رژیم غذایی سالم برای خانمها جهت تقویت قلب

رژیم غذایی سالم برای خانمها جهت تقویت قلب

یک قلب سالم تلاش یک عمر زندگی است. جهت حفظ عملکرد این دستگاه به بهترین نحو، نیاز به یک رژیم غذایی و برنامه‌ی تمرینی سختگیرانه است. ادامه‌ی مطلب را بخوانید تا از چگونگی یک رژیم غذایی سالم و مناسب قلب برای خانمها اطلاع یابید.
قلب شما دستگاهی است که به طور مداوم خون را پمپاژ می‌نماید. درست مانند تمام دستگاه‌هایی که به تعمیر و نگهداری نیاز دارند، قلب شما نیز نیاز به کمی توجه و مراقب دارد. اما بدیهی است که نمی‌توانید قلب خود را جهت سرویس و نگهداری به تعمیرگاه بفرستید. بنابراین، حفظ یک رژیم غذایی سالم تمام کاری است که می‌توانید برای سالم و قوی نگه داشتن آن انجام دهید. داشتن یک رژیم غذایی درست، تنها راه جلوگیری از هرگونه بیماری برای قلب می‌باشد. امروزه، خطر ابتلا به مشکلات مربوط به قلب هم برای زنان و هم مردان یکسان می‌باشد. پس از 40 سالگی، ضرورت دارد که خانم‌ها مراقب سلامت قلب خود باشند تا زندگی سالمی را برای یک خانواده‌ی سالم به ارمغان آورند.

چربی‌های مضر
به گفته‌ی کارشناسان، مصرف روزانه خوراکی‌های سرشار از مواد مغذی می‌تواند تا 80% خطرات قلبی را کاهش دهد. بنابراین درک اینکه چگونه مواد غذایی بر روی قلب شما اثر می‌گذارند، از اهمیت زیادی برخوردار است. محدود کردن مصرف چربی‌های اشباع شده و ترک هر نوعی از چربی‌های ترانس بهترین راه جهت کاهش سطح کلسترول بد یا LDL است. به منظور دوری از این چربی‌ها، از مصرف کره، پنیر، مارگارین یا حتی کره سفید روی نان و غذا خودداری کنید. مواد غذایی با چربی بالا مانند سیب زمینی سرخ شده را با سیب زمینی پخته جایگزین کنید و غذاهای خود را در روغن‌های سالمی مانند روغن زیتون، گلرنگ، آفتابگردان و یا کانولا بپزید. روز خود را با خوردن فقط سفیده تخم مرغ و نان تست ساده شروع کنید. این ایده‌ی بهتری نسبت به صبحانه بلغور جو دوسر بی مزه است. مجبور نیستید تغییرات زیادی در رژیم غذایی خود دهید تا یک غذای سالم میل کنید. تغییرات کوچکی مانند اضافه کردن میوه و سبزیجات، و جایگزین‌های کم چرب به غذاهای خود راهی طولانی در جهت سالم ساختن قلب خود خواهد بود.

کلسترول
کلسترول بزرگترین مقصر در مشکلات مربوط به قلب است. مورد توجه قرار دادن چیزهایی که می‌خورید، تنها راه کنترل سطوح کلسترول‌تان است. بهترین راه جهت اجتناب از LDL یا کلسترول بد، دور بودن از مواد غذایی بسته بندی شده سرخ شده می‌باشد. جایگزین ساختن چیپس، کلوچه و بیسکویت و سیب زمینی سرخ شده با میوه، پروتئینها و مواد غذایی حاوی فیبر بهترین راه جهت اجتناب از مصرف هر فرم کلسترول است. آجیل، روغن ماهی، روغن زیتون و مواد غذایی که حاوی استرول و یا استانول می‌باشند از جذب کلسترول جلوگیری می‌کنند. صرفاً از مصرف غذاهای بسته بندی شده خودداری کنید تا سطوح کلسترول‌تان پایین آیند.

اجتناب از مواد غذایی فرآوری شده
خوردن مقدار زیادی مواد غذایی فرآوری شده می‌تواند خطر بزرگی برای قلب‌تان باشد. مواد غذایی آسان مانند شام‌های بسته بندی شده، گوشت‌های فرآوری شده و محصولات لبنی برای قلب مضر بوده و بایستی تا آنجا که ممکن است از خودن آنها اجتناب کنید. این خوراکی‌ها را با مواد غذایی تازه، میوه، سالاد، سوپ و گوشت بدون نمک جایگزین سازید. خوردن نمک بیش از حد فشار خون شما را بالا برده و شما را در معرض خطر حمله قلبی قرار می‌دهد. در نتیجه مصرف سدیم خود را کاهش داده و اجتناب از خوردن مواد غذایی فرآوری شده تا آنجا که امکان دارد، راهی عالی جهت حفظ سلامتی است. بجای مصرف نمک، به منظور خوشمزه کردن غذاهای خود، سعی کنید از ادویه‌ها و گیاهان معطر و ادویه‌ای در آنها استفاده کنید.
گذشته از مصرف مواد غذایی سالم، انجام روزانه‌ی تمرینات ورزشی نیز از اهمیت زیادی برخوردار است. انجام تمرینات قلبی عروقی موجب تقویت قلب و بهبود گردش خون شما می‌شود. انجام مرتب ورزش موجب ایجاد استقامت، بهبود انعطاف پذیری و کاهش چربی بدن شده و در نتیجه احتمال بوجود آمدن خطراتی برای قلب را به حداقل می‌رساند. در حالی که میان ورزش و رژیم غذایی تعادل را برقرار می‌سازید، تمرکز خود را بر روی مواد غذایی حاوی فیبر حفظ کنید به این دلیل که سرشار از مواد مغذی بوده و کمک بزرگی جهت حفظ سلامت کامل قلب خواهند بود. آنها نه تنها خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهند، بلکه به از دست دادن وزن نیز کمک می‌کنند. به خوردن وعده‌های غذایی خانگی برگردید به این دلیل که تازه بوده و موادی که در این غذاها به کار می‌رود را می‌توان مورد نظارت قرار داد. غذاهای خود را بجای سرخ کردن، آب پز و یا تنوری کنید. یک وعده‌ی غذایی سالم و یک ذهن آگاه و سالم کلید داشتن قلبی سالم برای یک عمر زندگی است.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید