اعتراف علمای اهل سنت به تولد حضرت مهدی (عج) (2)

اعتراف علمای اهل سنت به تولد حضرت مهدی (عج) (2)

1-إبن خلکان (متوفاى681هـ):

ابن خلکان در کتاب وفیات الأعیان می‌نویسد که حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف در شب جمعه نیمه شعبان سال 255 هجری قمری به دنیا آمد و در هنگام وفات پدر بزرگوارش پنج ساله بوده است.

هر چند که او نیز همانند ذهبی دروغ‌های دیگری افزوده است:

562 أبو القاسم المنتظر :

أبو القاسم محمد بن الحسن العسکری بن علی الهادی بن محمد الجواد المذکور قبله ثانی عشر الأئمه الاثنی عشر على اعتقاد الامامیه المعروف بالحجه وهو الذی تزعم الشیعه أنه المنتظر والقائم والمهدی وهو صاحب السرداب عندهم وأقاویلهم فیه کثیره وهم ینتظرون ظهوره فی آخر الزمان من السرداب بسر من رأى

کانت ولادته یوم الجمعه منتصف شعبان سنه خمس وخمسین ومائتین ولما توفی أبوه وقد سبق ذکره کان عمره خمس سنین واسم امه خمط وقیل نرجس والشیعه یقولون إنه دخل السرداب فی دار أبیه وامه تنظر إلیه فلم یعد یخرج إلیها وذلک فی سنه خمس وستین ومائتین وعمره یومئذ تسع سنین.

و در جلد چهارم از همین کتاب می‌گوید:

أبو القاسم المنتظر

أبو القاسم محمد بن الحسن العسکری بن علی الهادی بن محمد الجواد المذکور قبله ، ثانی عشر الأئمه الاثنی عشر علی اعتقاد الإمامیه ، المعروف بالحجه ، وهو الذی تزعم الشیعه أنه المنتظر والقائم والمهدی، وهو صاحب السردب عندهم، وأقاویلهم فیه کثیره، وهم ینتظرون ظهوره فی آخر الزمان من السرداب بسر من رأیز

کانت ولادته یوم الجمعه منتصف شعبان سنه خمس و خمسین ومأتین، ولما توفی أبوه _ وقد سبق ذکره ـ کان عمره خمس سنین، وإسم أمه خمط وقیل نرجس.

أبو القاسم المنتظر محمد بن الحسن العسکری …

در نیمه شعبان سال 255 هجری در روز جمعه به دنیا آمد و هنگامی که پدرش از دنیا رفت، پنج ساله بود . نام مادرش خمط بوده و گفته شده که اسمش نرجس بوده است.
وفیات الأعیان، ج4 ، ص176
البته همان‌طور که پیش از این نیز گفتیم ، آن چه برای ما مهم است، اعتراف او به تولد حضرت مهدی علیه السلام اما دیگر دروغ‌هایی که می‌گوید از نظر ما ارزشی ندارد و در جای دیگر بارها جواب داده شده است.
2-أبو الفداء (متوفاى732هـ):

عماد الدین أبو الفداء نویسنده کتاب تاریخ مشهور المختصر فی أخبار البشر در شرح حال امام عسکری علیه السلام می‌نویسد:

وکانت ولاده الحسن العسکری المذکور، فی سنه ثلاثین ومائتین، وتوفی فی سنه ستین ومائتین فی ربیع الأول، وقیل فی جمادى الأولى، بسرمن رأى، ودفن إِلى جانب أبیه علی الزکی المذکور، والحسن العسکری المذکور، هو والد محمد المنتظر، صاحب السرداب، ومحمد المنتظر المذکور هو ثانی عشر الأئمه الاثنی عشر، على رأى الإِمامیه، ویقال له القائم، والمهدی، والحجه. وولد المنتظر المذکور، فی سنه خمس وخمسین ومائتین.

ولادت امام حسن عسکری در ساله 230 و وفاقت آن حضرت در سال 260 هجری در شهر سامرا بوده و در کنار پدرش علی الزکی دفن شده است.

امام عسکری پدر محمد منتظر و صاحب سرداب است. محمد منتظر ، امام دوازهم بنابر اعتقاد شیعیان است که به او قائم ، مهدی و حجت می‌گویند . او در سال 255 به دنیا آمده است.
المختصر فی أخبار البشر  ج 2   ص 45

3-الرازی الشافعی (متوفاى604هـ):

فخر الدین رازی مفسر نامدار اهل سنت در کتاب الشجرۀ المبارکه در شرح حال امام عسکری علیه السلام می‌نویسد:

أما الحسن العسکری الإمام (ع) فله إبنان وبنتان ، أما الإبنان فأحدهما صاحب الزمان عجل الله فرجه الشریف ، والثانی موسى درج فی حیاه أبیه وأما البنتان ففاطمه درجت فی حیاه أبیها ، وأم موسى درجت أیضاًً.

امام حسن عسکری، دو پسر و دو دختر داشت. اما دو پسر او یکی صاحب الزمان است و دیگری موسی که در زمان حیات پدرش از دنیا رفت. اما دخترانش یکی فاطمه و دیگری ام موسی بود که هر دو در زمان حیات پدرش از دنیا رفتند.

الرازی الشافعی، فخر الدین محمد بن عمر التمیمی (متوفاى604هـ)، الشجره المبارکه فی أنساب الطالبیه، ص78 ـ 79

4-صلاح الدین الصفدی (متوفاى764هـ):

خلیل بن أیبک صفدی، یکی دیگر از بزرگان اهل سنت است که به ولادت حضرت مهدی علیه السلام تصریح کرده است . وی در الوافی بالوفیات می‌نویسد:

الحجه المنتظر محمد بن الحسن العسکری بن على الهادی ابن محمد الجواد بن علی الرضا بن موسى الکاظم بن محمد الباقر بن زین العابدین على بن الحسین بن علی بن أبی طالب رضى الله عنهم الحجه المنتظر ثانی عشر الأیمه الأثنی عشر هو الذی تزعم الشیعه انه المنتظر القائم المهدی وهو صاحب السرداب عندهم وأقاویلهم فیه کثیره ینتظرون ظهوره آخر الزمان من السرداب بسر من رأى ولهم إلى حین تعلیق هذا التاریخ أربع مائه وسبعه وسبعین سنه ینتظرونه ولم یخرج ولد نصف شعبان سنه خمس وخمسین.

حجت منتظر ، محمد بن الحسین العسکری … دوازدهمین امام مذهب دوازد امامی است … او در نیمه شعبان سال 255 به دنیا آمده است.

الوافی بالوفیات، ج2، ص249.

همان طور که در ذیل کلام ذهبی گفتیم، مقصود ما از نقل کلام این گونه افراد نیست که آن‌ها حضرت مهدی را امام زمان خود می‌دانند و همان اعتقادی را دارند که ما داریم ؛ بلکه هدف ما از نقل کلام آن‌ها تنها تصریح آن‌ها به تولد امام زمان علیه السلام است که هیچ اشکالی در این قضیه نیست.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید