکنجه ها را به جان خریدند. پس اعلام وحى تضادى با اختیار انسان ندارد.
*******
* بیعت مردم چه ره آوردهایى دارد؟
پاسخ: چون امام و رهبر جامعه باید در میان مردم زندگى کند، امر و نهى داشته باشد به خوبیها فرمان دهد، و مردم را براى پاکسازى و تصفیه دلها و جامعه از پلیدیها بسیج کند، باید مردم او را قبول داشته و با او بیعت کنند تا پشتوانه اجرائى داشته باشد.
اگر مردم به علل گوناگونى از حق منحرف شوند و دستورات امام حق را رعایت نکنند یا او را در انزوا قرار دهند، فرمان و دستورات امام بر زمین مى ماند و در عمل امامت و رهبرى او براى آنها نقشى نخواهند داشت.
*******
* آیا تنها در روز غدیر ولایت امیرالمؤ منین (علیه السلام ) اعلام شد؟
پاسخ: ولایت امام على (علیه السلام ) پیش از غدیر بارها و بارها توسط پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آۀه و سلم ) مطرح گردید.
بریده بن خضیب اسلمى مى گوید: روزى رسول خدا(ص) به جمعى و به من امر فرمود:(ما هفت نفر بودیم از جمله ابوبکر، عمر، طلحه و زبیر )که : “سلمو على على با مره المؤ منین .” (11) (به على سلام کنید )
ما به او به لفظ یا امیرالمؤ منین، سلام کردیم، با آنکه رسول الله زنده و در کنار ما بود.
رسول خدا(صلی الله علیه و آۀه و سلم ) بارها از امامت اما على (علیه السلام ) و یازده فرزند او، و امامان معصوم (علیه السلام ) سخن گفت، در روز غدیر براى امامت امام على (علیه السلام ) و دیگر امامان معصوم (علیه السلام ) بیعت گرفته شد که فرمود:
“فامرت ان اخذ البیعه منکم و الصفقه لکم بقبول ما جئت به عن الله عزوجل فى على امیرالمؤ منین، و الاوصیاء من بعده الذین هم منى و منه امامه فیهم المهدى الى یوم یلقى الله الذى یقدر و یقضى.”
پس از طرف خداى عزیز و بزرگ ماءمورم که براى على امیرالمؤ منین (علیه السلام ) از شما بیعت بگیرم، و براى امامان پس از او نیز بیعت کنید. امامانى که همگان از من و تز على مى باشند، و قائم آنان مهدى (عجل الله تعالی فرجه الشریف ) است تا روز قیامت که به حق قضاوت خواهند شد.
*******
* اگر در گذشته ولایت امامان معصوم (علیه السلام ) اعلام و ابلاغ شد، پس در روزغدیر واقعیتى شکل گرفت ؟
پاسخ : در روز غدیر همه مسلمانان با رهنمود رسول خدا(صلی الله علیه و آۀه و سلم ) با امام على (علیه السلام ) بیعت کردند. و همه به امامت دیگر امامان معصوم (علیه السلام ) تا حضرت قائم (عجل الله ) اعتراف و اقرار کردند. و امامت آنان را تا رجعت و قیامت پذیرفتند.
* با بیعت عمومى مردم کدام اصل ازاصول آزادى و دموکراسى ثابت مى گردد؟
پاسخ : اصل شرکت مردم در سرنوشت خویش اصل آزادى مردم در حکومت اسلامى حادثه غدیر زیباترین جلوه آزادى در حکومت اسلامى است با اینکه امام حق را خدا برگزید، و پیامبر خدا (صلی الله علیه و آۀه و سلم ) او را معرفى فرمود.حق بیعت به مردم داده شده است.
*******
*آیا در روز غدیر تنها روز بیعت با امیرالمؤ منین (علیه السلام ) است ؟
پاسخ : خیر بلکه روز غدیر روز بیعت با دوازده امام معصوم (علیه السلام ) است. روز غدیر اعتراف و اقرار به امامت دوازده امام شیعیان است. امیرالمؤ منین و یازده امام دیگر از فرزندان آن حضرت است. رسول خدا(صلی الله علیه و آۀه و سلم ) فرمود:
“معاشرالناس! فبایعوا الله و با یعونى و با یعوا علیا امیرالمؤ منین ، والحسن والحسین والائمه منهم فى الدنیا والاخره کلمه طیبه باقیه یهلک الله من غدر و یرحم من و فى . فمن نکث فانما یتکث على نفسه و من اوفى بما عاهد علیه الله فسیوتیه اجرا عظیما”
اى جمعیت انسانها: پرهیزگار باشید، و بیعت کنید با على امیر مؤ منان ، و حسن و حسین و امامان پس از آنان ، که کلمه طیبه جاودانه هستند، خدا نیرنگ باز را هلاک مى کند، و رحمت خدا را مى نگرد کسى که وفاى به عهد کند و کسى که پیمان شکند، پس بر زیان خود عمل کرده است.
*******
* اگر امامت نباشد چرا رسالت پیامبر ناقص است ؟
پاسخ : هر چیزى براى تداوم و جاودانه ماندن به دو اصل نیازمند است:
1- اصل علل پیدایش 2- اصل علل پایدارى و حفاظت.
اگر کسی اصل اختراعى را به ثبت برساند و برود، و دیگر کسى آن اختراع را مطرح نکند به تولید انبوه نرساند، آن را حفظ نکند، از آنجا که اصل تداوم و پایدارى با اصل پیدایش و اختراع هماهنگ نشد آن اختراع فراموش مى شود، از یاد مى رود، نابود مى شود. در حفظ و نگهدارى یک ساختمان یک کتاب، یک طرح اقتصادى، نیز این واقعیت جارى است.
در مسائل فکرى و عقیدتى نیز به دو اصل نیازمندیم : 1 اصل پیدایش ((علت محدثه )) و پدید آورنده . 2 و اصل پایدارى و حفاظت ((علت مبقیه )) و نگهدارنده.
اگر پیامبر مکتب را معرفى کند، و ملت و دولت را با انواع زحمت ها و تلاش ها پدید آورد، و پس از دورانى از دنیا برود و علت پایدارى و حفاظتى نباشد که راه و رسم او را تداوم دهد، و مکتب او را از انواع تحریف و دگرگونى برهاند. ره آورد رسالت تاراج مى شود و پس از اندک زمانى اثرى از آن باقى نخواهد ماند. پس رسالت بدون ولایت و امامت نا تمام است.
منبع: غدیر شناسی

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید