برای نماز اوّل وقت نقشه بکشید

برای نماز اوّل وقت نقشه بکشید

تابستان سال 1387 بود که به اتّفاق حاج ‌آقای پناهیان به دیدار آیت‌الله محمّدحسین جاودان رفتیم تا با ایشان درباره موضوع معنویت و الزامات آن گفت‌وگو کنیم. یکی از توصیه‌های ایشان یا بهتر است بگویم اوّلین توصیه‌ایشان به جوانان، خواندن نماز اوّل وقت و صحیح بود.
دستور اوّلی که می‌خواهم برای کسانی که قصد شروع دارند، بگویم ـ مطلبی است که هزاران بار اساتید و بزرگانی نظیر مرحوم آیت‌الله حق‌شناس به جوانان توصیه می‌کردند ـ نماز اوّل وقت است. نماز اوّل وقت بخوانید. اگر توانستید، به جماعت بخوانید و اگر هم نشد، همان اوّل وقت بخوانید.

* برای نماز اوّل وقت نقشه بکشید ؛
شاید جوان به ‌خصوص در این زمان‌هایی که شب‌‌ها کوتاه است و اذان صبح خیلی زود اتّفاق می‌افتد و وقت ادای نماز کم است، شکست بخورد؛ عیبی ندارد. برای فردا شب نقشه بکشد. برای پس فردا شب. برای هزار شب دیگر. باید برنامه بریزیم که نمازمان را اوّل وقت بخوانیم، امّا باید در نظر بگیریم که یکی از نمازهای مان نماز صبح است که خیلی هم اوّل وقت خواندنش مهم است. بنابراین برای آن ‌هم باید نقشه داشته باشیم تا حتماً در طرح مان آن را هم به اوّل وقت برسانیم. امّا مشکلش خیلی بیشتر از ظهر و عصر و مغرب و عشاء است.

مثلاً ممکن است که دانشجویی وقت نماز ظهر و عصرش در کلاس مشغول باشد. ما نمی‌گوییم که کلاس را بشکند و بیرون بیاید، امّا هر وقت که کلاس تمام شد، بلافاصله برود نمازش را بخواند. دیگر نرود مثلاً یک ناهاری با خیال راحت بخورد و یک ساعتی هم استراحت، نه. نمازمان را می‌خوانیم. دست ‌کم وضو می‌گیریم و نماز ظهر را می‌خوانیم تا از اوّل وقتش خیلی دیر نشود. بعد هم اگر گرسنه بودیم، ناهار می‌خوریم و نماز عصرمان را بلافاصله می‌خوانیم. این نماز اوّل وقت را برایش بکوشیم.

شیطان از چه کسی هراس دارد؟
اگر روایت این باب را دیده باشیم، می‌فرماید که شیطان از کسی که نمازش را اوّل وقت می‌خواند و بر آن مراقبت می‌کند، همیشه ترسان است : لا یَزالُ الشّیطانُ زائِلاً مِن بَنی ‌آدم.

*این نکته را هم به نماز اوّل وقت اضافه کنیم که نماز صحیح بخوانید. بنابراین برای این‌که نماز صحیح باشد، من ناگزیرم که رکوع صحیح بیاموزم، غسل صحیح بیاموزم، یک حمد و سوره صحیح بیاموزم و مسائل دیگر نماز را بیاموزم که اگر کلّش را جمع کنی، ممکن است در سه چهار ساعت بشود به همه‌‌اش پرداخت.

تقلید صحیح؛ یعنی می‌پرسم و عمل می‌کنم. چند مسأله در باب وضو باید بخوانم؛ مثلاً به اندازه دو صفحه رساله، برای غسل باید دو صفحه رساله بخوانم، برای نمازم هفت، هشت صفحه باید بخوانم تا مسائل اصلی را یاد بگیرم. چون جوانم، زودتر یاد می‌گیرم. بعد هم دو بار، سه بار یا بیشتر پیش معلّم می‌خوانم تا تصحیح شود.

من به یک نماز صحیح احتیاج دارم و بعد از آن به یک نماز اوّل وقت. جوان مادامی که نمازش را صحیح می‌خواند، نمازش را دقّت می‌کند، مواظبت می‌کند و اوّل وقت می‌خواند، شیطان ترسان است. نه این ‌که جوان از شیطان ترسان باشد؛ شیطان از آن جوان ترسیده است. اگر انسان این‌گونه نباشد، آن‌وقت شیطان طبق روایات، انسان را به جاهایی می‌برد که دیگر برگشت ندارد.

اگر می‌خواهید همیشه سالم و محفوظ بمانید، نماز اوّل وقت بخوانید. نماز اوّل وقت ایجادکننده ترس از خداست. بعضی جوان‌ها دو دقیقه نماز می‌خوانند؛ نه دو دقیقه و نه نیم ساعت. ما که یک ذرّه بیشتر کِش می‌دهیم -که آن‌هم از روی عادت است و قیمت ندارد- می‌شود پنج دقیقه. سبحان ربّی العظیم و بحمده را صحیح بگو؛ یک بار بگو، امّا صحیح و با آرامش بدن.
* صحیح خواندن نماز مثل این است که انسان به دیوار مستحکمی تکیه کرده باشد. این امر را اگر شما به‌دست بیاورید، حتّی با نیروی خیلی زیاد هم این زمین نمی‌خورد. شاید تکان بخورد، امّا زمین نمی‌خورد.
ممکن است حوادث مهمّی هم برایش پیش بیاید، امّا آن حوادث با نماز اوّل وقت و صحیح، او را به زمین نمی‌زند.

به نقل از سایت رهبر معظّم انقلاب حفظه الله

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید