نحوه استفاده از محلول لیسترین جهت از بین بردن شپش

نحوه استفاده از محلول لیسترین جهت از بین بردن شپش

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده

نحوه استفاده از محلول لیسترین جهت از بین بردن شپش موی سر

آیا می‌دانستید؟
به گفته‌ی مؤسسه‌ی حفاظت از محیط زیست، محصول بدون نسخه‌ی ‎ RID ‎ جهت درمان شپش دارای 4٪ پیپرونیل بوتوکساید ‏butoxide piperonyl ‏بوده که احتمالاً یک عامل سرطان‌زا برای انسان به شمار می‌رود.
کلید واژگان: شپش ، محلول لیسترین ، روغن‌های گیاهی
آلودگی به شپش برای هر فرد یا پدر و مادری می‌تواند یک کابوس واقعی باشد. با آنکه این حشرات خطرناک نیستند، اما خارش‌های حاصله می‌توانند بسیار بد و آزار دهنده باشند. در این مقاله در مورد نحوه‌ی استفاده از محلول لیسترین جهت خلاص شدن از شر شپش اطلاعاتی را آورده و نکاتی را جهت جلوگیری از گسترش و سرایت شپش گوشزد نموده‌ایم.
آیا از روزی می‌ترسید که فرزندتان در حال خاراندن سر خود به خانه بیاید؟ و این خاراندن نه به دلیل تفکر عمیق او، بلکه به دلیل آلوده شده به شپش باشد؟ راستش را بخواهید، هیچ کس دوست ندارد افرادی را ببیند که سر خود را به دلیل آلودگی به شپش می‌خارانند. این، حشرات بدون بال کوچک در موی انسان منزل کرده و از مکیدن خون پوست سر ما تغذیه می‌کنند. برآورد شده است که امکان ابتلای کودکان 12-5 ساله به شپش مو بیشتر است. دختران اغلب بیشتر از پسران به شپش سر آلوده می‌شوند، ظاهراً به این دلیل که دارای موهای بلندتری هستند. همه‌ از شپش وحشت دارند، باورهای غیر علمی زیادی در مورد آلودگی به شپش وجود دارد. یکی از این باورها می‌گوید که اگر موهای شما کثیف و چرب باشد، احتمال بیشتری دارد که شپش را به خود جذب نماید. محققان خلاف آن را به اثبات رسانیده‌اند، آنها مدعی‌اند که شپش موهای تمیز را ترجیح می‌دهد به این دلیل که نگه‌ داشتن تخم‌هایش در موی تمیز نسبت به موی چرب آسان‌تر است.
شپش به دلایل خاصی تنها به انسان حمله می‌کند، بنابراین شکر خدا! حیوان خانگی شما آلوده به شپش نخواهد شد. اگر اطمینان دارید که فرزندتان آلوده به شپش شده است، در این صورت استفاده از بالشهای مشترک، در آغوش گرفتن فرزند خود، پوشیدن لباسهای مشترک و از این دست، کاملاً ممنوع است. شپش موجب سرایت هیچ گونه بیماری نمی‌شود، اما گزش آنها خارش‌آور بوده و بسیار آزار دهنده است. نه تنها لازم است که از شر شپش یا تخم آن از سر خود خلاص شوید، بلکه بایستی این حشرات را از خانه‌تان نیز دور سازید، چرا که به احتمال زیاد در بالش، اسباب بازیهای نرم، پتو و لباسها نیز دوام می‌آورند.
این روزها، افرادی هستند که می‌گویند محصولات OTC که موجب از بین رفتن شپش سر می‌شوند، دارای میزان بالایی مواد شیمیایی بوده که برای سلامتی مضرند. برخی محققان مدعی‌اند که شپش‌ها به دلیل استفاده‌ی بیش از حد این مواد شیمیایی از مقاومت و مصونیت برخوردار شده‌اند. بنابراین، بهترین گزینه استفاده از درمان خانگی برای از بین بردن شپش و پیشگیری از آن است. شما می‌توانید این نوع درمان را با لیسترین امتحان کرده تا نه تنها از شر این انگل‌های خونخوار خلاص شوید، بلکه حداقل به آلوده ماندن خانه‌ی خود از این حشرات خاتمه دهید.

دلایل استفاده از محلول لیسترین جهت درمان شپش در خانه
◄ لیسترین نسبت به دیگر محصولات درمانی موجود در فروشگاه‌ها جهت رفع شپش سر، کمتر سمی بوده و هیچ گونه مواد شیمیایی قوی و ناخوشایندی ندارد که برای پوست سرمان مضر باشد.
◄ سایر محصولات OTC ارزان قیمت می‌باشند، یک بطری از محلول لیسترین برای شما هزینه‌ی زیادی ندارد؛ در حالی که، اگر بخواهید شامپو و یا روغن خریداری نمایید، بار مالی بسیاری بر شما تحمیل خواهند کرد.
◄ لیسترین حاوی روغنهای گیاهی همانند روغن نعناع، آویشن، اکالیپتوس، و روغن گالتریا wintergreen است. این محلول همچنین 27% الکل دارد که همانند سم برای شپش عمل می‌کند، اما جای نگرانی نیست، به این دلیل که استفاده از آن برای ما خطری ندارد. روغن‌های موجود در لیسترین شپش را خفه می‌کنند، این حشرات در برابر روغن نعناع از مقاومت کمتری برخوردارند. بنابراین از بین بردن آنها با محلول لیسترین کار آسانی است.

اقلام مورد نیاز

◄ شامپو و نرم کننده
◄ یک بطری بزرگ از دهانشویه لیسترین (چنانچه بخواهید سرهای زیادی را درمان نمایید)
◄ کلاه‌های یکبار مصرف حمام
◄ شانه‌ی فلزی از بین برنده‌ی رِشک (تخم شپش)
◄ یک جفت حوله

دستورالعمل

◄ موهای خود و یا کودک آلوده را با محلول لیسترین خیس نمایید، می‌توانید از هر نوع لیسترینی استفاده کنید، حتماً چشمها و گوشهای خود را بپوشانید. هنگامی که به طور کامل موهایتان خیس شدند، کلاه یک بار مصرف را به سر کرده و تمام نواحی سر را بپوشانید. حداقل یک ساعت اجازه دهید به همان حال باقی بماند. مطمئن شوید که سر خود را به طرز مناسبی پوشانده‌اید تا راهی برای فرار شپش وجود نداشته باشد.
◄ اگر احساس ناراحتی و سوزش دارید، سر را زودتر بشویید. پس از یک ساعت، کلاه را بردارید، آنگاه شپش‌های مرده را بر روی کلاه خواهید دید. این ثابت می‌کند که لیسترین مؤثر می‌باشد.
◄ محلول را از موهای خود با شستشو پاک کنید و مثل همیشه موهای خود را شامپو کرده و نرم کننده بزنید. احتمالاً شپش‌های مرده را هنگام شستشو خواهید دید.
◄ هنگامی که کارتان تمام شد، حوله‌ای را دور شانه‌ی خود پیچیده و با یک شانه‌ی فلزی مخصوص از بین بردن رِشک، موهای خود را شانه کنید، لیسترین به شل شدن تخم‌ها کمک کرده، به طوری که می‌توانید به آسانی آنها را با شانه خارج سازید. این شانه کردن به شما کمک می‌کند تا باقیمانده‌ی تخم‌ها و شپش‌های مرده را بیرون بکشید.
◄ چنانچه شپش زنده‌ای دیدید، می‌توانید این درمان را مجدداً تکرار نمایید؛ هرچند، توصیه می‌شود پیش از تکرار این روش، حداقل یک هفته صبر نمایید.
◄ اگر در پوست سرتان احساس سوزش دارید، نگران نباشید، این حالت تنها به خاطر محلول است، اما اگر این احساس به مدت طولانی ادامه داشت، به دکتر خود مراجعه نمایید.
◄ شما می‌توانید لیسترین را درون یک بطری اسپری ریخته و آن را با مقداری آب رقیق نمایید، و پیش از رفتن به مدرسه یا محل کار به موهای خود اسپری نمایید. بوی قوی نعنایی آن کمک می‌کند که شپش از موی شما دور شود.

نکته

◄ به خاطر داشته باشید که تمام وسایل خواب، اعم از ملافه‌ها، رویه‌های بالش و لباس‌ها را با آب داغ بشویید، شپش نمی‌تواند در آب داغ دوام آورد.
◄ اگر نمی‌توانید تمام این موارد را بشویید، اطمینان حاصل کنید که حداقل آنها را در خشک کن داغ با بالاترین درجه حرارت قرار دهید.
◄ همچنین، هنگامیکه موهای خود را با شانه‌ی مخصوص رِشک شانه می‌کنید، آن را دست کم به مدت 10 دقیقه در آب داغ قرار دهید.
◄ از کودکان خود بخواهید که کلاه و لباسهای خود را با هیچ کدام از دوستانشان به اشتراک نگذارند.
ممکن است به نظر برسد این پروسه‌ی زمان بَری باشد و احتمالاً مجبور خواهید بود که آن را چندین مرتبه تکرار نمایید، اما دست کم از مواد شیمیایی مضر برای سر خود استفاده نمی‌کنید، تمام این داروهای درمان شپش از طریق پوست سر وارد جریان خون ما می‌شوند، آیا ریسک و خطر انجام این کار را می‌پذیرید؟ در این مورد فکر کنید، برای در امان ماندن، محلول لیسترین را امتحان کنید.
سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه‌ی آموزشی داشته و نبایستی به منظور جایگزین توصیه‌های پزشک متخصص در نظر گرفته شود.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید