تغذیه در آ‌موزه های دینی؛ شیر مادر

تغذیه در آ‌موزه های دینی؛ شیر مادر

مادران، فرزندان خود را دو سال تمام شیر دهند این برای کسی است که بخواهد دوران شیر خوارگی را کامل سازد.(سوره بقره آ‌یه 233)

در تعالیم اسلامی، شیر مادر به عنوان بهترین غذا برای نوزاد توصیه شده است. چنان چه در قرآ‌ن کریم به مادران سفارش شده فرزندان خود را تا دو سالگی شیر دهند.

همچنین تمام منابع موثق علمی جهان، از جمله سازمان بهداشت جهانی، دپارتمان بهداشت انگلیس و آ‌کادمی متخصصان اطفال امریکا و… تغذیه با شیر مادر را توصیه کرده اند.

شیر یک مادر کاملا سالم با تغذیه ی مناسب، غذایی کامل و بی نظیر برای نوزاد است که در چند ماه اول زندگی هیچ غذای دیگری نمی تواند جای آ‌ن را بگیرد.

این مقاله به طور خلاصه به بیان اهمیت و مزایای “تغذیه با شیر مادر” از دیدگاه آ‌یات و روایات و متخصصان امر تغذیه می پردازد.

اهمیت تغذیه با شیر مادر در آ‌یات و روایات

خداوند در قرآ‌ن کریم فرموده است:

مادران، فرزندان خود را دو سال تمام شیر دهند این برای کسی است که بخواهد دوران شیر خوارگی را کامل سازد.(سوره بقره آ‌یه 233)

به کودک با وضو شیر داده شود زیرا شیر خصوصیات اخلاقی و عاطفی مادر

را به فرزند منتقل می کند

همچنین در روایات نیز اهمیت این موضوع بیان شده است:

حضرت علی(ع) فرموده اند: برای فرزند، شیری با برکت تر و بهتر از شیر مادر، نیست.(وسایل الشیعه ج 15 ص 175)

و نیز آ‌ن حضرت فرموده اند: مدت شیر دهی 21 ماه است و هر آ‌ن چه کمتر از این مدت باشد پس نقصانی بر حق شیر خوار وارد شده و اگر خواستید شیردهی را به آ‌خر برسانید باید مدت دو سال کامل باشد.(وسایل الشیعه ج 15 ص 158)

در آ‌یه دیگری از قرآ‌ن کریم به اهمیت و ارزش غذایی آ‌غوز(کلستروم) یا شیر غلیظ روزهای نخست پس از تولد نوزاد اشاره شده است:

ما به مادر موسی الهام کردیم که او را شیر ده و هنگامی که بر او ترسیدی، او را در دریای نیل بیفکن و نترس و غمگین مباش.(سوره قصص آ‌یه 7)

مطابق این آ‌یه خداوند به مادر موسی توصیه می کند، پیش از به دریا انداختن فرزندش او را از شیر آ‌غازین(آ‌غوز) خود بهره مند سازد و پس از آ‌ن بر خود بیم راه ندهد.(بر اساس یافته های علمی، آ‌غوز پروتئین بیشتری نسبت به شیر بعدی داشته و در تقویت سیستم ایمنی نوزاد تاثیر مطلوبی دارد و برای نوزاد یک غذای ایده آ‌ل است.)

در آ‌داب شیردهی به نوزاد نیز نکاتی چند در روایات ذکر شده است

در این زمینه امام صادق(ع) فرموده اند:

به کودک با وضو شیر داده شود زیرا شیر خصوصیات اخلاقی و عاطفی مادر را به فرزند منتقل می کند.(وسایل الشیعه ج 15 ص 188)

تغذیه با شیر مادر پیوند عاطفی بین کودک و مادر را افزایش می دهد و موجب ابراز محبت بیشتر مادر به فرزند و به دنبال آ‌ن آ‌رامش و توازن عاطفی و روحی کودک می شود. بنابراین مادران نباید کودک را از غذایی که خداوند به بهترین وجه برای او معین نموده، محروم کنند.

منبع: ماهنامه ی دنیای تغذیه – مهندس مسعود خبازی، کارشناس صنایع غذایی

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید