القاب حضرت فاطمه زهراء (س) (2)

القاب حضرت فاطمه زهراء (س) (2)

حبیبه
حبَّ- حُبّاً و حِبّاً: وَدَّه، حَبَّ- و حَبُبَ- إلیه: صار حبیباً له، أی، محبوباً،
الحبیب: المُحِبّ تقول أنا حبیبکم، أی مُحِبُّکم، المحبوب، تقول: «هذا حببیبی»، أی، محبوبی.
حبیبه، یعنى زنى محبوب و دوست داشتنى، زنى که او را دوست داشته باشند. «حبیبه حبیب‏اللَّه»، یعنى پیامبر خدإ(صلى اللَّه علیه و آله و سلم) وسلم) که حبیب خداوند است، فاطمه‏ى زهرا (علیهاالسلام) را دوست مى‏دارد.

فاطمه‏ى زهرا علیهاالسلام محبوبه‏ى رسول‏اللَّه صلى اللَّه علیه و آله و سلم
عن أبی‏عبداللَّه (علیهاالسلام) قال:… قال أمیرالمؤمنین (علیهاالسلام) :
«… فلما کانت اللیله الّتى أراد اللَّه أن یکرمها و یقبضها إلیه أقبلت تقول: و علیکم السلام و هی تقول لی: یا إبن عمّ قد أتانی جبرئیل مسلّماً و قال لی: السلام یقرأ علیک السلام یا «حبیبه» حبیب‏اللَّه! و ثمره فؤاده، الیوم تلحقین بالرفیع الأعلى و جنه المأوى ثم إنصرف عنی…،
امام صادق (علیهاالسلام) فرمودند:… امیرالمؤمنین (علیهاالسلام) فرمودند: شبى که خداوند مى‏خواست جان زهراء (علیهاالسلام) را بگیرد، زهراء به طرف قبله رو نمودند و گفتند: درود بر شما باد. و به من گفت: اى پسر عمو، جبرئیل در حالى که درود مى‏فرستاد بر من وارد شد و گفت: «سلام»، بر تو درود مى‏فرستد، اى محبوب پیامبر! و اى ثمره‏ى قلب رسول! امروز به ملکوت اعلى خواهى شتافت و سپس از من دور شد….» (1)

فاطمه‏ى زهرا علیهاالسلام دوستدار رسول خدا صلى اللَّه علیه و آله و سلم
«… أنا زوج البتول سیّده نساء العالمین فاطمه التقیه الزکیه البَرَّه المهدیه،«حبیبه» حبیب‏اللَّه و خیر بناته و سلالته و ریحانه رسول‏اللَّه…،
… من شوهر بتول، سرور زنان عالم هستم. فاطمه‏اى که اهل پاکدامنى است، نیکوکار است، از طرف خداوند هدایت شده است، دوستِ، دوست خداست، بهترین دختر و فرزند پیامبر خداست، ریحانه‏ى پیامبر اکرم (صلى اللَّه علیه و آله و سلم) است….» (2)

پی نوشت ها :

1- بحارالانوار، ج 43، ص 207، ر 36 از الدلائل للطبرى.
2- بحارالانوار، ج 35، ص 45، ر 1 همچنین، ج 33، ص 283، ر 547 از بشاره المصطفى.

حُرَّه
حَرَّ- حَراراً العبدُ: عُتق و صار حُرًّا،
الحُرّ: خلاف العبد والأسیر: الکریم،
الحُرَّه، خلاف الإمه، الکریمه
هر زن آزاده را حُرّه خوانند. زنى آزاده‏تر از حضرت فاطمه(علیهاالسلام) در دنیا یافت نمى‏شود. حضرت فاطمه‏ى زهرا (علیهاالسلام) زنى که آزادگى را معنا نمود و در راه حریت جان خویش را فدا نمود.

فاطمه‏ى زهرا علیهاالسلام زنى آزاده
عن سلمان و عبداللَّه بن العباس قالا:
«توفى رسول‏اللَّه (صلى اللَّه علیه و آله و سلم) … فقاما، فجلسا بالباب و دخل علیّ (علیهاالسلام) على فاطمه (علیهاالسلام) . فقال لها: أیّتها «الحُرَّه» فلان و فلان بالباب، یریدان ان یسلّما علیک فماترین؟ قالت: البیت بیتک و الحُرَّه زوجتک، إفعل ما تشاء…،
سلمان مى‏گوید: وقتى پیامبر اکرم(صلى اللَّه علیه و آله و سلم) فوت نمودند… آن دو نفر (عمر و ابوبکر) به در خانه‏ى امام على(علیهاالسلام) آمدند. امیرالمؤمنین(علیهاالسلام) پیش حضرت فاطمه(علیهاالسلام) آمدند و صدا زدند: اى آزاده! آن دو نفر پشت در خانه هستند، مى‏خواهند خدمتتان برسند و سلام عرض کنند. چه مى‏گویى؟حضرت فاطمه (علیهاالسلام) گفتند: خانه، خانه‏ى توست و من نیز زن تو هستم، هرچه خواهى انجام ده.» (1)

پی نوشت ها :

1- بحارالانوار، ج 43، ص 197، ر 29 از کتاب سلیم بن قیس الهلالى.

حوراء
حَوِرَ- حَوَراً- حورت العین: إشتدَّ بیاض بیاضها و سواد سوادها.
حوراء زنى است که چشمانى زیبا دارد که سفیدى (بدن) او را نهایت سفیدى، و سیاهى (چشمان) او نیز در نهایت سیاهى است که این یکى از صفات حورالعین (فرشتگان) است.
خلقت فاطمه‏ى زهراء(علیهاالسلام) نصیبى از بهشت داشت، لذا ایشان صفات فرشتگان را داشتند. پس یکى از اسامى آن حضرت نیز «حوراء» است، یعنى زنى که همچون فرشتگان داراى چشمانى زیباست.

فاطمه‏ى زهراء علیهاالسلام بوى بهشت مى‏دهد
… قال رسول‏اللَّه (صلى اللَّه علیه و آله و سلم) :
«… ففاطمه «حوراء» إنسیه فإذا إشتقت إلى الجنه شممت رائحه فاطمه (علیهاالسلام) ،
پیامبر اکرم(صلى اللَّه علیه و آله و سلم) فرمودند: هرگاه مشتاق بهشت مى‏شوم، فاطمه (علیهاالسلام) را مى‏بویم. فاطمه (علیهاالسلام) بوى بهشت مى‏دهد. او فرشته‏اى در پوست انسان است.» (1)

فاطمه‏ى زهرا علیهاالسلام فرشته‏اى که از هر آلودگى به دور است
قال رسول‏اللَّه (صلى اللَّه علیه و آله و سلم) :
«إنَّ إبنتی فاطمه «حوراء»، إذ لم تحض و لم تطمث،
پیامبر اکرم (صلى اللَّه علیه و آله و سلم) فرمودند: به درستى که دخترم، فاطمه، فرشته و «حوراء» است، زیرا او هیچ‏گاه خون حیض نمى‏بیند و هیچ آلودگى در او راه ندارد.» (2)

فاطمه‏ى زهرا علیهاالسلام در قالب انسان
قال رسول‏اللَّه (صلى اللَّه علیه و آله و سلم) :
«إبنتی فاطمه «حوراء» آدمیّه،
پیامبر اکرم (صلى اللَّه علیه و آله و سلم) فرمودند: دخترم فاطمه، «فرشته‏اى» در قالب انسان است.» (3)

پی نوشت ها :

1- بحارالانوار، ج 43، ص 5، ر 5 از علل‏الشرایع.
2- فاطمه الزهراء بهجه قلب المصطفى، ج 1، ص 158 از ذخائرالعقبى، ص 26.
3- فاطمه‏ى زهراء بهجه قلب المصطفى، ج 1، ص 182 از الصواعق، ص 96، اسعاف الراغبین ص 172 نقلاً عن السنائی.

حوریه
از نظر لغت، در لقب حورا گذشت.
از آنجایى که خلقت حضرت فاطمه (علیهاالسلام) با میوه‏هاى بهشتى در ارتباط بوده است، لذا صفات حوریه‏هاى بهشتى نیز در وجود آن حضرت فراوان یافت مى‏شوند بدین جهت او را «حوریه» گویند، یعنى فاطمه‏ى زهرا (علیهاالسلام) فرشته خصال بود.
حضرت فاطمه‏ى زهرا (علیهاالسلام) بوى بهشت مى‏دادند و همچون فرشتگان همواره باکره بودند و هیچ‏گاه خون حیض، یا نفاس نمى‏دیدند.

پیامبراکرم صلى اللَّه علیه و آله و سلم ، فاطمه‏ى زهرا علیهاالسلام را حوریه خطاب مى‏کند
عن سلمان الفارسى رضی‏اللَّه‏عنه قال:
«کنت واقفاً بین یدى رسول‏اللَّه(صلى اللَّه علیه و آله و سلم) أسکب الماء على یدیه إذا دخلت فاطمه(علیهاالسلام) و هى تبکى، فوضع النبى(صلى اللَّه علیه و آله و سلم) یده على رأسها و قال: ما یبکیک؟ لاأبکى اللَّه عینیک یا «حوریه»!. قالت: مررت على ملاء من نساء قریش و هن مخضبات فلما نظرن إلىّ وقعوا فیّ و فیّ إبن عمّی.
فقال لها: و ما سمعت منهن؟ قالت: قلن کان قد عزّ (1)
على محمد أن یزوّج إبنته من رجل فقیر قریش و أقلهم مالاً. فقال لها: واللَّه یا بنیه! ما زوّجتک ولکن اللَّه زوّجک من علی فکان بدوه منه…،
سلمان فارسى مى‏گوید: خدمت پیامبر اکرم(صلى اللَّه علیه و آله و سلم) بودم و آب روى دست مبارکشان مى‏ریختم که در این حین حضرت فاطمه(علیهاالسلام) وارد شدند در حالى که مى‏گریستند، حضرت فاطمه(علیهاالسلام) عرضه داشتند: بر گروهى از زنان قریش مى‏گذشتم هنگامى که آنها مرا دیدند به بد گفتن از من و على(علیه السلام) پرداختند. پیامبر اکرم(صلى اللَّه علیه و آله و سلم) به حضرت فاطمه (علیهاالسلام) فرمودند: چه شنیدى؟
حضرت فاطمه (علیهاالسلام) عرضه داشتند: مى‏گفتند: چقدر براى محمّد بد شد که دخترش را به مرد فقیرى از قریش داد. پیامبر اکرم (صلى اللَّه علیه و آله و سلم) فرمودند:
زهراء جان! به خدا قسم من تو را شوهر ندادم، خداوند تو را به عقدعلى(علیه السلام) درآورد.» (2) … فقال (صلى اللَّه علیه و آله و سلم) :
«إنّ فاطمه خلقت «حوریه» فی صوره إنسیه،
پیامبراکرم(صلى اللَّه علیه و آله و سلم) مى‏فرمودند: زهراء (علیهاالسلام) خلقتى از فرشتگان دارد که در پوستى از انسانها قرار گرفته است.» (2)

پی نوشت ها :

1- عزّ: ارجمند شد، ناگوار است براى…، قوى شد، ضعیف شد. 2- بحارالانوار، ج 43، ص 149، ر 6 همان مأخذ، ص 7 از فضایل شهر رمضان.
2- بحارالانوار، ج 43، ص 7 و 8 از کشف‏الغمه.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید