نظر اهل سنت، در مورد ولادت امام مهدی(عج) چیست؟

نظر اهل سنت، در مورد ولادت امام مهدی(عج) چیست؟

در مورد ولادت امام مهدی علیه‌السلام در جمع اهل سنت اختلاف نظر وجود دارد؛ گروهی از آنها با نظر شیعه موافقند واعتقاد دارند که امام مهدی، فرزند امام عسکری علیهماالسلام است و سال 255هـ.ق. در سامرا متولد شده است. این گروه که تعداد آنها کم نیست، تصریح کرده‌اند که امام مهدی علیه‌السلام متولد شده است، اما چون ذکر نام آنها و ایراد بخشی ازگفته‌هایشان در این‌باره، ازحوصله این نوشتار بیرون است، به ذکر چند نمونه بسنده می‌کنیم:

1.ابن‌الصباغ مالکی در «الفصول‌المهمّه» می‌نویسد: «ابوالقاسم محمّدبن‌الحسن در نیمه شعبان 255هـ.ق. در شهر «سرّمن رأی» به دنیاآمده».[۱] او درباره علت پنهان نگه‌داشتن تولد او از عموم مردم، می‌نویسد: «ابومحمّد، فرزندش حجّت قائم منتظر را برای بنیان‌گذاری حکومت حق جانشین خویش ساخت و میلادش را از مردمان مخفی و امرش را پوشیده ساخت؛ چون شرایط زمان و ترس از سلطان و دست‌گیری شیعیان و حبس و زجر آنان، چنین اقتضا می‌کرد».[۲]

2.گنجی شافعی در کتاب خود، «البیان فی اخبار صاحب الزمان»، ضمن آنکه تولد امام عصر را مسلم دانسته است، برای پاسخ‌گویی به شبهات کسانی که منکر زنده بودن آن حضرت شده‌اند، فصلی گشوده است با عنوان «مهدی از هنگام غیبتش تاکنون زنده است» و با دلایلی رسا، سخنان افرادی که منکر زنده‌بودن امام موعود هستند، را رد کرده است.
وی می‌نویسد: «چه امتناعی از زنده‌بودن مهدی وجود دارد، در حالی که عیسی، الیاس و خضر که از اولیای خدا هستند، هنوز زنده می‌باشند و [همچنین] دجّال و ابلیس که از دشمنان خدا می‌باشند، هنوز زنده می‌باشند؟! چه شده است که بر زنده‌بودن آنها اتّفاق نظر دارند، اما زنده‌بودن مهدی را منکرند؟! من به‌گونه‌ای زنده‌بودن هریک از آنان را بیان می‌کنم که برای هیچ عاقلی جای انکار زنده‌بودن مهدی باقی نماند».[۳]

3. سبط‌بن‌الجوزی حنفی در «تذکره الخواص» می‌نویسد: «ازجمله اولاد او (امام حسن عسکری علیه‌السلام) «محمّد» است. او محمّدبن‌الحسن‌بن‌علی‌بن‌محمّدبن‌علی‌بن‌موسی‌بن‌جعفربن‌محمّدبن‌علی‌بن‌الحسین‌بن‌علی‌بن‌ابی‌طالب و کنیه‌اش ابوعبدالله و ابوالقاسم است. او جانشین امام، صاحب الزمان، قائم و آخر است و او آخر امامان می‌باشد».[۴]

همچنین آیت‌الله صافی گلپایگانی حفظه‌الله در کتاب «مهدویت»، بیش از هفتاد نفر از علمای اهل سنت را نام می‌برد که هر یک به نحوی ولادت امام موعود را بیان کرده‌اند.
شیخ محمّد رضا طبسی نیز پس از آنکه نام چهل نفر از بزرگان اهل سنت را بنابر نقل کشف‌الأستار ـ نوشته محدث نوری رحمه‌الله ـ یادآوری می‌کند، می‌گوید: «من نیز پس از تتبّع در کتاب‌های آنها، به نام بیست نفر دیگر دست یافتم که همه آنها قائل به ولادت امام مهدی علیه‌السلام هستند؛ این افراد عبارتند از:
1. مولی حسین کاشفی در روضه الأحباب؛
2. ابن‌خلکان در تاریخ خود؛
3. حافظ بیهقی شافعی در شعب الإیمان؛
4. سیّد احمد زینی دحلان در الفتوحات الإسلامیه؛
5. ابن‌حجر در الصواعق المحرقه؛
6. ابن‌اثیر در الکامل فی التاریخ؛
7. ابوالفداء در تاریخ خود؛
8. احمد نگری در دستور‌العلما؛
9. یاقوت حموی درمعجم البلدان؛
10. شبراوی درالاتّحاف یحبّ الأشراف؛
11. حمزاوی درمشارق الأنوار؛
12. ذهبی دردول الإسلام؛
13. یافعی درمرآه الجنان؛
14. شیخ عبدالوهاب درکشف‌الغمّه؛
15. ابن‌سعد در الطبقات‌الکبری؛
16. شمس‌الدین قاضی مالکی در تاریخ الخمیس؛
17. ملّا علی متقی در البرهان؛
18. جمال‌الدین در روضه الأحباب؛
19. قرمانی در اخبار الدول؛
20. علامه ابن الصبان در اسعاف الراغبین.»[۵]

بنابراین اگر برخی از اهل سنت می‌گویند امام مهدی علیه‌السلام به دنیا نیامده است، ادعایی بی‌پایه و اساس است که حتی با گفته‌ها و نوشته‌های بزرگان خودشان نیز سازگار نیست.
نتیجه اینکه ولادت امام عصر، امری است مسلم و قطعی و خود اهل سنت هم به آن واقفند و شاید عوامل و انگیزه‌های دیگری وجود دارد که نمی‌گذارد حق را بازگو و حقانیت شیعه و وجود امام زمان را ثابت کنند.
پی‌نوشت‌ها
1. الفصول‌المهمه، ابن‌الصباغ مالکی، ص274.
2. همان، ص273.
3. البیان فی اخبار صاحب الزمان، گنجی شافعی، ص521.
4. تذکرهالخواص، سبط‌بن‌جوزی، ص325.
5. الشیعه والجرات، محمدرضا طبسی، ج1، ص122.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید