چه محصولی برای چه پوستی مناسب تره؟

چه محصولی برای چه پوستی مناسب تره؟

نویسنده: دکتر محمدجواد ناظمی*

پوست به 5 نوع خیلی چرب، چرب، معمولی، خیلی خشک، خشک و مختلط تقسیم می‌شود اما باید توجه داشت که پوست همواره در حال تغییر است و پوست چرب ممکن است در اثر تغییرات محیطی یا افزایش سن به پوست خشک تبدیل ‌شود.
پوست‌ چرب، حالت براق و منافذ گشاد دارد، رنگ پوست چرب تا حدی زرد و ضخیم است و ضایعات پوستی مانند انواع جوش‌ها روی این پوست بیشتر دیده می‌شود.
در پوست خشک، منافذ کوچک و تنگ و پوست زبر و نازک است. چین‌های ریز روی پوست دیده می‌شود. این نوع پوست در صورت عدم رسیدگی و نرسیدن رطوبت کافی، مستعد چروک خواهد بود. پوست‌های معمولی شاداب هستند. انعطاف خوب و قوام سختی دارند و منافذ آنها کوچک یا متوسط است.
پوست مختلط شایع‌ترین نوع پوست و قسمتی از آن چرب و قسمتی خشک است.
تعیین نوع پوست بسیار مهم است زیرا برای انتخاب مواد آرایشی بسیار اهمیت دارد. در یک آزمایش ساده، برای تعیین نوع پوست خود می‌توانید صبح پس از برخاستن از خواب، صورت خود را با آب و صابون بشویید و خشک کنید و هیچ ترکیبی به پوست خود نمالید. طی روز به‌طور مرتب تا ساعت 5 بعدازظهر با انگشت روی بینی خود بکشید. اگر از صبح روی بینی‌تان احساس پوسته‌پوسته شدن کردید و تا عصر هیچ چربی‌ای ندیدید پوست شما بسیار خشک است ولی اگر پوست بینی‌تان پوسته نشده باشد، پوستتان خشک است. اگر پوست بینی شما کمی چرب بود، پوستتان چرب و اگر یک ساعت پس از شستشوی صبحگاهی پوست بینی خیلی چرب بود، پوست خیلی چربی دارید. بهتر است این آزمایش را در یک روز تعطیل که از خانه بیرون نمی‌روید، انجام دهید زیرا اگر قصد خروج از منزل را داشته باشید، باید از ضدآفتاب استفاده کنید.
بعد از تشخیص نوع پوست، فرآورده‌های آرایشی مناسب پوست خود تهیه و مصرف کنید. اگر پوست شما خشک است حتما فرآورده‌هایی را انتخاب کنید که رطوبت پوست را حفظ کند. حتما باید قبل از آرایش، یک کرم با خاصیت مرطوب‌کنندگی قوی روی پوست بزنید.
لازم است در مورد نوع پوست خود و اینکه چه محصولی مناسب شماست، با متخصص پوست مشورت کنید.
اگر پوست چربی دارید، بهترین نوع آرایش برای شما مات یا نیمه‌مات است. برخی پودرهای آرایشی استاندارد باعث می‌شوند چربی اضافی پوست گرفته و دوام آرایش بیشتر شود. از آنجا که آکنه معمولا در پوست‌های چرب ایجاد می‌شود، توصیه‌می‌کنم درمان مناسب آکنه را زیر نظر پزشک خود ادامه دهید و آن را نیمه‌کاره رها نکنید. با افزایش سن، پوست شما خشک‌تر، افتاده‌ و آویزان می‌شود. حتی رنگ پوست حالت یکنواختی خود را از دست می‌دهد، بنابراین در هنگام تهیه فرآورده‌های آرایشی و استفاده آن باید این نکته را مدنظر قرار دهید که از رنگ‌های تند آرایش استفاده نکنید چون تفاوت رنگ صورت و گردن ایجاد می‌شود و چروک‌ها را بیشتر نمایان می‌کند.

پی‌نوشت‌ها:

* متخصص پوست و مو و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران
منبع:هفته نامه سلامت

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید