با عنایت به این نکته که در زمان فعلی رویکرد افراد به سوی این گونه علوم کم شده یا به دلیل بالا رفتن سطح آگاهی ها نسبت به جهان اطراف خصوصاً از نظر جنبه های روان شناختی و یا به دلیل کم شدن نیاز به چنین علومی در جهان پیشرفته امروز بهتر است هر مشکلی که پیش می آید قبل از اینکه عامل آن را در سحر و اینگونه مسائل جستجو کنیم در مسیر طبیعی آن ریشه یابی کرده و از راه عادی به علاج آن بپردازیم.
در مورد چگونگی تأثیر سحر باید به بررسی اثرات سحر در زندگی پرداخت تا از طریق شناخت اثر پی به مؤثر آن (یعنی سحر) برده و متوجه مسحور شدن خود یا اطرافیان شویم.
در بحارالانوار طبق قولی سحر اینگونه معنا شده که: سحر یعنی کلام یا نوشته یا به بندگی گرفتن (جن…) و مثل اینها که به سبب آن ضرر بر دیگری ایجاد میشود و از نمونه این ضررها تفرقه و روی گردانی مرد از زن خود، القاء بغض و کینه در بین مردم ، به خدمت گرفتن ملائکه و جن و نازل کردن شیاطین درباره کشف امور غائب و مخفی)[1]
قسمتی از این تعریف که مرتبط با بحث است این است که:(یحدث بسببها ضرر علی الغیر) میباشد که نشان دهنده تأثیر سحر یعنی ضرر رساندن به دیگران است که از این تأثیر به نمونههایی مثل جدایی بین زن و مرد القاء بغض و کینه در بین مردم و غیره اشاره کرده است.
اگر کسی ناخواسته نسبت به همسر خود احساس دلسردی یا نفرت پیدا کرد یا اینکه خود به خود بغض و کینه شخصی را به دل گرفت یا مسائل عجیب و غریب از این نوع برایش رخ داد به طوریکه هر قدر بررسی میکند تا علتی خاص برای آن بیابد پاسخ قانع کنندهای پیدا نمیکند، در این صورت میتوان به رخنه کردن سحر در زندگی اطمینان یافت البته برای به یقین رسیدن باید به افراد صالحی که دارای تقوی هستند و در این امور متخصص و میتوانند پی به رخنه سحر در زندگی برده و آن را باطل کنند رجوع کرد، نه رجوع کردن به هر کسی که ادعای سحرشناسی و طلسمشکنی دارد؛ زیرا این علوم خفیه (بدلیل مخفی بودن اسباب و علل آن از چشم مردم) شیادان زیادی را به خود جلب کرده که بخاطر پول حاضر به فریب دادن مردم هستند و در عین حال که هیچ تخصصی ندارند اقدام به این کارها میکنند. توجه به این نکته لازم است که این گونه مسائل مثل سحر و دعانویسی… ازامور نادر هستند و چنین نیست که در هر مشکل کوچکی فکر کنیم گرفتار سحر شده ایم.
خلاصه این که همانطور که یک بیمار در تشخیص بیماری خود (خصوصاً اگر بیماری خطرناک و مهمی داشته باشد) باید به پزشک خاص آن رشته رجوع کند در این قبیل مسائل رجوع به خبره و متخصص کاری بجا و عقلانی است . لذا تشخیص اینکه سحر رخنه کرده یا خیر؟ کار متخصص در علوم غریبه بوده و دانستن چند اثر از سحر آن هم بصورت مختصر راهی برای تشخیص باز نمیکند و ما را به یقین نمیرساند.
معرفی منابع جهت مطالعه بیشتر:
1. سید محمدحسین طباطبائی، ترجمه تفسیر المیزان، دفتر انتشارات اسلامی، ج 1، صص 363 تا 368.
2. محسن قرائتی، تفسیر نور، مؤسسه در راه حق، ج 2، ج 1، ص 212.
3. محمد زهیر الحریری، السحر بین الحقیقه و الخیال، نشر دارالایمان، (سوریه) ص 129.
پی نوشت ها:
[1] . مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، بیروت: مؤسسه الوفاء، ج 55، ص 259.