غیبت امام زمان علیه السلام در کلام ائمه علیهم السلام

غیبت امام زمان علیه السلام در کلام ائمه علیهم السلام

« دو غیبت امام قائم علیه السلام »
1- امام صادق علیه السلام : قائم را دو غیبت است : یکی طولانی و دیگری کوتاه در غیبت نخستین ( کوتاه) جایگاه آن حضرت را شیعیان خاص او می دانند و در غیبت دوم ( طولانی) از جایگاه او کسی خبر ندارد به جز خواص از یاران دینی او . (1)
2- امام صادق علیه السلام :صاحب این امر ( امامت ) را دوغیبت است : یکی از آنها چندان به دراز می کشد که بعضی می گویند مرده است. بعضی می گویند کشته شده است و بعضی می گویند رفته است ( و بر نمی گردد) تنها گروهی اندک از یارانش بر عقیده ی خود درباره اش پا بر جا می مانند. (2)

« دشوار بودن دینداری در زمان غیبت امام »
1- پیامبر خداوند صلی الله علیه و آله و سلم می فرمایند : پس از شما مردمی خواهند آمد که یکی از آنان اجر و پاداش پنجاه نفر از شما را دارد .عرض کردند : ای پیامبر خدا ! ما در جنگ بدر و احد و حنین با شما بودیم و قرآن در میان ما نازل شد ؟! فرمودند : اگر آنچه بر سر ایشان می آید بر سر شما بیاید ، مانند آنان صبر و شکیبایی نمی کنید. (3)
2- امام صادق علیه السلام می فرمایند : صاحب این امر ( امامت ) غیبتی دارد که در آن روزگار دیندار همانند کسی است که خار مغیلان را با دست خویش خرد کند. امام سپس ، اندکی خاموش ماند و آنگاه فرمود : صاحب این امر را غیبتی است پس باید که بنده از خدا بترسد و به دین خویش چنگ آویزد. (4) (در بعضی نسخها آمده است که از خدا بترسد هنگام غیبتش)
3-امام سجاد علیه السلام می فرمایند : هر که در روزگار غیبت قائم ما ، بر ولایت ، ما استوار ماند خداوند پاداش هزار شهید به مانند شهیدان بدر و احد به وی عطا فرماید. (5)
من ثبت علی ولایتنا فی غیبته قائمنا اعطاه الله اجر الف شهید ، مثل شهداء بدر و احد
4- رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم : و الذی بعثنی بالحق بشیرا . ان الثابتین علی القول به فی زمان غیبته لا عزمن الکبریت الاحمر
سوگند به آنکه به حق مرا «نوید دهنده» برانگیخت ، آنانکه در روزگار غیبت او بر اعتقاد به او استوار مانند از کبریت احمد کمیا بهترند. (6)

« دعا در زمان غیبت امام علیه السلام »
1- عبدالله بن سنان می گوید : من و پدرم به حضور ابوعبدالله رسیدیم ، آن حضرت فرمود : چگونه اید شما اگر به روزی در افتید که نه امامی رهنما ببینید ونه نشانه ای آشکار ؟! از آن سرگشتگی کسی رهایی نیابد مگر آنکه دعای غریق را بخواند . پدرم گفت :به خدا سوگند که این بلاست .فدایت شوم ، در آن هنگام چه کنیم ؟ فرمودند : هر گاه چنین روزگاری آمد و امام زمان را ندیدی به آنچه در دست دارید ( دین) چنگ آویزید تا امر برایتان آشکار شود. (7)
2- امام صادق علیه السلام : به ابن سنان فرمودند : بزودی در شبهه ای خواهید افتاد و بدون نشانه ای نمایان و امامی رهنما خواهید ماند. از این شبهه رهایی نیابد مگر آنکس که دعای غریق را بخواند. عرض کردم دعای غریق چگونه است ؟فرمودند : می گویی « یا الله یا رحمان یا رحیم یا مقلب القلوب ثبتت قلبی علی دینک » ( خدایا بخشایشگرا مهربانا ای دگرگون ساز دلها دل مرا بر دینت استوار گردان ) عرض کردم « یا مقلب القلوب و الأبصار ثبت قلبی علی دینک » فرمودند البته خدای عزوجل دگرگون کننده دل ها و اندیشه هاست ، اما توهمان بگو که من می گویم .« یا مقلب القلوب ثبت قلبی علی دینک» (8)

پی نوشت:

1- البحار : ج 52 / ص 155 / ح 10
2- البحار : ج 52/ص 153 / ح 5
3- همان ص 130 /26
4- الغیبه النعمانی ، ص 169 / ح 11 – میزان الحکمه ح 1 / ص 340 /ح 1183
5- البحار : ج 52 ، ص 125 ، ح 13.
6- کمال الدین : ج 1 ، ص 288 ، ح 7 .
7- الغیبه النعمانی : ص 159 ،ح 4 .
8 – البحار : ج 52 ، ص 149 ، ح 73.
منبع:( میزان الحکمه : ج 1 ، ص 340 ، احادیث : 1184-1187)

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید