حکومت زمینه‌ساز ظهور

حکومت زمینه‌ساز ظهور

از جمله اخبار و روایات قطعی مورد تأکید، وقوع انقلاب بزرگ و الهی در این عالم، بر روی این زمین ـ در آخرالزمان ـ به منظور برپایی حکومتی الهی و جهان‌شمول می‌باشد که این امر تنها با ایجاد حکومتی عادلانه و مبتنی بر ارزش‌ها و آموزه‌های روان و مطابق فطرت بشریت به وسیله حضرت امام مهدی(ع) به وقوع خواهد پیوست، تا آن حضرت قسط و عدل را در سراسر زمین پس از آن که ظلم و ستم همه جا را فرا گرفت، مستقر سازد.
تشکیل این حکومت به معنای براندازی هر نوع حکومت دیگری جز حاکمیت خداوند است، و آن در جهت اصلاح و هدایت بشریت از مسیر انحرافی به مسیر مستقیم و از بین بردن خطاها و زشتی‌ها و انحرافات و فساد موجود در این عالم حرکت می‌کند. آن حکومت در حقیقت حدفاصل (برزخ) میان این دنیا و عالم آخرت می‌باشد، زیرا پس از تشکیل چنین حاکمیت الهی در این جهان، حکومت دنیا هرگز دوباره در دست انسان و بشر [غیرالهی] قرار نخواهد گرفت

فالله یحکم لا معقّب لحکمه.1
پس خداوند [بر این جهان] حکم‌فرما می‌شود و هیچ کس پس از او حاکم نخواهد گشت.
• شرایط زمینه‌ساز انقلاب بزرگ
گرایش عمده بشریت قبل از وقوع آن انقلاب بزرگ، گرایش تحریف شده‌ای به سوی خاک و مادیات ـ به جای سوق به سمت پروردگار بخشنده ـ می‌باشد، که نشان از بازگشت انسان به پَست‌ترین پَست‌ها می‌دهد. در نتیجه این گرایش انحرافی بشری، نیاز به اصلاح دارد، که البته امکان تحقیق آن بدون ایجاد مقدماتی سخت و طاقت‌فرسا میسر نمی‌گردد. به خصوص که این اصلاح روح‌ها، قلب‌ها، جان‌ها و عقل‌ها و همچنین آثار و نتایج گسترده ناشی از خطاها و لغزش‌های فراوان مردم را در بر می‌گیرد. از سوی دیگر نیاز به تجدید بنا و اصلاح مسیر بشر و به طور کلی هر انسانی آن را شکل می‌دهد. به همین دلیل خداوند سبحان و متعال ضروری دید تا ابعاد و زمینه‌های مناسبی را برای این تغییر عظیم در زمین فراهم آورد آن موارد را می‌توان چنین دسته‌بندی کرد:
1. ابعاد و جنبه‌های زمینه‌سازی؛
2. وقوع رخدادهای طبیعی؛
3. از بین رفتن نظام‌های جهانی؛
در آغاز سخن پیرامون حکومت زمینه‌ساز مطلب محوری که باید عنوان نخست را برای آن در نظر گرفت «ابعاد و جنبه‌های زمینه‌ساز حکومت امام مهدی(عج)» است که نقش آماده‌سازی، بسیج‌کنندگی و فراهم ساختن شرایط مناسب و نیروهای لازم و مورد نیاز، به منظور ایجاد نهضت عظیم مهدویت در این جهان و سراسر گیتی را ایفا می‌کند.
• ابعاد و جنبه‌های زمینه‌سازی
در این موضوع ابعادی وجود دارد که دارای مشخصات اجمالی و ویژگی‌های کلی است و از طرف دیگر ابعادی نیز هستند که مشخص و تعریف شده‌اند. از جمله ابعاد نخست آن‌که هر انسان مؤمنی در این دنیا به هدف انتشار فضیلت و بزرگی اسلام، حق و عدل و ارزش‌ها اقدام می‌کند،‌ بلکه می‌توان گفت، هر فردی که در جهت تحقق انسانیت حقیقی زندگی می‌کند، یا در صدد حمایت و تأیید آن است، نیز به گونه‌ای کارش را در خدمت شرع الهی بزرگ قرار داده است. در هر صورت تمامی اقدامات اصلاحی که از جانب هر فرد یا گروهی انجام می‌پذیرد منجر به آمادگی در برابر آن خیزش و قیام بزرگ می‌شود.
اما همان‌طور که گفتیم ابعاد و جنبه‌های مشخص و معینی نیز وجود دارد که نقشی اساسی را در تشکیل حکومت امام(ع) دارا هستند. این ابعاد و گرایش‌ها تعریف شده‌اند و ممکن است آنها را به «پرچم‌های حق» که در آخرالزمان پدیدار می‌شوند و شعارها و اهداف و حرکت پرخروش و بی‌محابایشان که اسلامی و سرشار از ایمان و حقیقت می‌باشد تطبیق کرد. در رأس این پرچم‌ها می‌توان از «پرچم‌های مشرق» یا «پرچم‌های سیاه» یا «پرچم‌های خراسان» سخن گفت که زمینه‌سازان و هموارکنندگان اصلی حرکت الهی برای تغییر جهان به شمار می‌روند و از طریق برپایی «جمهوری اسلامی» در یکی از پایتخت‌های دنیا ـ که لانه استعمار و مرکز اجرای نقشه‌های آن بوده است ـ به این مهم دست می‌یابند که این همان «نظام اسلامی ایران» می‌باشد.
• زمینه‌سازی در حکومت ایران
1. جنبه تحقق و استمرار؛
2. جنبه حضور فرد و اسوه [رهبر]؛
3. جنبه ایجاد و انتشار نور [در عالم]. 1. جنبه تحقق و استمرار
به مجرد وقوع انقلاب اسلامی ایران در عصر حاضر و در شرایطی که هیچ کس امکان وقوع چنین رخدادی را ـ چه از نقطه‌نظر مادی و چه از لحاظ بررسی‌های سیاسی منطقه نمی‌داد، و در زمانی که فساد به آشکارترین صورت دنیا را فرا گرفته و نیز خود ایران به یکی از مراکز اصلی آن تبدیل شده بود، این واقعه مانند زلزله‌ای وجدان‌ها و ضمیرها را لرزاند و نسبت به [درک] وجود، حضور نیروها و اقدامات «عالم غیب» و اثر آن بر «عالم شهادت» سهم بسزایی ایفا کرد و بشریت و انسان‌ها را متوجه عالمی کرد که نزدیک بود آن را کاملاً به فراموشی بسپارند؛ عالمی که به طور کامل از آن غافل شده بودند. او خداوند است که وجود دارد و مراقب و مسلط است و او ابا دارد و از شأن او به دور است از اینکه یکی از آفریده‌های اصلی خود ـ که همان دنیا است ـ را به حال خود رها کند تا ستمکاران و مجرمان و مستکبران شورش کنند؛ و او [در این هنگام] با قدرت و قوت خویش بر جهان مملو از پستی و فساد، قطعه کوچکی از پاکی و ربوبیت و انوار خود را به رغم وجود و ابهت و عظمت تمامی مستکبران ایجاد می‌نماید.
حال، اگر صِرف وقوع این انقلاب، زمینه‌ساز ظهور غیب الهی باشد، پس از اوج‌گیری و شدت یافتن و امتداد آن چگونه صورت می‌گیرد، و چگونه به رغم وجود مکرها و نیرنگ‌هایی که طراحی و عملی، و جنگ‌هایی که برپا می‌شوند از این انقلاب حفاظت به عمل می‌آید؟
البته، به درستی که این واقعه زمینه‌سازی تجلی غیب و زمینه‌سازی ظهور امام مهدی(ع) می‌باشد. 2. حضور شخص اسوه [رهبر] همانا رخسار نورانی و وجود والا و برجسته رسول اکرم(ص) و امامان اهل بیت(ع) از دیدگان جهانیان و حتی مسلمانان و بلکه مؤمنان حقیقی ناپدید گشت؛ هر چند این غیبت و ناپدید شدن، در واقع از مقابل دیدگان آدمیان بود، نه از عالم دنیا؛ زیرا در غیر این صورت، انهدام و تخریب دامن دنیا را فرا می‌گرفت و آن را از بین می‌برد. در هر صورت بشریت به رغم اختلاف‌هایشان مدت‌هاست که از دیدن چهره‌ای نورانی «انسان کامل» همچون پیامبر یا جانشین وی محروم مانده بودند و صدها سال اینگونه بر آنان گذشته بود، همچنین آنان وجود شخصیتی که الگو و نمونه کوچکی از چهره کامل آن امام معصوم و غایب(ع) را مجسم سازد، درک نکرده بودند. لذا بروز و ظهور غیب و امداد الهی بر عالمیان در وجود شخصیت امام خمینی(ره) به مثابه زمینه پدیدار گشتن چهره نورانی و والای امام زمان ـ ارواحنا فداه ـ گردید؛ و الگویی که امام خمینی(ره) در زمینه سیر و سلوک ، عبادت، عرفان و اخلاق و جهاد ارائه کرد، به نزدیک شدن تصویر امام معصوم در اذهان و اندیشه مردم کمک کرد.
به عبارت دیگر انقلاب اسلامی ایران نمونه کوچکی از آن قیام بزرگ، و امام خمینی(ره) خود نشانه کوچک شده‌ای از آن امام معصوم، هر دو، به آماده‌سازی و زمینه‌سازی برای وقوع آن واقعه بزرگ و مورد انتظار در آخرالزمان کمک نمود. 3. ایجاد و انتشار نور
انقلاب ایران در زمانی رخ داد که از اسلام جز نام و شعار و برخی عبادات و آداب و رسوم مذهبی، که هیچ‌گونه اثری بر زندگانی ملت‌ها و نسل‌های مختلف نداشت، چیزی باقی نمانده بود. همانا وقوع این انقلاب تغییری عظیم و برجسته در اسلام موجود و تحولی والا در این مسیر بر جای نهاد. به جای آن که گرایش به اسلام به صورت ظاهری و غیرعملی بماند، به یکی از عناصر اساسی و مؤثر در تاریخ بشریت و انسان‌ها قرار گرفت و با نیروی عظیم و قدرت تمام وارد این مقابله جهانی شد و حتی پس از مدت کوتاهی، بعد از اضمحلال «نظام کمونیستی» به دومین عامل تأثیرگذار در این رویارویی تبدیل شد. امروزه در جهان به صورت اساسی جز جهان مستکبر غرب و در رأس آن امریکا ـ از یک سو ـ و جهان اسلام و مستضعفان جهان و در رأس آن ایران ـ از سویی دیگر ـ قدرت و نیروی عظیمی وجود ندارد.
بله، این انقلاب توانست به سرعت حیات را به اسلام و اسلامیان برگرداند وغباری را که طی قرن‌ها آن را فرا گرفته بود، پاک سازد و این انقلاب، اسلام را به نسل‌ها و ملت‌های مسلمان، همچون نوری تابناک و درخشنده که تمامی مرزها و موانع و محدودیت‌ها را طی می‌کند و عرصه‌های مختلفی را فرا می‌گیرد ارائه داد.
با الهام از انقلاب ایران بود که انقلاب دیگری با فاصله صدها کیلومتر دورتر از آن به وقوع پیوست، و با کلام مبارک امام خمینی(ره)، از امداد غیبی و بر اثر سخنرانی‌ها و گفته‌ها و افکار و توجهات او «مقاومت اسلامی لبنان» روح و جان خود را از انقلاب ایران به ارمغان گرفت و با پشتیبانی، تأیید و حمایت انقلاب ایران، این مقاومت اوج گرفت و رشد کرد تا به نقطه امروز رسید که اولین پیروزی تاریخ در جنگ‌های اعراب و اسراییل و حتی مسلمانان با یهود را تحقق بخشید؛ پیروزی که آغاز ریشه‌کنی ارتش صهیونیستی از سرزمین اشغال شده است. از امداد و الهامات (غیبی) انقلاب ایران و همچنین مقاومت لبنان، «انتفاضه اول» فلسطین شکل گرفت، و پس از آن «انتفاضه دوم» با قدرت و توان بیشتری به منظور تحقق اهداف و آرزوهای فلسطینیان آغاز شد. بدین ترتیب همان طور که وقوع انقلاب اسلامی در ایران توانست شاه را متواری سازد و آمریکا را بیرون براند، مقاومت اسلامی لبنان توانست اسراییل را فراری دهد و خارج سازد. سپس «انتفاضه اسلامی» در فلسطین شکل گرفت، انتفاضه‌ای که امید می‌رود تا اشغال را به طور کامل از بین ببرد و پیروزی نهایی را محقق سازد، و قدس و مسجدالأقصی را به یاری و اذن خداوند متعال آزاد کند.
بنا بر تمامی آنچه گفته شد، اگر قیام بزرگ و مقدس امام خمینی(ره)؛ که انقلابی سهمگین، توفنده، اسلامی و سرشار از ایمان و یقین وی نبود، این آثار محقق نمی‌گشت. همان انقلاب و درخت زیتون نه شرقی و نه غربی که شعله‌ور و پابرجا باقی ماند، اگر چه مستقیماً با امامی معصوم پیوند و ارتباط نداشت. حال در نظر بگیرید اگر امام معصوم(ع)، خود ظهور کند و نور ولایتی که همانند رحمت بر مؤمنان و آتش و عذاب بر کافران است را پراکنده سازد چگونه خواهد شد؟
انتشار نور انقلاب ایران، خود یکی از عوامل زمینه‌ساز ظهور امام زمان(عج) است، زیرا به صورت تدریجی به محو و از میان بردن کامل ظلم از چهره دنیا یاری می‌رساند و این تأثیر به نزدیکی تحقق وعده الهی که به شکل انتشار نور بر سراسر زمین و از بین بردن تمامی ستمکاران و تمامی اسباب و آثار آن نمایان خواهد شد، اشاره دارد.

پی‌نوشت:

نویسنده:بلال نعیم

مترجم:ابرار اشرفی

ماهنامه موعود

٭ از مسئولان حزب‌الله لبنان.

1. سوره رعد (13)، آیه 41.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید