چرا برخی افراد سیگار می‌کشند؟

چرا برخی افراد سیگار می‌کشند؟

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده

اگر چه بیشتر افراد سیگاری از اثرات مضر سیگار کشیدن آگاهند، اما با وجود دلایل بسیار، همچنان به سیگار کشیدن ادامه می‌دهند. در این مقاله فهرستی از این دلایل به تفصیل آورده شده است.
به عقیده‌ی مرکز کنترل و پیشگیری بیماریها، در سال 2013 در ایالات متحده 8ر17% از کل بزرگ سالان (1ر42 میلیون نفر) در آن زمان سیگاری بوده‌اند. در هر روز بیش از 3200 نفر از افراد کمتر از 18 سال برای نخستین بار به این کار روی می‌آورند و به طور تقریبی 2100 نفر از افراد جوان و بزرگسالان جوانی که به صورت تفننی سیگار می‌کشیدند، تبدیل به افرادی می‌شوند که هر روز مبادرت به این کار می‌کنند. این آمار به وضوح نشان می‌دهند که چگونه جوانان به استعمال دخانیات کشیده می‌شوند. اگرچه چندین سازمان در جهت آگاه ساختن افراد در مورد اثرات مضر کشیدن سیگار در تلاش بوده‌اند، اما تعداد افراد سیگاری به طور پیوسته افزایش یافته است.
آمار همچنین نشان می‌دهند که بسیاری از افراد، سیگار کشیدن را از سنین نوجوانی شروع کرده و به کشیدن آن عادت می‌کنند. عدم توانایی آنها در ترک سیگار به دلیل وجود نیکوتین موجود در آن است. هر اندازه فردی که شروع به سیگار کشیدن می‌کند، جوان‌تر باشد، احتمال اینکه معتاد به نیکوتین گردد، بیشتر خواهد بود. در بخش‌های بعدی، دلایل متداولی که علت سیگار کشیدن افراد را توضیح می‌دهد، به صورت فهرست‌ در آورده‌ایم.
$ عوامل دخیل در سیگار کشیدن
* بر اساس گزارش Surgeon General’s Report در سال 2012، نزدیک به 9 نفر از 10 فرد سیگاری تا سن 18 سالگی شروع به سیگار کشیدن کرده و 99٪ تا سن 26 سالگی اقدام به این کار می‌کنند. تعداد بسیار کمی از افراد بعد از 25 سالگی شروع به کشیدن سیگار می‌کنند. در واقع، این عادت ممکن است در نوجوانانی که تمایل به اکتشاف و یا تجربه دارند، ایجاد شود. رفتار ریسک‌پذیری نوجوانان را می‌توان به هیجانی که در انجام کاری ممنوع به آنها دست می‌دهد، نسبت داد.
* فشار همسالان اغلب از عوامل دخیل در این امر می‌باشد. نوجوانان ممکن است سیگار کشیدن را راهی جهت پیوستن به افراد «باحال و خونسرد» به حساب آورند. آنها ممکن است برای سیگار کشیدن تحت فشار قرار گیرند تا بتوانند در جمع دوستان و همسالان سیگاری خود پذیرفته شوند. بنابراین، دوستی با کسی که سیگارمی‌کشد، می تواند اورا را به دود تشویق کند.
*گاهی اوقات ممکن است نوجوانان سیگار کشیدن را به عنوان بخشی از رفتار بزرگسالی به حساب آورند، به ویژه هنگامی که هر کدام از والدین و یا اعضای خانواده‌ی آنها سیگاری باشند.
* تاثیر رسانه عامل دیگری است. بارها مشاهده شده که بینندگان جوان، هنگامی که شخصیت‌های اصلی فیلم یا برنامه‌های کمدی سیگار می‌کشند، این عمل را به عنوان کاری پسندیده به حساب می‌آورند.
* نیکوتین ماده اعتیاد‌ آوری است که در توتون و تنباکو یافت می‌شود. سیگار کشیدن به یک عادت و یا اعتیاد تبدیل می‌شود، و به همین دلیل است که مقاومت در برابر آن سخت خواهد شد. همچنین، ممکن است افراد سیگاری از کشیدن سیگار به لحاظ روانی ارضاء و خرسند شوند به طوری که این عامل مانع از ترک سیگار می‌گردد.
* محیط نیز در این امر دخیل است. چنانچه اطرافیان شما در محل کار سیگاری باشند، ممکن است مقاومت در برابر میل به سیگار کشیدن، سخت‌تر شود. همچنین به گفته‌ی برخی افراد، سیگار کشیدن راهی برای استراحت و وقفه در سر کار فراهم می‌سازد بنابراین، آن را به عنوان بهانه‌ای برای استراحت به حساب می‌آورند.
* افراد سیگاری ترک آن را سخت می‌دانند، به این دلیل که کشیدن سیگار باعث آرامش آنها می‌شود. بعضی از آنها از کشیدن سیگار لذت می‌برند، در حالی که بعضی به آن به عنوان مکانیسمی برای تحمل مشکلات و از عهده‌ی کارها برآمدن نگاه می‌کنند. درنتیجه، داشتن استرس در محل کار و وجود محدودیت و ممنوعیت‌های کمتر در استعمال دخانیات می‌تواند دلیل ادامه استعمال دخانیات توسط یک فرد باشد.
* متاسفانه، بعضی از افراد برای از دست دادن وزن، شروع به کشیدن سیگار می‌کنند. سیگار کشیدن اشتها را کاهش داده و ممکن است تا حدی به فرد در از دست دادن وزن کمک نماید. با گذشت زمان، این کار به یک عادت یا اعتیاد تبدیل شده به طوری که فرد دیگر قادر به رهایی از آن نخواهد بود.
* سیگار یک بازتاب شرطی است. اغلب، افراد سیگاری هنگامی که کسی در اطراف آنها سیگار می‌کشد، میل و اشتیاق به سیگار کشیدن در آنها به وجود می‌آید.
ترک سیگار در مورد افرادی که به آن معتادند، می‌تواند کار بسیار دشواری باشد. با این حال، اگر مصمم به ترک آن هستید، می‌توانید در برابر میل شدید به سیگار کشیدن، مقاومت نمایید. بنابراین، هرگاه به فکر کشیدن سیگار می‌افتید، به خود اثرات منفی آن را یادآوری کنید.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید