آیا امام‌ رضا علیه‌السلام از ولادت امام مهدی (عج) خبر داده است؟

آیا امام‌ رضا علیه‌السلام از ولادت امام مهدی (عج) خبر داده است؟

آیا امام‌ رضا علیه‌السلام از ولادت امام مهدی علیه‌السلام خبر داده است؟

حسین‌بن‌‌خالد در حدیثی می‌گوید: به امام‌ رضا علیه‌السلام عرض شد: «… و من القائم منکم اهل البیت؟ قال: الرابع من ولدی، ابن سیده الاماء یطهر الله به الارض من کل جور و یقدسها من کل ظلم و هو الذی یشک الناس فی ولادته و هو صاحب الغیبه قبل خروجه؛[۱]  قائم از شما اهل‌بیت کیست؟ آن حضرت فرمود: چهارمین نفر از اولاده من، فرزند بهترین زنان: خداوند به‌وسیله او زمین را از هرگونه ظلم و جور پاک و مقدس خواهد کرد و اوست کسی که مردم در ولادتش او شک کنند و او کسی است قبل از خروجش غیبت خواهد نمود…».
دعبل خزاعی می‌‌گوید: قصیده‌ای را برای مولایم امام‌ علی‌بن‌موسی‌الرضا علیه‌السلام سرودم. هنگامی که به این اشعار رسیدم:
«خروج امام لا محاله واقع یقوم علی اسم الله و البرکات
یمیز فینا کل حق و باطل و یخزی علی النعماء و النقمات».[۲] امام رضا علیه‌السلام به شدت گریه کرد و سپس سرش را به سوی من بلند کرد و به من فرمود:«یا خزاعی! نطق روح‌القدس علی لسانک بهذین البیتین فهل تدری من هذا الامام و متی یقوم؟ فقلت: لا یا مولای الا انی سمعت بخروج امام منکم یطهر الارض من الفساد و یملأها عدلا. فقال: یا دعبل! الامام بعدی محمد ابنی و بعد محمد، ابنه علی و بعد علی‌، ابنه الحسن و بعد الحسن ابنه الحجه القائم المنتظر، فی غیبته المطاع فی ظهوره…؛[۲] ای خزاعی! روح‌القدس بر زبان تو به نطق درآمد. آیا می‌دانی که این امام کیست و کی قیام می‌کند؟ عرض کردم: خیر، ای مولای من؛ فقط شنیده‌ام که امامی از شما خروج خواهد کرد و زمین را از فساد پاک و پر از عدل و داد خواهد نمود. آن حضرت فرمود: همانا امام بعد از من، فرزندم محمد است و بعد از محمد، فرزندش علی و بعد از علی، فرزندش حسن و بعد از حسن، فرزندش حجت قائم است. او کسی است که در غیبتش مورد انتظار است و در هنگام ظهورش مورد اطاعت خواهد بود…».
پی‌نوشت‌ها
۱. بحارالانوار، علامه مجلسی، ج۵۲، ص۳۲۱.
۲. «خروج امام به‌طور حتم واقع خواهد شد. او که بر اسم خدا و برکات قیام خواهد کرد. در بین ما هر حق و باطلی را تمییز خواهد داد. و بر نعمت‌ها و مصیبت‌ها جزا خواهد داد.»
۳. ینابیع الموده، قندوزی، ج۳، ص۳۰۹؛ بحارالانوار، علامه مجلسی، ج۴۹، ص۲۳۷.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید