آیا رژیم غذایی باستانی سالم است؟

آیا رژیم غذایی باستانی سالم است؟

میلیون‌ها نفر از مردم به سمت رژیم باستانی گرایش پیدا می‌کنند تا به خودشان با راهنمایی‌های سلامتی بسیاری کمک کنند، اما آیا این رژیم ایمن است؟
رژیم باستانی بر غذا خوردن به هنگامی که شما گرسنه هستید به جای شمارش کالری‌ها تمرکز دارد.
رژیم باستانی به‌عنوان یکی از طبیعی‌ترین و نرمال‌ترین رژیم‌ها مورد توجه قرار گرفته است که هر کسی می‌تواند آن را دنبال کند. این رژیم از شما نمی‌خواهد که مقدار زیادی مواد غذایی از برندهای آشنا بخرید؛ غذاهای از پیش آماده شده‌ای که ایجاد جذابیت برای افرادی می‌کنند که دوست ندارند وعده‌های غذایی‌شان را از جعبه مقوایی بیرون بکشند. بلکه از شما می‌خواهد تا روی غذاهای سالم و زندگی سلامت تمرکز کنید. سوال این است که چه چیز در مورد این رژیم می‌تواند بد باشد، درست است؟ مشکل اینجاست، اگر شما آن را به درستی انجام ندهید، ممکن است با پیامدهای ناخواسته‌ای رژیم را به پایان برسانید که می‌تواند در انتهای مسیر با مشکلات سلامتی پیش‌بینی نشده‌ای به شما آسیب بزند. متن زیر را بخوانید تا متوجه شوید که ممکن است رژیم باستانی برای شما ایمن باشد یا خیر.

رژیم غذایی باستانی 101
اساساً، رژیم غذایی باستانی دقیقاً مثل اجداد پارینه سنگی ما بر خوردن غذاهای طبیعی و سالم تمرکز دارد. البته که ما نمی‌توانیم مثل اجدادمان تغذیه کنیم؛ این مسئله به دلیل روش زندگی ما و انواع غذایی که در دسترس ما هست غیر ممکن است. با این حال، هدف این است که تا جایی که ممکن است به آن نزدیک شویم. این بدان معناست که شما نیاز به خرید غذاهای تازه و آماده کردن آنها به دست خودتان دارید. همچنین شما باید از غذاهایی که اجدادمان به آنها دسترسی نداشتند خودداری کنید، از جمله: لبنیات، برنج، غلات، ذرت، حبوبات و شکر. رژیم تمرکز بر گوشت، میوه‌ها، سبزیجات و دانه‌ها (آجیل) دارد. شما دیگر در این رژیم غذایی به شمارش کالری‌ها نمی‌پردازید، فقط زمانی تغذیه می‌کنید که گرسنه هستید. وقتی شما خوراکی‌های بی‌فایده کمتر بخورید، بدن شما چیزهای مفید و خوب را سریع‌تر پردازش می‌کند، بنابراین شمارش کالری‌ها دیگر اهمیتی ندارد.

رژیم غذایی ناامن
البته که خوردن غذاهایی که از قبل بسته بندی نشده باشند ایده خوبی به نظر می‌رسد و بسیار بسیار سالم است، با این حال اگر شما انسان دقیقی نیستید، رژیم غذایی باستانی می‌تواند خیلی زود به رژیمی ناسالم بدل شود. بدون لبنیات، شما به سرعت خطر کمبود کلسیم را دریافت می‌کنید. بدون غلات، نان و ذرت، می‌تواند برای شما خیلی سخت باشد تا انرژی‌تان را در سطح بالا حفظ کنید. همچنین، اگر شما در این رژیم هستید تا وزن کم کنید، گرایش به این هست که خیلی کمتر از حالت طبیعی غذا بخورید زیرا شما بسیاری از خوردنی‌هایی که عادت داشتید استفاده کنید تا خود را سیر نگهدارید را قطع می‌کنید. چنین کاهش قابل توجهی در کالری‌ها می‌تواند بسیاری از مسائل مربوط به سلامتی را سبب شود.

راه‌هایی که برای اینکه این رژیم را سالم نگه دارید
ابتدا و در درجه نخست، مطمئن شوید که به اندازه کافی غذا می‌خورید. به جای ساعات متفاوت و چند باره در روز، زمانی که گرسنه هستید غذا بخورید. به بدنتان گوش بسپارید، اگر شما گرسنه هستید نیاز دارید که غذا بخورید. همچنین از چربی‌ها خجالت نکشید. با قطع کردن مقدار زیادی از کربوهیدرات که شما عادت به خوردن داشتید، شما یک منبع انرژی را برای خود خالی خواهید کرد. شما احتیاج دارید به اینکه آن را با پروتئین و چربی جایگزین کنید تا بدنتان را تقویت کنید. همچنین، مطمئن شوید که مواد مغذی خوبی را دریافت می‌کنید. برای مثال شما لبنیات را قطع خواهید کرد، پس یک منبع کلسیم دیگر را پیدا کنید مثل شیر بادام. در نهایت، به خاطر داشته باشید که این یک دوره گذار است که در آن شما احساس خواهید کرد که نمی‌خواهید که ادامه دهید. این کاملاً طبیعی است؛ پیگیر باشید و خواهید دید که نتایج آن تا زمانی که شما مراقب باشید به دست خواهند آمد.

تقلب
رژیم باستانی همچنین تقلب را تشویق می‌کند. در حقیقت زمانی که شما یک باستانی تمام و کمال هستید، شما می‌تواند درواقع سه وعده در هفته را تقلب کنید. این بدان معناست که اگر شما در حال مرگ برای تکه‌ای پیتزا هستید، می‌توانید آن را بخورید. فقط زیاده‌روی نکنید. پس از مدت زمانی در رژیم، شما احتمالاً آن را هم دیگر درهرصورتی نمی‌خواهید زیرا شما متوجه خواهید شد که چه احساس بدی در شما ایجاد خواهد کرد.

چرا گاهی این رژیم شکست می‌خورد؟
آماده کردن تمامی غذا توسط خودتان می‌تواند فوق‌العاده سخت باشد. برای جلوگیری از این مسئله، تا حدی که می‌توانید مقداری از غذای خود را از قبل در آخر هفته‌ها و تعطیلات بپزید. همچنین از باقیمانده غذاها به نفع خودتان استفاده کنید. در نهایت، دستورالعمل‌های آشپزی ساده را پیدا کنید که احتیاج زیادی به مواد و آمادگی کار قبلی ندارد. همچنین، محروم کردن خودتان از چیزهایی که دوست دارید، مثل آب نبات و پنیر، می‌تواند خیلی سخت باشد. سعی کنید جایگزین‌هایی برای خودتان پیدا کنید، و یا بدانید که می‌توانید کمی تقلب کنید. تغذیه باستان بیشتر در مورد سلامت کلی هر وعده غذایی است که شما می‌خورید.
در نتیجه، رژیم غذایی باستانی برای دنبال کردن می‌تواند بسیار سالم باشد اگر درست انجامش دهید. مردم در این رژیم نتایج عالی هم در ظاهرشان و هم در سلامت کلی‌شان می‌بینند. فقط مطمئن شوید که پیگیر مواد مغذی‌ای که مصرف می‌کنید هستید تا اطمینان حاصل کنید که برای شما سالم هستند، و اگر نگرانی‌ای دارید با دکتر مشورت کنید

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید