موعظتى براى عالمان دین

موعظتى براى عالمان دین

و بباید دانست که مشکل ترین امور و سخت ترین چیزها دین دارى در لباس اهل علم و زهد و تقوى است ، حفظ قلب نمودن است در این طریقه . و از این جهت است که اگر کسى در این طبقه به وظایف خود عمل کند و با اخلاص نیّت وارد این مرحله شود و گلیم خود را از آب بیرون کشد و پس از اصلاح خود به اصلاح دیگران پردازد و نگهدارى از ایتام آل رسول نماید، چنین شخصى از زمره ی مقرّبین و سابقین به شمار آید. چنان چه حضرت صادق علیه السّلام در خصوص چهار نفر حواریّین حضرت باقر علیه السّلام چنین تعبیر فرمود. و در وسائل از رجال کشى، سند به ابى عبیده الحذا رساند قال : سمعت ابا عبدالله علیه السّلام یقول : زراره و محمّد بن مسلم و ابوبصیر و برید من الّذین قال الله تعالى : وَ السَّابِقوُنَ السَّابِقُون . اُولئِکَ المُقَرَّبُون ( وسائل الشّیعه ، ج 18، ص 85 ، ص 105 )
و احادیث در این مقوله بسیار است و فضیلت اهل علم بیش از آن است که در حوصله بیان آید، و درباره ی آن ها حدیث منقول از رسول اکرم صلّى الله علیه وآله کفایت مى کند : من جاءه الموت و هو یطلب العلم لیحیى به الاسلام کان بینه و بین الانبیا درجه واحده فى الجنّه. ( سنن دارمى ، ج 1، ص 100 )
کسى که بیاید او را مرگ در صورتى که براى زنده کردن اسلام علم طلب کند ، در بهشت مقام او با مقام پیغمبران یک درجه بیش فاصله ندارد.
و پس از این إن شاء الله ذکرى از فضیلت آنان پیش مى آید و اگر خداى نخواسته از طریق خلوص برکنار شد و راه باطل پیش گرفت از علماء سوء که بدترین خلق الله هستند و درباره ی آن ها احادیث سخت و تعبیرات غریب وارد شده است به شمار آید.
و باید اهل علم و طلاّب این راه پر خطر، اوّل چیزى را که در نظر گیرند این باشد که در خلال تحصیل، اصلاح خود کنند، و آن را حتّى الامکان بر جمیع امور مقدّم شمارند که از تمام واجبات عقلیّه و فرائض شرعیّه واجب تر و سخت تر همین امر است .

هان اى طالبان علوم و کمالات و معارف ! از خواب برخیزید و بدانید که حجّت خداوند بر شما تمام تر است و خداى تعالى از شما بیش تر بازخواست فرماید، و میزان اعمال و علوم شما با میزان سایر بندگان خیلى فرق دارد، و صراط شما باریک تر و دقیق تر است ، و مناقشه در حساب شما بیش تر شود. واى به حال طالب علمى که علوم در قلب او کدورت و ظلمت آورد. چنان چه ما در خود مى بینیم که اگر چند مفهومى ناقص و پاره اى اصطلاحات بى حاصل تحصیل نمودیم از طریق حق بازماندیم و شیطان و نفس بر ما مسلّط شدند ، و ما را از طریق انسانیّت و هدایت منصرف کردند، و حجاب بزرگ ما همین مفاهیم بى سر و پا شد، و چاره اى نیست جز پناه به ذات مقدّس حق تعالى.
بارالها ما معترف به تقصیر و مُقِرِّ به گناهیم . نه یک قدمى در راه رضاى تو برداشتیم و نه یک عبادتى و اطاعتى از روى اخلاص به جا آوردیم . تو خود با لطف عمیم و رحمت واسعه با ما رفتار فرما و چنان چه در این دنیا سِتر عیوب ما فرمودى در آن عالم نیز بفرما که در آن جا به ستر و غفرآن نیازمندیم. ( امام خمینی رحمه الله ، چهل حدیث ، ص 322 و 323 )

برگرفته از پایگاه : پاسخگو
برخی از عبارات و کلمات این نوشتار با ادبیات ساده و روان تری نوشته شده است و با متن اصلی اندکی تفاوت دارد .

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید