تصحیح الاعتقاد (شرح عقاید الصدوق)

تصحیح الاعتقاد (شرح عقاید الصدوق)

نویسنده:محمد رضا ضمیری

مؤلف:

شیخ مفید ابو عبدالله محمد بن محمد بن نعمان عکبری بغدادی (م 413 ق).

زندگینامه و اظهار نظرها:

ترجمه مؤلف در بخش کتب فقهی شیعه ذکر شده است.

معرفی اجمالی کتاب:

مؤلف، این کتاب را در شرح کتاب الاعتقادات شیخ صدوق نوشته و در آن به شرح و بررسی مباحث عقیدتی پرداخته است. شیخ مفید در این کتاب با بررسی استدلالی و بیان برهانی کتاب الاعتقادات، نظریات شیخ صدوق را ردّ یا اثبات می کند. وی در کتاب تصحیح الاعتقاد غنای فرهنگ شیعه و قدرت استدلال آن را در مباحث اعتقادی به تصویر کشیده است. مرحوم شیخ صدوق بعد از نگارش کتاب الاعتقادات وعده نگارش شرحی بر آن نیز می دهد; ولی موفق به آن نمی شود و شیخ مفید با نگارش این کتاب عهده دار شرح بر کتاب استاد بزرگوار خود گردیده است.
کتاب تصحیح الاعتقاد از اعتبار خاصی برخوردار است و از زمان نگارش تا حال، پیوسته مورد توجه علما و فقهای شیعه قرار داشته و در کتب مختلف از آن نقل شده است. این کتاب برای تحقیق در عقاید شیعه و شناخت مباحث عقیدتی مطرح در قرن چهارم و عصر شیخ مفید، کتابی ارزشمند و قابل توجه است. کتاب حاضر شامل این عناوین می باشد: صفات خداوند، جبر و تفویض، قضا و قدر، معنای عرش، رجعت، بهشت و جهنم، عصمت، تقیه، موحد بودن اجداد پیامبر، خطر و اباحه و بسیاری از مباحث ارزشمند دیگر.

وضعیت نشر:

این کتاب، با تحقیق حسین درگاهی به همت کنگره شیخ مفید، در سال 1413 ق چاپ شده و توسط سید علی مدرسی یزدی ترجمه و در سال 1371 ق به چاپ رسیده است.
منبع:کتابشناسی تفصیلی مذاهب اسلامی

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید