اهمیت شستن دستهایتان

اهمیت شستن دستهایتان

مترجم: حمید وثیق زاده انصاری

افراد خیلی زیادی وجود دارند که فکر می‌کنند شستن دستها به طور مکرر، اتلاف وقت است. اما آنها آگاه نیستند از این که دستهای ما میزبان خیلی از باکتری‌ها و ویروس‌هایی هستند که می‌توانند موجب بیماری‌های عفونی بشوند. برای اطلاع و آگاهی بیشتر در مورد اهمیت شستن دستها و اینکه چگونه آن می‌تواند ما را از بیماری‌های مختلف حفظ کند، مقاله زیر را بخوانید.
آیا می‌دانید که شستن منظم دستها ضروری‌ترین فاکتور برای حفظ سلامت خوب است؟ هر انسانی در زندگی روزمره خود در تماس با میکروبها و باکتری‌ها است. این میکرو ارگانیسم‌های مضر در هر جایی در اطراف ما مثل دستگیره در، شیر، کلید برق، نرده پله و غیره حضور دارند. مردم چنین چیزهایی را هنگام انجام کار معمول و روتین خود بدون این که در مورد آنها خیلی فکر کنند لمس می‌کنند و با همان دستها صورت خود، چشمهایشان و بینی را لمس می‌کنند و گاهی اوقات غذا نیز می‌خورند. هنگام انجام چنین کارهایی میکروبها و باکتری‌ها به درون بدن ما می‌روند و موجب بیماری‌های مختلف می‌شوند. در نتیجه برای همه‌ی ما مهم است که روش‌های درست را برای پیروی بدانیم و آنها را آموزش بدهیم تا منجر به سبک زندگی سالم بشویم.

چرا آن مهم است؟
مهم‌ترین فایده آن، این است که از آلوده شدن خود به تعدادی از بیماری‌های خطرناک جلوگیری می‌کنید. مردمی که نسبت به شستن دستان خود مراقب نیستند ریسک بالای گرفتن سرما خوردگی و یا آنفولانزا را دارند. هم چنین نشستن دستها توانایی این را دارد که سبب بیماری‌های روده‌ای و معده‌ای و هم چنین اسهال شود که می‌تواند به کل خانواده سرایت کند. دیده شده است که شستن دستها به روشهای نادرست و یا نشستن آنها می‌تواند موجب ذات الریه در افراد مسن و افرادی شود که بیماری‌های مزمن در آنها تشخیص داده شده است.
اهمیت شستن دستهایتان

روش صحیح برای انجام دادن آن :
بسیاری از مردم نمی‌دانند که چگونه دستهای خود را به درستی بشویند. تمیز کردن دستها فقط به این معنی نیست که روی کف دستان خود آب بریزید. آن باید خیلی به دقت و با جزئیات انجام شود. در کنار آب گرم، ضروری‌ترین چیزی که برای شستن دستان شما لازم است صابون است.
 ابتدا دستان خود را با آب مرطوب کنید و سپس آنها را با صابون بپوشانید و به طور کامل مالش دهید تا این که صابون به هر دو طرف دستان شما تا مچ و هم چنین بین انگشتانتان برسد. سپس صابون را با آب بشویید و با یک حوله و یا دستمال کاغذی آنها را خشک کنید.
 روش دیگری که می‌توان وقتی آب یا صابون وجود ندارد استفاده کرد ساختن یک ضد عفونی کننده بر پایه الکل است. به اندازه نخود فرنگی ضد عفونی کننده روی کف دست خود قرار دهید و آن را در کل دست خود پخش کنید تا این که خشک شود.
 پاک کردن دست با پاک کننده‌های ضد میکروبی و یا مایع دستشویی نیز یک روش خوب برای حفظ دستان تمیز است.

چه موقع دستان خود را بشویید :
برای جلوگیری از آسیب‌های نشستن دستانتان ضروری است که شما بدانید چه موقع شستن دستانتان به شدت مهم است.
 بعد از بیرون آمدن از دستشویی در خانه و یا هر محل عمومی
 بعد از ملاقات بیمار در بیمارستان
 قبل و بعد از خوردن غذا
 قبل و بعد از این که کسی شروع به پختن غذا بکند به ویژه گوشت، ماهی، مرغ
 بعد از تعویض پوشک بچه
 بعد از لمس حیوانات خانگی و یا تمیز کردن مدفوع آنها
 قبل از تماس با کودکان و بچه‌های کوچک
 در هنگام قرار دادن و یا برداشتن لنزهای طبی
 قبل و بعد از لمس جاهای آسیب دیده و تعویض پانسمان زخم
 بعد از جمع آوری و بیرون گذاشتن زباله
 بعد از عطسه کردن، سرفه کردن و تمیز کردن بینی
دانستن اهمیت شستن دستها به شما در جلوگیری از بیماری‌های عفونی کمک خواهد کرد. افرادی که در بیمارستان و دیگر بخش‌های سلامت کار می‌کنند مجبورند کنترل جدی در مورد بهداشت داشته باشند و باید یاد بگیرند و به روش درست به دیگران آموزش دهند. اما، هر کس باید به خاطر داشته باشد که حتی در خانه هم می‌توانیم توسط بیماری‌ها به خاطر باکتری آلوده شویم. بنابراین برای همه‌ی ما لازم است که روش درست را به خانواده به ویژه کودکان خود آموزش دهیم. کودکان دوست دارند که با گل و ماسه که شامل خیلی از میکروب‌ها است، بازی کنند. با آموزش به کودکان خود در مورد اهمیت شستن درست دستها، شما قدم خیلی حیاتی و ضروری به سمت زندگی سالم برخواهید داشت.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید