مزایا و معایب گستاخانه صادق بودن

مزایا و معایب گستاخانه صادق بودن

مترجم: حمید وثیق زاده انصاری

راستی و صداقت واقعاً بهترین خط مشی است اما واژه‌ی گستاخانه به آن الحاق شده است و نیت آن بیشتر به برخورد و کشمکش تبدیل می‌شود تا بهبود و پیشرفت. خوب، این چیزی است که بیشتر مردم به آن اعتقاد دارند. آن ممکن است بی‌رحمانه و غیر انسانی به نظر برسد اما کسی نمی‌تواند تحریکی که آن می‌تواند در درون شما ایجاد کند تا خود را تغییردهید، انکار کند. در این مقاله ما این موضوع بحث برانگیز یعنی مزایا و معایب گستاخانه صادق بودن را بررسی کرده‌ایم.
“من خیلی صادق هستم – گستاخانه صادق هستم. من همیشه به چیزها از نقطه نظر آنها همانند خودم نگاه می‌کنم و می‌دانم که چه موقع باید راه خود را بکشم و بروم.” ایندرا نویی
یک زیبایی ویژه در درد وجود دارد، هر چه درد سخت‌تر و دردناک‌تر باشد شما بیشتر تلاش می‌کنید تا خود را از آن بیرون بکشید. آن قسمتی از شما را بیرون می‌کشد که با اراده و دلیر است و در درون آن زیبایی درد پنهان شده است و نوری را از شما بیرون می‌کشد که زیر پیمانه قایم شده است. اما گاهی اوقات درد با کلماتی می‌آید که می‌تواند خارج از حد تحمل ما باشد و یک نفر شاید هرگز قادر نباشد که خود را از آن ضربه‌ی مهلک نجات دهد. در چنین مواردی شما شگفت زده خواهید شد که ما شما را کجا می‌بریم این یک مسیر خائنانه به نام صداقت وحشیانه و گستاخانه است.
آنچه که برای یکی کار ساز است ممکن است برای دیگری کاملاً مخرب باشد بنابراین هیچ تئوری محکمی که موافق یا مخالف صداقت گستاخانه باشد، وجود ندارد. اما مثل تمام چیزهایی که طبیعتاً تصور می‌شوند باشند، صداقت نیز مزایا و معایب خود را دارد. بنابراین اگر شما یک حامی فعال از این فرم بی‌رحمانه از رک گویی هستید پس باید هم مثبت‌ها و هم منفی‌های آن را بدانید.

مزایای صداقت گستاخانه :

شما به عنوان نشانه‌ای از حقیقت درک می‌شوید
مردم سخن شما را به عنوان یک بشارت در نظر می‌گیرند چون آنها می‌دانند که شما چقدر نفرت انگیز کسانی را می‌بینید که حقیقت را کش می‌دهند و یا دامنه آن را کم می‌کنند تا آن برای دیگران قابل تحمل شود. این افتخاری است که شما از طریق سالها صداقت بی‌ملاحظه کسب می‌کنید.

سطح اعتماد به نفس شما نسبتاً بالا است
شما خیلی در مورد خودتان اعتماد به نفس دارید و در اشتباه معتقد بودن به عدالت و تقوی خود قرار دارید. اعتقادات شما به طور محکم لنگر انداخته‌اند و این به شما پایی بالای دیگران می‌دهد که برخلاف شما هستند و شما با خرگوش می‌دوید و با سگ شکار می‌کنید. شما در موقعیت بسیار بهتری قرار دارید چون این شجاعت را دارید که فقط به دیگران نگویید که کجا اشتباه می‌روند و هم چنین شما می‌دانید که چه زمانی از واقعیت منحرف می‌شوید.

شما یک رابطه‌ی خوب با واقعیت به اشتراک می‌گذارید
صداقت گستاخانه چیزها را واقعی نگه می‌دارد. شما با خیال خود ناز نمی‌کنید و یا ایده‌های دیوانه وار مثل دان کیشوت در مورد خودتان، دیگران و یا هر وضعیتی ندارید. شما می‌دانید که چه زمانی چیزها کاملاً بی‌پایه و اساس هستند و موجب عمل گرایی شما می‌شوند به جای این که امید داشته باشید که چیزها به خودی خود مرتب شوند.

شما به هدر دادن انرژی با ارزش خود اعتقاد ندارید
شما از آن نوع افرادی نیستید که انرژی خود را در بالهای رنج فرو ببرند. شما می‌توانید به خوبی وضعیت‌ها را برای خود روشن سازید بنابراین هر وقت شما بفهمید که چیزی یک فعالیت سست کننده روح است بسیار تیز هستید که خود را با آن درگیر نکنید.

مردم دوست دارند که مثل شما صادق باشند
چون شما صداقت بالایی به مردم نشان می‌دهید و آنها را با شلیکی از حقیقت‌های بی‌رحمانه مورد هدف قرار می‌دهید، مردم نیز از پرتاب حقایق به سمت شما مضایقه نمی‌کنند. به عبارت دیگر آنها نیز شروع می‌کنند با همان قلموی شما رنگ بزنند.

معایب صداقت گستاخانه :

به ندرت شما می‌توانید در اولین دیدار تأثیر مثبتی روی مردم داشته باشید
صحبت کردن با ذهن گستاخ خود تمام اوقات چنان عادت ریشه دار و عمیق شما شده است که نمی‌دانید شما کاملاً نسبت به آداب معاشرت شهری غافل شده‌اید. بی‌ملاحظه صادق بودن با کسی که قبلاً هرگز با صداقت شما مورد اصابت قرار نگرفته است نه تنها نمی‌تواند پاداش داشته باشد بلکه صراحت و رک گویی اهانت آمیزی است.

شما در روابط می‌مکید
بدون هیچ تصوری، شما فردی نیستید که به آسانی در روابط خود زیر بار بروید و تحمل کنید. نظرات و پاسخ‌های شوکه کننده‌ی شما موجب دردهای احساسی جبران ناپذیری برای بسیاری از افراد می‌شود.

شما دوستان زیادی ندارید
با این خاصیت صداقت بی‌شرمانه‌ی شما، هیچ تعجبی ندارد که شما مردم را (مثبت‌ها) در زندگی خود جذب نکنید. صراحت لهجه داشتن و روشن حرف زدن واقعاً یک بازی جالب نیست که هر کس بخواهد آن را بازی کند.

صداقت شما گاهی اوقات بسیار تند است که بتوان آن را کنترل کرد
گاهی اوقات، گستاخی صداقت شما بسیار شدید است که در نتیجه منجر به آسیب زدن به فردی، به طور عمیق و همیشگی می‌شود. کلمات شما به طور بی‌رحمانه روابط شما را با مردم بدون هیچ برگشتی خراب می‌کنند.

شما به عنوان یک فرد کاملاً مزاحم و وحشتناک دیده می‌شوید
شما به عنوان یک بچه‌ی بی‌تربیت و اصلاح ناپذیر دیده می‌شوید که چیزهای شوکه کننده، خجالت آور و صریحی را به مردم می‌گوید.
به همین دلیل مردم به طور طبیعی ترجیح می‌دهند که یک فاصله‌ی ایمن را با شما حفظ کنند چون آنها علاقه ندارند تا آخر صداقت گستاخانه‌ی شما را دریافت کنند.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید