آیا امام‌ صادق علیه‌السلام از ولادت امام مهدی (عج) خبر داده است؟

آیا امام‌ صادق علیه‌السلام از ولادت امام مهدی (عج) خبر داده است؟

آری، شیخ صدوق به سند خود، در حدیث مفصلی از امام‌ صادق علیه‌السلام نقل کرده که فرمود: «… ستقع بالسادس من ولدی و هو الثانی عشر من الائمه الهداه بعد رسول‌الله اولهم امیرالمؤمنین علی‌بن‌ابی‌طالب و آخرهم القائم بالحق بقیه‌الله فی الارض و صاحب‌‌الزمان…؛[۱] … همانا زود است که ششمین فرزند من غایب شود. و او دوازدهمین نفر از امامان هدایتگر بعد از رسول‌ خدا است که اول آنها امیرالمؤمنین و آخر آنها قائم به‌‌حق، بقیه‌الله در روی زمین و صاحب‌الزمان است…».
و نیز به سند خود از امام‌ صادق علیه‌السلام نقل کرده که فرمود: «من أقر بجمیع الأئمه و جحد المهدی، کان کمن أقر بجمیع الانبیاء و جحد محمداً نبوته. فقیل له: یابن‌رسول‌الله! فمن المهدی من ولدک؟ قال: الخامس من ولد السابع؛ یغیب عنکم شخصه و لا یحل لکم تسمیته؛[۲] هرکس به جمیع ائمه اقرار کند، ولی مهدی را انکار کند، مثل کسی است که اقرار به جمیع انبیا کرده ولی نبوت محمد صلی‌الله‌علیه‌وآله را انکار کرده است. به آن حضرت عرض شد: ای فرزند رسول‌خدا! چه کسی از فرزندان تو مهدی است؟ فرمود: پنجمین از اولاد هفتم؛ از شما غایب می‌شود و بردن نام او بر شما حلال نیست».
و نیز در حدیثی از ابی‌بصیر نقل می‌کند که فرمود: به امام‌ صادق علیه‌السلام عرض کردم: «و من القائم منکم اهل البیت؟ فقال: یا ابا بصیر! هو الخامس من ولد ابنی موسی. ذلک ابن سیده الاماء یغیب غیبه یرتاب فیها المبطلون ثم یظهره الله عزوجل فیفتح علی یده مشارق الارض و مغاربها…؛[۳]  ای فرزند رسول خدا! قائم از شما اهل‌ بیت کیست؟ آن حضرت فرمود: ای ابابصیر! او پنجمین فرزند از اولاد فرزندم موسی است؛ او فرزند بهترین کنیزان است؛ غیبتی دارد که در آن اهل باطل شک خواهند کرد؛ آن‌گاه خداوند عزوجل او را ظاهر کرده، به دست او مشرق‌ها و مغرب‌های زمین را فتح می‌کند…».
پی‌نوشت‌ها
۱. کمال‌ الدین، شیخ صدوق، ج۱، ص۳۳؛ بحارالانوار، علامه مجلسی، ج۴۲، ص۷۹.
۲. کمال‌ الدین، شیخ صدوق، ج۲، ص۳۳۳.
۳. همان، ص۳۴۵.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید