ناتوانی جنسی مردان و سرد مزاجی بانوان

ناتوانی جنسی مردان و سرد مزاجی بانوان

نویسنده: علی محمد رفیعی محمدی

عوامل تزلزل خانواده (10)

ناتوانی جنسی مردان
یکی از هدفهای ازدواج، پاسخگویی به نیازهای جنسی است، متأسفانه برخی از افراد به دلایل گوناگون دچار ناتوانی های جنسی و سر مزاجی هستند، و قادر به ارضای مطلوب نیازهای جنسی همسر خود نیستند. این وضعیت در دراز مدّت آسیب زا است و هر یک از زوجین باید با شجاعت و صداقت به این مشکل توجه کند و با مشورت با افراد متخصص مانند روان پزشک، متخصص روان شناسی، متخصص غدد، متخصص زنان، متخصص کلیه و مجاری ادرار و مشاور خانواده به حل و فصل آن بپردازد. سرد مزاجی یکی از شایع ترین اختلال های جنسی است که به جز موارد نادری که نتیجه ی اختلال در کار غدد جنسی است، اغلب جنبه ی روانی دارد. ( ایزدی، 1356 ) مقاربت نوعی معامله ی فیزیولوژیک و عاطفی و روانی متقابل بین زن و شوهر است و یکی از مهم ترین عوامل رضایت و موفقیت عمل زنا شویی، رضایت عاطفی و روانی متقابل بین زن و شوهر می باشد. قابل ذکر است که نقش عوامل روانی در چگونگی عمل زنا شویی زن بیشتر از مرد حائز اهمیت است و گاهی اوقات زن سرد مزاجی را به عنوان مکانیسمی علیه بد رفتاری شوهر به کار می برد. از این رو شوهری که مسئله « تمکین » را مطرح می سازد، باید خود زمینه های عاطفی مثبت را در همسرش به وجود آورد.
انتقاد در امور جنسی و روابط زنا شویی، بدون تردید یکی از دشوارترین انواع انتقاد است و هیچ انتقادی دردناکتر از اشاره به ناتوانی جنسی طرف مقابل نیست؛ در حالی که باید اذعان کرد که ریشه ی اکثر مسایل و مشکلات از بستر زنا شویی آغاز می شود و تعامل زنا شویی سالم، کلید فرایند خانواده ی مطلوب است.
( بارگر 1375 ) (1) بدیهی است که قدرت پاسداری از حریم ارزش ها و غلبه بر قوی ترین کشش های غریزی زمانی می تواند به نحوی شایسته اعمال گردد که به این کشش های غریزی در بستر طبیعی و مشروع مطلوب و رضایت بخش پاسخ گفته شود. خالق انسان بر این نکته تأکید دارد.
بسیاری از کشاکش ها و شاید غالب خانه گریزی ها، سردیها و بی تفاوتی ها ی خانوادگی ناشی از عدم حسن تأمین و ارضای این نیاز طبیعی و غریزی می باشد. گاه برخی از ناتوانی ها و یا خود کامگی مردان و سرد مزاجی ها و یا بی رغبتی های زنان از اساسی ترین موانع حسن تأمین این نیاز طبیعی است. در هر حال بهره گیری از مشاوره های تخصصی و سود جستن از بعضی توصیه های درمان گری می تواند در این ارتباط مفید واقع گردد.
همسران برتر همواره به دور از سرد مزاجی ها، بی حوصلگی ها، خود توجهی ها، خود کامگی ها و خودارضایی ها به تأمین و ارضای هماهنگ و مشترک این طبیعی می اندیشند.
همسران برتر در روابط زناشویی خود، به این جاذبه ی پرقوت به نحو مطلوب و مؤثر معنا می بخشد و زمینه ی تأثیر گذاری هر گونه محرک های بیرونی و آسیب پذیری ها را از بین می برند. همسران برتر به خوبی می دانند که در سایه ی حسن تأمین نیازها، بخصوص نیازهای زیستی و روانی است که زمینه ی بهداشت روانی همسر و آرامش کانون خانواده فراهم می گردد و رشد و شکوفایی و تعالی شخصیت محقق می شود.
همسران برتر می دانند که تأمین و ارضای نیاز پرقوت زیستی – غریزی، عمده ترین نقش را در جاذبه های زندگی مشترک زوجین بر عهده دارد و خداوند اصل تمکین را در این ارتباط از حقوق حقه ی زوج قرار داده است و ارضای شروع این نیاز اساسی زوجین لازمه ی رشد مطلوب و متعالی شخصیت است ) .(2)
یکی از قوی ترین غرایز، غریزه ی جنسی است که اساسی ترین و مهم ترین نیاز انسان هاست. در آمارهای
رسمی و غیر رسمی که به وسیله ی روزنامه ها، اعلام شده است. و نشان داده که درصد بالایی از طلاق و جدایی ها و اختلافات خانوادگی، ناشی از عدم توانایی مرد و یا سرد مزاجی بانوان است. در همایشی که در دانشگاه شاهد (3) برگزار شد در پایان همایش اعلام شد بیش از 50 % طلاق ها ناشی از عدم تونایی مردان در مسایل زنا شویی است ( سرپرست کلینک سلامت خانواده، دکتر سید کاظم فروتن ) در یک مصاحبه اعلام کرد: باید با مسایل جنسی علمی برخورد کرد. وی تصریح نمود که جامعه ی ما به علل متفاوت، تاکنون روی کردی عالمانه به این موضوع نداشته است. بنابر این برخورد احساسی در نگرش به مسایل جنسی، مشکلات را بیشتر از گذشته خواهد کرد. در حالی که باید از تعصبّات غلط در طرح مسایل جنسی جلوگیری به عمل آورد.
وی افزود: مسئولان باید در بعد تربیتی، روان شناسی، روان پزشکی، حقوقی و فرهنگی و اجتماعی جنسی به طور علمی برخورد کنند و در تمامی کشورها نیز با این گونه مسایل با دید علمی نگاه می کنند زیرا مشکلات جنسی انحراف جنسی نیست بلکه در صورت آموزش مسایل غلط، امکان انحراف وجود دارد و براساس آموزه های دینی ما هیچ نهادی نزد خداوند محبوب تر از نهاد خانواده نیست و آنچه جامعه را به سمت آرامش می برد، تشکیل خانواده است. نگاه اسلام هم به غریزه ی جنسی نگاه نفی و خشونت نیست، بلکه ارضای صحیح آن تأکید شده است به همین دلیل نباید به علت نداشتن برنامه ریزی برای کاهش مشکلات جنسی، صورت مسئله را به کلی پاک کرد. وی تصریح کرد. به علّت حساسیت و گستردگی مسایل جنسی و نقش اساسی آن در دوام خانواده باید شرایط مناسب را برای نگاه مثبت به مسایل سلامت جنسی فراهم کرد. زیرا صحبت از سلامت جنسی در کشور به صورت یک ضد ارزش در آمده است. این در حال است که آموزه های دینی و فرهنگ، در نگرش به سلامت جنسی کاملاً متفاوت است. بنابراین هر اندازه سلامت جنسی در افراد سالم ارتقا یابد کانون خانواده از استحکام بیشتری برخوردار خواهد شد.
وی تصریح کرد تعداد افراد متخصص برای آموزش و یا درمان اختلالات جنسی در کشور بسیار کم هستند و یاد آور شد بسیاری از افرادی که درباره ی مسایل جنسی در کشور فعالیت می کنند، اطلاعاتی از درمان و یا نگرش صحیح به نحوه ی برخورد با مشکلات جنسی ندارند. بیابر این وظیفه ی وزارت علوم و وزارت بهداشت است که با ایجاد رشته ی تخصصی خانواده و سلامت جنسی، افراد خاصی را برای این مشکل جدی ولی به ظاهر پنهان جامعه تربیت کنند؛ زیرا این موضوع با بنیاد خانواده در ارتباط است و انجام کارهای نسنجیده و غیر علمی و نیز ورود افراد با اطلاعات محدود و یا بدون تعهّدِ لازم، ممکن است نه تنها به تشدید اختلالات دامن بزند بلکه در برخی موارد مفسده انگیز هم باشد.
فروتن تصریح کرد براساس برخی تحقیقات حداقل 50 % طلاق هایی که در دادگاه خانواده به دلیل دیگر صورت می گیرد، ریشه در مسایل جنسی دارد. به تجربه ثابت شده در زوج هایی که مسایل جنسی، زناشویی و ارتباطات عاطفی زن و شوهر مناسب نیست در تربیت فرزندانشان ناموفق بوده، عمده ی این فرزندان، مستعد انحرافات فرهنگی و اخلاقی می باشند. (4)
ضمناً آقای مجد، رئیس بهداشت جنسی دانشگاه تهران، در مصاحبه ای که با روزنامه ی سلامت داشتند، اعلام کردند: به اعتقاد من بیش از 70 % طلاق ها ناشی از عدم آگاهی زن و مرد از روابط جنسی است.
در این بخش برای آشنایی خانواده های محترم و زوج های جوان ابتدا به علل ناتوانی جنسی مردان پرداخته و سپس راه های درمان را بیان می کنیم.

علل ناتوانی جنسی مردان
1. خود ارضائی در مردان.
در این عمل که اسلام آن را نهی کرده است: پیامبر صل الله علیه و اله و سلم فرمودند:
« اَلنّا کحُ بِالکَفَّ مَلعُونٌ ». (5)
کسی که با دست خود را راضی کند ملعون است با خود ارضایی دو مشکل در فرد ایجاد می گردد. 1. پارگی میزراه 2 . ترکیدن اجسام غاری در دستگاه تناسلی مرد؛ لذا عامل ناتوانی جسمی در مرد خواهد شد. (6)
2 . عوامل روحی، شرم و حیا و خجالت کشیدن؛
3 . عدم آمادگی فکر و عدم داشتن تجربه ی جنسی؛
4. ترس و احساس حقارت از عدم توانایی؛
5. انحراف جنسی؛
6. خستگی از کار زیاد و سخت؛
7. ناراحتی عصبی، گرفتاری های روزانه؛
8. مشکلات زندگی، برخوردهای نامطلوب؛
9. مواد مخدر، مشروبات الکلی؛
10. تغذیه نامطلوب و عدم رشد جسمانی کامل؛
11. پرکاری و یا کم کاری غده ی تیروئید؛
12. ناتوانی از لحاظ ساختمان درونی از قبیل کمبود یک بیضه، کوچکی بیضه ها و تنبلی بیضه ها؛
13. مورد تحقیر قرار گرفتن از طرف زن به خاطر عدم توانایی جنسی؛
14. سالخوردگی؛
15. بیمار ی ها خصوصاً دیابت، ناراحتی قلبی و کلیوی؛
16. کم اشتهایی جنسی؛
در بعضی موارد ناتوانی جنسی معلول کمبود هورمون ها، اختلالات موضعی اعضا تناسلی یا عوامل سرشتی دیگری که منجر به کمبود احتیاجات و قدرت جنسی مرد می شوند می باشد و در خیلی از موارد ناتوانی جنسی ریشه در مسایل روحی و روانی فرد دارد، از جمله:
الف) تعلق زیاد به مادر ب) ترس و اضطراب
ج) کشمکش های روحی د) مزاج عصبی
ه) علاقه به جنس موافق
این ها عوامل ناتوانی جنسی در مردانند: البته باید گفت ناتوانی های جنسی قابل درمان هستند، ولی باید تحت نظر اطبای حاذق و ورزیده انجام گیرند. (7)

درمان ناتوانی جنسی مردان
بسیاری از مردان جوان و میان سال و مسن از ناتوانی جنسی گله دارند. گر چه طب جدید با تزریق هورمون و تجویز داروهای شیمیایی این قضیه را بر طرف می نماید. ولی در گذشته با خوردن غذاها و خوراکی های مفید و همچنین با مصرف گیاهان سنتی، این ناتوانی را معالجه می کردند.

1. ضعف و سستی در اثر ضربه زدن به کمر، حمل بار سنگین و یا زمین افتادن.
در این صورت لازم است با روغن زیتون و روغن سبز و یا روغن حیوانی خالص یا مومیایی، کمر را ماساژ داده و با پارچه ی پشمی ببندد و استراحت کند.

2 . ضعف و سستی به خاطر رطوبت و کار روزانه.
مصرف عسل و کرفس، نارگیل، خرما و کشمش، موز، تخم مرغ. پرهیز از خوردن ماست، گوجه فرنگی، کاهو و خیار برای رفع این موضوع مؤثر است.

3. کسانی که به علت شهوت رانی افراطی دچار مشکل شده اند و به اصطلاح شارژ آن ها خالی شده است.
بهار نارنج، عرق بیدمشک، مربای به، کمپوت هویج، انجیرخشک، توت فرنگی، سیر و پیاز سفید، باقلا پخته، گردو و خرما، پسته ی خام، نارگیل، بادام زمینی بوداده، شیر، عسل، تخم مرغ، گوشت شتر، مرباجات و زعفران، مؤثر و مفید است.
تمامی کسانی که دچار سستی و ضعف و ناتوانی جسمی هستند بایستی از خوردن غذاهایی که طبیعتی سرد و مرطوب دارند اجتناب نمایند. مصرف زیاد نمک طعام، علاوه بر این که از دید چشم می کاهد، شهوت را نیز کم می کند.
ورزش کردن و اجرای تمرین های بدنی، چه به لحاظ حفظ تندرستی، و چه از نظر مراقبت از سلامت روانی و جمله بهداشت روابط جنسی، در خور توجه فراوان است، درهر حال اگر نیم ساعت پیش از نزدیکی به نرمش هایی بپردازید، عامل تقویت شما در امر جنسی خواهد بود. (8)

4. دستگاه واکیوم همراه
دستگاه واکیوم وسیله ای است که جهت درمان اختلالات نعوظ به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرد و استفاده ی درمانی از آنها برای مردان مبتلا به ناتوانی جنسی بی خطر است. این دستگاه در افراد مسن تر بیشتر از جوانان مورد قبول قرار گرفته است. این دستگاه در سال 1982 به وسیله ی مرکز نظارت بر دارو و غذای آمریکا (fda) مورد تأیید قرار گرفت. و به عنوان یک روش درمانی مناسب به وسیله ی انجمن اورولوژی آمریکا نیز مورد تأیید قرارگرفته است. (9)
جهت تهیه ی این دستگاه می توانید با تلفن زیر تماس بگیرید تلفن گویا دستگاه واکیوم 7 8 3 1 3 6 88 -021
و یا نوشتن کلمه ی « واکیوم همراه » در سایت گوگل، اطلاعات لازم را در این مورد کسب نمایید.

کاهش میل جنسی
کاهش میل جنسی یا از بین رفتن آن در دوران زناشویی شایع تر از آن است که اغلب گمان می کنند. به استناد پژوهشی که در این زمینه تا 40 درصد زوج های خوشبخت به کاهش میل جنسی خود اشاره کرده اند به طور که شیدایی اوایل ازدواج، شعله های اشتیاق را افزایش می دهد. با به سر رسیدن این دوران شدت میلی جنسی نیز کاهش می یابد. هنگامی که زندگی مشترک ادامه می یابد. مقوله هایی نظیر کسب معاش و تدارک مسکن، تربیت فرزند بخشی از نیرویی را که سابقاً صرف معاشقه می شد به خود مشغول می کنند به تدریج انگیزه های دیگر کار بر عاشق و عاشقی غلبه می کند و سرانجام خستگی و فشار ناشی از فعالیت شغلی، کارهای منزل و فرسودگی جسمی، میل جنسی را کاهش می دهد. (10)

علل سردی مزاج بانوان
سرد مزاجی اصطلاحی پر مصرف است، اما به ندرت در معنای صحیح خود به کار می رود؛ چنان که امروزه با شنیدن اصطلاح سرد مزاجی مجموعه ای از بی میلی جنسی، تحریک نشدن و لذت نبردن از روابط جنسی است. سرد مزاجی در زنان معادل ناتوانی جنسی در مردان است.
در تحقیقات ثابت شده که 90 % سرد مزاجی بانوان ناشی از عدم آگاهی مردها از روابط جنسی است. در اینجا فقط به عامل سرد مزاجی زنان اشاره خواهیم کرد.
1. زن ها نمی توانند در کنار مردهایی که به او علاقه مند نیستند، به نیازهای جنسی مرد پاسخ مثبت بدهند، لذا در فعالیت های جنسی سرد هستند.
2. دخترانی که در خانه هایی زندگی کرده اند که پدران سخت گیر، پرخاشگر، و کنترل چی داشته اند نسبت به جنس مرد تنفر پیدا می کنند.
3. عدم آگاهی از روابط جنسی؛
4. بیماری هایی مانند ( دیابت، فشار خون، بیماری قلبی، اختلال در غدد تیروئید، صرع، مصرف داروهای ضد افسردگی، قرص های ضد حاملگی )؛
5. کم رویی زن ( در خانواده هایی که اولین تجربه ازدواج بوده یا دختر به شدت کم رو و خجالتی است )؛
6. محرومیت از ارضا؛
7. انحرافات جنسی؛
8. ضعف عمومی – کمبود آهن، سوء تغذیه؛
9. عوامل شغلی ( اتمام انرژی زن و مرد که در محل کار مصرف می گردد. )
10. ترس از ناکامی در عمل جنسی ؛
11. مصرف زیاد الکل و مواد مخدر؛
12. ترس از حاملگی و بچه دار شدن ؛
13. ترس از حضور بچه ها.
14. تنفر از مرد، ( ازدواجهای اجباری و تحمیلی . زن به شدت از مردی که دلخواه او نیست تنفر دارد )
15. تلافی بی مهری و بی محبتی مرد، در روایتی پیامبر صل الله علیه و اله و سلم فرمودند:
« روز زن خود را کتک می زنی، شب توقع داری او را در آغوش بکشی ». (11)
باید ذهنیت زن را نسبت به خود مثبت کنی؛ والا زن در عمل جنسی فعال نیست و سرد است.
16. زن عمل جنسی را بد و منفور می داند ( این عمل را یک عمل حیوانی و غیر اخلاقی می داند) در صورتی که در دین اسلام و در روایات ما برای این عمل ثواب نوشته شده است و نه تنها بد نیست، بلکه امری است توأم با اجر اخروی.
پیامبر صل الله علیه و اله و سلم فرمودند:
« زمانی که مرد با همسر خود نزدیکی می کند.
الف) مانند شخصی است که در راه خدا جهاد کرده است.
ب) گناهان او مانند ریختن برگ درختان در پاییز می ریزد.
ج) از گناهان پاک می گردد ». (12)
پیامبر صل الله علیه و اله و سلم فرمودند:
« وقتی بنده ی مؤمنی با همسر خود نزدیکی می کند هفتاد هزار ملک بال های خود را می گسترانند و در این هنگام رحمت الهی نازل می گردد و برای هر قطره ی غُسل، خدا یک خانه در بهشت به او می دهد ».(13)
17. زن در آن زمان از یک مسئله رنج می برد.
بطور مثال: بیماری پدر یا مادر یا فرزند، اختلاف او با دیگران و…
18. زنانی که به بیماری وسواس مبتلا هستند.
19. خستگی بیش از حد، کار زیاد در خانه.
20. جنسیت مردانه.
21. ارثی بودن؛
22. مصرف داروهای روان گردان ( قرص های ضد افسردگی، داروهایی مانند آنتی سایکوتیک ها )؛
23. انتقاد از همسر در رختخواب ( انتقاد یا سرزنش همسر یا تحکّم عامل سرد مزاجی است )؛
24. درد اعضای تناسلی؛
25. اختلالات عمیق روانی). (14)

درمان سرد مزاجی بانوان
اختلال عملکرد جنسی در زنان یک اختلال بسیار شایع است که منجر به دیسترس شخصی زیادی می شود و ممکن است بر کیفیت زندگی تأثیر داشته باشد. مطالعاتی که آناتومی، فیزیولوژی و پاتوفیزیولوژی عملکرد و اختلال عملکرد جنسی زنان را بررسی می کنند، محدود هستند. لذا ارزیابی و روان شناسی و پزشکی جامع و مشترک، آموزش مستمر بیمار و همسرش، تعدیل علت های عود کننده و درمان دارویی به شخص توصیه می گردد. (15) و مراجعه به متخصصین در درمان سرد مزاجی می تواند زمینه ی درمان را فراهم نماید.

پی نوشت ها :

1. دکتر احمد به پژوه، خانواده و فرزندان، کتاب دوم، ص 261.
2. دکتر غلامعلی افروز، همسران برتر، ص 83.
3. دانشگاه شاهد، 2 \9 \84 ،چهار شنبه و پنج شنبه، روزنامه ایران 19 \1 \87.
4. دکتر فروتن، سرپرست کلینیک سلامت خانواده، روزنامه ایران، 19 \1 \87.
5. شیخ طوسی، المبسوط، ج 4، ص 242.
6. افشین تاج الدینی، دکتر عارف راد، بهداشت جنسی .
7. محمد نامدار مقدم، آرمان ساکت، ناتوانی و بی میلی و سردی مزاج، ص 90-89.
8. محمد نامدار مقدم، آرمان ساکت، ناتوانی بی میلی و سزدی جنسی، ص 92-91.
9. کاظم فروتن، فریدون خیام فر، انسان و سلامت جنسی، ص 98.
10. محمد نامدارمقدم، آرمان ساکت، ناتوانی بی میلی جنسی، و سردی جنسی، ص 15.
11. کافی، ج 5، 509.
12. دعائم السلام، ج 2، ص 191 و مستدرک الوسائل، ج 14 ص 151.
13. روضه الواعظین، ج 2، ص 108.
14. محمد نامدار مقدم و آرمان ساکت، ناتوانی و بی میلی جنسی و سرد مزاجی، ص 50-42.
15. سید کاظم فروتن و فریدون خیام فر، انسان و سلام جنسی، ص 159.
منبع مقاله :
رفیعی محمدی، علی محمد؛ (1389)، نسیم عشق: عوامل تحکیم و تزلزل خانواده، قم: انتشارات رسول اعظم ( صل الله علیه و آله و سلم )، چاپ هفتم

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید