اوضاع جهان قبل از ظهور امام زمان (ع)

اوضاع جهان قبل از ظهور امام زمان (ع)

در این قسمت به دورنمایی از اوضاع مختلف جهان قبل از بعثت امام زمان (ع) می پردازیم و لکن به دلیل محدودیت فرصت ، مجبورم که این امر را از زبان روایات به اختصار تقدیم محضر شما مشتاقان ظهور امام زمان نمایم. نکته اساسی و مهم این است که اوضاع جهان قبل از ظهور امام زمان اوضاع آشفته با دگرگونی ها و انحرافات مختلف در زمینه های دینی ، سیاسی ، امنیتی و اقتصادی است و به همین جهت است که فرمودند دنیا از ظلم و بیدادگری پر می شود ، یعنی در هر عرصه ای از عرصه هایی که شما دست بگذارید ، می بینید که فساد و تباهی و ظلم و تعدی به صورت فراوان به چشم می خورد . از این جمله ای که امیرالمومنین (ع) فرموده است می توانیم تا حدودی دور نمای آن زمان را ببینیم . در یکی از کلمات قصار نهج البلاغه ، امیر المؤمنین (ع) می فرماید :« یأتی علی الناس زمان لا یقرب فیه ال الماحل و لا یظرف فیه الا الفاجر و لا یضعف فیه الا المنصف یعدون الصدقه فیه غرما وصله الرحم منا و العباده استطاله علی الناس فعند ذلک یکون السلطان بمشوره الاماء و اماره الصبیان و تدبیر الخصیان ؛ (1) زمانی فرا خواهد رسید که با دگرگونی فرهنگ و ارزش ها و معیارها ، ارزش هایی بر جامعه حاکم خواهد شد که انسان های مقرب و ارزشمند در میان سخن چینان هستند و گزارشگران دروغگو با گزارش دروغ و سخن چینی خود ، خود را به دستگاه های حاکم و افراد مؤثر نزدیک می کنند و به عنوان مقربان ، مورد توجه آن ها قرار می گیرند : « و لا یظرف فیه الا فاجر » ؛ آن ها انسان های فاجر و نابکارند که به عنوان شخصیت های مورد قبول تلقی می شوند . در مقابل اینان ، انسان های با انصاف که امور را با انصاف و عدل و دادگری به پیش می برند تضعیف می شوند و جایگاهی ندارند . صدقه و کمک به بیچارگان را به عنوان خسارت تلقی می کنند و صله رحم را منتی بر خویشاوندان خود حساب می کنند ، عبادتی که می کنند آن را وسیله ای برای برتری و ترجیح دادن خود بر دیگران قرار می دهند . در چنین شرایطی ، حاکمان ، زنان را در امور مهم کشور مورد مشورت خود قرار می دهند و کوچکان سرنوشت جامعه را به دست می گیرند و نامردان ( شاید از نظر صبر و یا از نظر مردانگی ،صفت مردانگی ندارند ) تدبیر امور را به دست می گیرند .

با این بیان امیرالمومنین (ع) می شود دور نمای قبل از ظهور امام زمان را ببینیم ، با بیان معجزه آسایی حقایق آینده را می بیند و آینده را به خوبی مشاهده می کند و هشدارهای لازم را به ما می دهد.
رسول خدا (ص) می فرماید : « کأنک بالدنیا لم تکن اذا ضیعت أمتی الصلاه و اتبعت الشهوات و غلت الاعسار و کثر اللواط ؛ (2) در آن دوران به وسیله ی امت من نماز ضایع می شود ، شهوت و خواسته های حیوانی اطاعت می شود ، نرخ ها به سختی گران می شوند و همجنس بازی در میان مردان زیاد می شود . »
در روایتی امام صادق (ع) می فرماید : « و امشطوا کما تمتشط المرأه لزوجها؛ (3) مردان مثل زنانی که برای همسران خود آرایش می کنند ، آرایش می کنند . »
از نظر شرعی زن حق ندارد خود را برای نامحرمان آرایش کند و با آرایش در دید عموم قرار گیرد و در مرئی و منظر بیگانگان قرار بگیرد . اما با کمال تأسف می بینیم امروزه در میان دختران جوان ، کم نیستند کسانی که خود را می آرایند و در بازارها و معبرها و مراکز علمی و آموزشی و سیاسی اقتصادی حضور پیدا می کنند . بدتر از آن ، امام صادق (ع) می فرماید : مردانی هستند که خود را به صورت زنان آرایش می کنند ، همچنانی که زنان خود را برای مردان و همسران خود آرایش می کنند ؛ یعنی دگرگونی فرهنگی ، ابتذال فرهنگی ، اباحه گری فرهنگی و عملی ، جامعه را فرا می گیرد . در بیان دیگر می فرمایند : نسل ها را محدود می کنند و موالید تعدادشان کم می شوند ؛ مثلا آن هایی که سه فرزند دارند آرزو می کنند دو فرزند داشتند یا آن هایی که دو فرزند دارند آرزو می کنند یک فرزند داشتند .
و در جایی در حدیث دیگر است که می فرماید : تعداد خانواده های بی سرپرست زیاد می شود . الان مشاهده می کنیم ، نمی خواهم بگویم که حتما این پیشگویی در مورد حالا است ، چه بسا با بالا گرفتن فساد و تباهی و جنگ ، تعداد کشتار دسته جمعی بیش از آن گردد . وقتی در جنگ جهانی اول با توجه به محدودیت سلاح های مدرن درآن عصر ، بیش از 15 میلیون نفر کشته شدند و بیش از 25 میلیون نفر جراحت کلی پیدا کردند ، تعداد بی خانمان در دنیا چقدر می شود . جنگ ها و بمباران ها و کشتار دسته جمعی که توسط آمریکای جنایتکار در عرض این 50 سال در دنیا صورت گرفته ، چقدر از خانواده ها را بی سرپناه و بی سرپرست کرده است . ماجرای اخیر افغانستان را نگاه کنید ، جنگ ها معمولا بیشترین کشتار را از میان مردان می گیرد ، این ها موجب می شود که تعداد خانواده های بی سر پرست زیاد شوند . البته ماجرای عصر قبل از ظهور بر اساس صدقی که از اهل بیت عصمت و طهارت (ع) به ما رسیده ، این گونه خواهد شد .
حدیث دیگر از امام باقر (ع) است که برای یکی از بهترین یاران خود ، ابوحمزه ثمالی اوضاع دوران ظهور حضرت حجت را تشریح می کند :« یا ابا حمزه ! لا یقوم القائم الا علی خوف شدید من الناس و زلزال و فتنه و بلاء یصیب الناس و طاعون قبل ذلک وسیف قاطع بین العرب و اختلاف شدید بین الناس و تشتیت فی دینهم و تغییر فی حالهم حتی یتمنی المتمنی الموت صباحا و مساء من عظم ما یری من کلب الناس و اکل بعضهم بعضا» (4) ؛ امام زمان ظهور نمی کند مگر در اوج وحشت و زلزله و فساد و فتنه و گرفتاری ها و امراض ؛ از قبیل طاعون که به جان مردم بیفتد ، در آن زمان میان احزاب اختلاف شدیدی پدید می آید ، مردم در اعتقاداتشان پراکنده و متفرق می شوند ، در احوالشان دگرگونی ایجاد می شود تا این که صبح و شام آرزوی مرگ می کنند ، روحیه مردم به گونه ای می شود که به منافع همدیگر تجاوز می کنند و ……» .
امام عصر (ع) قیام نمی کند مگر در عصری که ترس و خوف همه جا حکم فرما شود ، الان دنیا در چه وضعیتی است و در آینده در چه وضعیت بدتر از این قرار خواهد گرفت ؟
یکی از دانشمندان انگلیسی به نام « برتراند راسل» در کتاب خود به نام « آیا بشر آینده ای دارد ؟» در حدود 32و 33 سال قبل بر اساس سخنرانی جان اف کندی رئیس جمهور امریکا توسط سیاه پوستان ترور شد ، می گوید: او مدعی است که قدرت اتمی ما این است که می توانیم کره خاکی را 5 بار زیر و رو و ویران نماییم . راسل ارزیابی می کند با توجه به این که قدرت های مقابل آمریکا در آن عصر ، مثل شوروی نیز چنین قدرتی دارد ، آیا بشر آینده ای دارد ؟! این سلاح های اتمی ، هیدروژنی ، کشتار جمعی که به دست انسان های دور از اخلاق و انسانیت قرار گرفته است ، اگر به یک بهانه کوچکی دنیا را به آتش بکشند و از این کار هیچ باکی هم ندارند ، آیا بشر آینده ای دارد ؟!
ما معتقدیم آینده بشر ، حاکمیت حق و عدل است اما جنایتکاران حاکم بر دنیا قبل از ظهور امام زمان (ع) دنیا را تحت سلطه می گیرند و حکومت سلطه ی آن ها باعث حاکمیت ترس و خوف در سراسر عالم می شود . مسائل سیاسی امنیتی متزلزل است ، فتنه ها همه جا را می گیرد ، گرفتاری ها دامن گیر بشر می شود و مرگ های دسته جمعی به وسیله امراض واگیردار مثل طاعون و ایدز واقع می شود . (5) وقتی دنیا به سمت فساد برود ، اخلاق تضعیف شود ، دین در جامعه حاکم نباشد ، انسان ها در قید و بند دیانت و اخلاق نباشند ، فحشا و بی عفتی و تجاوز به ناموس دیگران و آلودگی زنان و مردان زیاد شود ، قطعا دنیا را به کام این مرگ خطرناک و ننگین یعنی ایدز فرو خواهد بود . به هر حال در روایات بحث طاعون را مطرح می کنند و یا در بعضی از روایات بحث مرگ سرخ و سفید است ، مرگ سفید مثل طاعون و امراضی را که این گونه انسان را نابود می کند یا امراضی که به صورت سریع و ناگهانی دامنگیر انسان می شود و مرگ های سرخ کشتاری که به وسیله جنگ در دنیا پدید می آید .
اما باقر (ع) می فرماید : اعراب به جنگ با یکدیگر می پردازند و بین مردم اختلاف شدید به وجود می آید و تشتت و پراکندگی در ادیان پیدا می شود . این همان بحث قرائت های مختلف است که افکار و اندیشه هایی در جامعه القا می کنند که همه ی ادیان حق اند و هیچ دین باطل نداریم !!! اسلام را اگر هر کسی با هر قرائتی بخواهد تعبیر بکند و توجیه کند حق است !!! بحث های دیگری که در پلورالیسم مطرح است ، به عنوان بحث روز در مطبوعات و میتینگ ها و سخنرانی های داخل و خارج به خصوص برای تشتت آراء اعتقادی و منحرف کردن مردم به خصوص نسل جوان ، به ویژه تحصیل کرده ها در جامعه ی ما هم رواج می دهند . این ها همه می تواند زمینه ای باشد برای سوق دادن جامعه بشری به سمت آن تشتت آرا و عقاید دینی قبل از ظهور امام زمان (ع).
در روایت آمده است که جامعه به گونه ای می شود که انسان ها صبح و شام آرزوی مرگ می کنند ، چرا ؟ به خاطر این که حالت هرج و مرج در جامعه پدید می آید و برای کسب منافع بیشتر به یکدیگر حمله ور می شوند ، خلق وخوی سگی در بین انسان ها ایجاد می شود ، آدم های شایسته در غربت و تنهایی و عزلت قرار می گیرند ، آرزوی مرگ می کنند . این ها می تواند به عنوان بخشی از اطلاعاتی باشد که قبل از ظهور امام زمان(ع) در دنیا پدید خواهد آمد . اما به این معنی نیست که در آن عصر و دوران ، انسان های شایسته و جریان های حق طلب وجود ندارد . انسان های شایسته وجود دارند ، جریان های حق طلب نیز هستند ، این ها می تواند پناهگاهی باشد برای هر کسی که بخواهد از موج تلاطم های سهمگین انحراف در زمینه های مختلف نجات پیدا کند وبا پناه به قرآن خود را حفظ کند.
پی نوشت:

1. نهج البلاغه ، کلمه 102.
2. الزام الناصب ، ص 181.
3. چشم انداز ، ص 33.
4. بحار الانوار : 348/52.
5. طاعون در یک عصر مرض شناخته شده ای بود که الان در دنیا ظاهرا نمونه هایی از آن مشاهده نمی شود . اما طاعون جدیدی مانند ایدز ، مرگ سفید است ،اما قدرت خطرناک و وحشتناک . اخیرا با فردی که مسوول این امر در شهرستان بود صحبتی داشتم ، اطلاعات و آماری که در سطح جهان بود ، بحث های عجیبی مطرح کرد که کشتارهای زیادی داده بود .
منبع:کتاب ذکر نور در حضور مشتاقان ظهور

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید