اصلاح بین مردم

اصلاح بین مردم

حدیث (1) رسول اکرم صلى الله علیه و آله :

اتّقوا اللَّه و أصلحوا ذات بینکم.

از خدا بترسید و میان خویش را اصلاح کنید

نهج الفصاحه ص164 ، ح49
حدیث (2) رسول اکرم صلى الله علیه و آله :

أَلا اُخبِرُکُم بِأَفضَلَ مِن دَرَجَهِ الصِّیامِ و َالصَّلاهِ و َالصَّدَقَهِ؟ صَلاحُ ذاتِ البَینِ، فَإِنَّ فَسادَ ذاتِ البَینِ هِىَ الحالِقَهُ؛

آیا شما را به چیزى با فضیلت تر از نماز و روزه و صدقه (زکات) آگاه نکنم؟ آن چیز اصلاح میان مردم است، زیرا تیره شدن رابطه میان مردم ریشه کن کننده دین است.

نهج الفصاحه ص240، ح 458

حدیث (3) امام کاظم علیه السلام :

طوبى لِلمُصلِحینَ بَینَ النّاسِ، اُولئِکَ هُمُ المُقَرَّبونَ یَومَ القیامَهِ؛

خوشا به سعادت اصلاح کنندگان بین مردم که آنان همان مقرّبان روز قیامت اند.

تحف العقول ص 393
حدیث (4) امام صادق علیه السلام :

لِلمُفَضَّلِ ـ : إِذا رَأَیتَ بَینَ اثنَینِ مِنْ شیعَتِنا مُنازَعَهً فَافتَدِها مِنْ مالى؛

به مفضل فرمودند: هرگاه میان دو نفر از شیعیان ما نزاعى دیدى از مال من غرامت بده (یعنى با پرداخت وجه مورد اختلاف، میان آنان را اصلاح کن).

توحید مفضل ص4 – کافى(ط-الاسلامیه) ج2، ص209، ح3
حدیث (5) امام صادق علیه السلام :

صَدَقَهٌ یُحِبُّهَا اللّه : إِصلاحٌ بَینَ النّاسِ إِذا تَفاسَدوا، وَ تَقارُبٌ بَینَهُم إِذا تَباعَدوا؛

صدقه اى که خداوند آن را دوست دارد عبارت است از: اصلاح میان مردم هرگاه رابطه شان تیره شد و نزدیک کردن آنها به یکدیگر هرگاه از هم دور شدند.

کافى(ط-الاسلامیه) ج2، ص209، ح1
حدیث (6) امام صادق علیه السلام :

اَلکَلامُ ثَلاثَهٌ: صِدقٌ و َکِذبٌ و َإِصلاحٌ بَینَ النّاسِ قالَ: قیلَ لَهُ: جُعِلتُ فِداک مَا الصلاحُ بَینَ النّاسِ؟ قالَ: تَسمَعُ مِنَ الرَّجُلِ کَلاما یَبلُغُهُ فَتَخبُثُ نَفسُهُ، فَتَلقاهُ فَتَقولُ: سَمِعتُ مِن فُلانٍ قالَ فیکَ مِنَ الخَیرِ کَذا و َکَذا، خِلافَ ما سَمِعتَ مِنهُ؛

سخن سه گونه است: راست و دروغ و اصلاح میان مردم به آن حضرت عرض شد: قربانت اصلاح میان مردم چیست؟ فرمودند: از کسى سخنى درباره دیگرى مى شنوى که اگر سخن به گوش او برسد، ناراحت مى شود. پس تو آن دیگرى را مى بینى و برخلاف آنچه شنیده اى، به او مى گویى: از فلانى شنیدم که در خوبى تو چنین و چنان مى گفت.

کافى(ط-الاسلامیه) ج2، ص341، ح16
حدیث (7) امام صادق علیه السلام :

… و َاللّه  ما اوتىَ لُقمانُ الحِکمَهَ بِحَسَبٍ، وَ لا مالٍ وَ لا أَهلٍ وَ لا بَسطٍ فى جِسمٍ و َلا جَمالٍ وَلکِنَّهُ کانَ رَجُلاً قَویّا إِلى أَن قالَ: و َلَم یَمُرَّ بِرَجُلَینِ یَختَصِمانِ أَو یَقتَتِلانِ إِلاّ أَصلَحَ بَینَهُما وَ لَم یَمضِ عَنهُما حَتّى تَحاجَزا؛

… به خدا قسم که: به لقمان تنها حکمت و دانش عطا نشده بود، و نیز دارائى و خانواده و قدرت جسمى و زیبایى چشمگیر نداشت ولى او مردى با اراده بود تا آنجا که امام فرمودند: و او به دو نفر که با هم نزاع مى کردند و یا مى جنگیدند نمى گذشت مگر اینکه: میانشان صلح برقرار مى کرد و از پیش آنان نمى رفت تا آنکه آنها دست از نزاع و جنگ کشیده و متفرق مى شدند.

مستدرک الوسایل و مستنبط المسایل ج13، ص442، ح15851
حدیث (8) رسول اکرم صلى الله علیه و آله :

أَیُّمَا مُسْلِمَیْنِ تَهَاجَرَا فَمَکَثَا ثَلَاثاً لَا یَصْطَلِحَانِ إِلَّا کَانَا خَارِجَیْنِ مِنَ الْإِسْلَامِ وَ لَمْ یَکُنْ بَیْنَهُمَا وَلَایَهٌ فَأَیُّهُمَا سَبَقَ إِلَى کَلَامِ أَخِیهِ کَانَ السَّابِقَ إِلَى الْجَنَّهِ- یَوْمَ الْحِسَابِ.

هر دو مسلمانى که با هم قهر کنند و سه روز به قهر خود ادامه دهند و آشتى نکنند، هر دو از اسلام بیرون روند و میان آنان هیچ پیوند دینى نباشد و هر کدام از آنها پیش از دیگرى با برادرش حرف بزند، در روز حسابرسى زودتر به بهشت مى رود.

کافى(ط-الاسلامیه) ج2، ص345، ح5
حدیث (9) رسول اکرم صلى الله علیه و آله :

إِنَّ اللّه  أَحَبَّ الکَذِبَ فِى الصَّلاحِ و َأَبغَضَ الصِّدقَ فِى الفَسادِ؛

براستى که خداوند دروغى را که باعث اصلاح باشد دوست مى دارد و راستى را که موجب فساد گردد، دشمن مى دارد.

وسائل الشیعه ج12، ص252، ح16229
حدیث (10) امام على علیه السلام :

إِنْ سَمَتْ هِمَّتُکَ لِإِصْلَاحِ النَّاسِ فَابْدَأْ بِنَفْسِکَ فَإِنَّ تَعَاطِیَکَ صَلَاحَ غَیْرِکَ وَ أَنْتَ فَاسِدٌ أَکْبَرُ الْعَیْب‏

اگر همّت والاى اصلاح مردم را در سر دارى، از خودت آغاز کن، زیرا پرداختن تو به اصلاح دیگران، در حالى که خود فاسد باشى بزرگترین عیب است.

تصنیف غررالحکم و دررالکلم ص237 ، ح4765
حدیث (11) امام صادق علیه السلام :

مَن اَصلَحَ فیما بَینَهُ وَ بَینَ اللهِ اَصلَحَ اللهُ ما بَینَهُ و بَینَ النَّاسِ؛

کسی که بین خود و خدایش را اصلاح کند خداوند بین او و مردم را اصلاح می کند.

محاسن ص29 ، ح13
حدیث (12)امام هادى(سلام الله علیه) :

لا تَطلُبِ الصَّفاءَ مِمَّن کَدَرتَ عَلَیهِ.

از کسى که مکدّرش کرده‏اى صفا مجوى.

اعلام الدین فی صفات المونین ص312 – بحار الانوار(بیروت) ج71 ، ص181
حدیث (13) امام علی (سلام الله علیه) :

مِن واجِبِ حُقُوقِ اللَّهِ عَلَى العِبادِ النَّصیحَهُ بِمَبلَغِ جُهدِهِم وَ التَّعاوُنُ عَلى إقامَهِ الحَقِّ بَینَهُم.

از حقوق واجب خدا بر بندگان، خیرخواهى به اندازۀ توان، و یارى کردن یکدیگر براى برپایى حق در میان خود است.

بحار الانوار(ط-بیروت) ج27 ، ص252

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید