رژیم غذایی حاوی کربوهیدرات بالا

رژیم غذایی حاوی کربوهیدرات بالا

امروزه افراد زیادی مبتلا به چاقی هستند و بنابراین، به دنبال رژیم غذایی می‌گردند که به کاهش وزن آن‌ها کمک کند. این باعث به وجود آمدن برنامه‌های غذایی مختلفی شده است که تنها بعضی از آن‌ها کاربرد دارند. از برخی رژیم‌های غذایی نمی‌توان استفاده کرد زیرا، باعث می‌شوند همیشه احساس گرسنگی کنید. برخی رژیم‌های غذایی حاوی کربوهیدرات بسیار کمی هستند. تحقیقات نشان می‌دهند که رژیم غذایی حاوی کربوهیدرات بالا نه تنها برای ورزشکاران مناسب است بلکه به کاهش وزن نیز کمک می‌کند.

رژیم غذایی حاوی کربوهیدرات بالا
نظریه‌ی پایه رژیم غذایی حاوی کربوهیدرات بالا مصرف کربوهیدرات‌هایی است که باعث می‌شوند سطح سروتونین در بدن افزایش پیدا کند. افزایش سطح سروتونین باعث افزایش متابولیسم می‌شود و به این ترتیب به کاهش وزن کمک می‌کند.
همچنین مشخص شده است که افراد چاق یا افرادی که اضافه وزن دارند، بیشتر تمایل دارند از رژیم‌های غذایی حاوی کربوهیدرات بالا استفاده کنند تا اینکه از رژیم غذایی استفاده کنند که به آن‌ها اجازه نمی‌دهد کربوهیدرات مصرف کنند. این باعث می‌شود آن‌ها به کاهش وزن در بلند مدت تشویق شوند. برخی به اشتباه فکر می‌کنند رژیم غذایی حاوی کربوهیدرات بالا باعث اضافه وزن می‌شود. به همین خاطر آن‌ها افراط می‌کنند و مواد غذایی مانند سیب زمینی ، سبزیجات ریشه‌دار ، ماکارونی و غیره را از رژیم غذایی خود حذف می‌کنند. این نه تنها باعث می‌شود آن‌ها سریع‌تر گرسنه شوند بلکه همچنین مواد مغذی لازم برای بدن را از دست می‌دهند. در یکی از تحقیقات انجام شده افرادی که از رژیم غذایی حاوی کربوهیدرات بالا استفاده کردند در مدت 12 هفته به طور متوسط 6 کیلوگرم وزن کم کردند.

فهرست سبزیجات حاوی کربوهیدرات بالا
در اینجا فهرستی از سبزیجات حاوی کربوهیدرات بالا ارائه شده است.

 

سبزیجات

مقدار

کربوهیدرات (گرم)

سیب زمینی سفید

یک دوم فنجان

4ر15

سیب زمینی شیرین

یک عدد متوسط

4ر22

کدو

یک دوم فنجان

8ر10

تره فرنگی

1 ساقه

6ر12

ذرت

یک دوم فنجان

16

کلم بروکسل

6

9ر10

کنگر فرنگی

1

4ر13

هویج

1 عدد کوچک

3ر7

نخود فرنگی

یک دوم فنجان

9ر9

کدو تنبل

یک دوم فنجان

9ر9

شاه بلوط

یک دوم فنجان

7ر8

موسیر

یک دوم فنجان

7ر6

قارچ خشک شده

دو قاشق غذاخوری

9ر8

این‌ها برخی از سبزیجاتی هستند که حاوی کربوهیدرات بالایی می‌باشند. اگر می‌خواهید از رژیم غذایی حاوی کربوهیدرات بالا استفاده کنید، حتماً این سبزیجات را در رژیم غذایی خود بگنجانید.
اگرچه رژیم غذایی حاوی کربوهیدرات بالا تأثیرات مثبتی برای کاهش وزن از خود نشان داده است ولی، این رژیم غذایی معایبی نیز دارد. رژیم غذایی حاوی کربوهیدرات بالا و پروتئین کم خطر ابتلا به سرطان سینه و سرطان پانکراس را افزایش می‌دهد. مهم‌ترین چیز درباره‌ی مصرف رژیم غذایی حاوی کربوهیدرات بالا آن است که باید مصرف چربی‌ها را کاهش دهید. شما همچنین باید به همراه این رژیم غذایی به طور منظم ورزش کنید. اگر شما کربوهیدرات و چربی زیادی مصرف کنید و متابولیسم بالایی نداشته باشید، افزایش وزن پیدا خواهید کرد.
اگر به دنبال رژیم غذایی برای کاهش وزن سریع هستید، رژیم غذایی که مناسب شما است را به دقت ارزیابی کنید. رژیم غذایی حاوی کربوهیدرات بالا برای ورزشکاران و کسانی که فعالیت جسمانی زیادی دارند مناسب است. قبل از شروع هر نوع رژیم غذایی با پزشک مشورت کنید.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید