رسیدگی به وضع ظاهر در زندگی زناشویی

رسیدگی به وضع ظاهر در زندگی زناشویی

نویسنده: علی محمد رفیعی محمدی

– رعایت چند نکته مهم در آرایش زنان
یکی از عوامل تحکیم و تقویت روابط همسران، جاذبه ها و ظرافت هایی است که هر دو می توانند با استفاده از توانایی و توانمندی های جسمانی خود، زمینه و بستر آرامش های روانی یکدیگر را فراهم نمایند و آن رسیدن به وضع ظاهر خود است.
همسران برتر در قلمرو خانواده، باحفظ ارزش ها و توجه به وضعیت شناختی و روانی بچه ها، بخصوص نوجوانان، همواره سعی می کنند در حد توان و رعایت حدود و حرمت ها، از آراسته ترین، زیباترین و جذاب ترین لباس ها، زینت ها و آرایش ها برای همسر خود بهره بگیرند، چرا که همسرشان به این جذابیت ها نیاز دارد. همان گونه که پیش تر نیز اشاره شد هر گونه خود آرایی، خود نمایی و خود عرضه کردن برای نامحرمان، حرام و آراستگی و آرایش همسر برای همسر مستوجب ثواب است. با کمال تأسف در جامعه ی ما در بسیاری از موارد شاهد هستیم که زنان و مردان، بهترین پوشش و آرایش و زینت ها را برای عروسی ها، میهمانی ها و مجالس خارج از خانه استفاده می کنند و نازل ترین آن را در کانون خانواده برای همسر به کار می برند!!
ای کاش همه زینت ها، آرایش ها و دلربایی های خانم ها، مطابق نظر اسلام، فقط و فقط برای همسر بود، چرا که آن وقت دیگر شاهد این همه دعواها، کشاکش ها، جدال ها، و فتنه ها نبودیم، در این زمینه یادآوری این نکته ضروری است که حضرت زهرا علیها السلام از گران بهاترین عطری که در اختیار داشتند، فقط و فقط برای شوی خود، علی علیه السلام استفاده می کردند.
همسران برتر، در طول حیات مشترک خود، به رغم گذر ماه ها و سال ها و باوجود افزونی مشکلات زندگی و حضور بچه ها، با داشتن باور عمیق در مورد حفظ جاذبه ها هر روزشان را بسان نوعروسان و تازه دامادان آغاز می کنند و شب هنگام نیز مانند اولین شب وصلت، با اندیشه ای نو و دلی پرشور در بستری از دیبای محبت می آرامند. (1)
ما گاهی تصور می کنیم وقتی صحبت از آرایش کردن به میان می آید، این آرایش ویژه ی خانم هاست؛ در صورتی که مردان هم باید وضع ظاهری آراسته داشته باشند.
آراستگی ظاهری نظافت و استعمال بوی خوش نیز نقش مهمی در حفظ پاک دامنی همسر دارد. هر کس بر اساس فطرت خویش از آراستگی و زیبایی لذت می برد و از زشتی، ژولیدگی و مراعات نکردن نظافت متنفر است. از این رو در احادیث اسلامی به مردان متأهل سفارش شده که با آراستگی خود موجبات پاک دامنی زنان خویش را فراهم سازند. (2)
رسول خدا صلی الله علیه و آله می فرماید:
« لباس های خود را بشویید، موهای خود را اصلاح کنید. مسواک بزنید، آراسته و پاکیزه باشید، زیرا بنی اسرائیل چنین نکردند و زنانشان زناکار شدند ». (3)
امام رضا علیه السلام می فرمایند:
« آمادگی و آراستگی مردان بر پاک دامنی زنان آنان می فزاید، گروهی از زنان، پاکدامنی خود را رها کردند، زیرا شوهرانشان خود را برای نیازهای آن ها آماده نمی کردند ». (4)
امام صادق علیه السلام به زنان هم سفارش می کند: « شایسته نیست که زن خود را بدون آرایش معطل گذارد. گرچه در گردن خود گردنبندی بیاویزد. و شایسته ی او نیست که دستش را بدون خضاب بگذارد، اگر چه با کمی حنا باشد؛ هر چند آن زن سالخوره باشد ». (5)
امام باقر علیه السلام می فرمایند:
« بر زن لازم است خودش را خوش بو کند، بهترین لباس هایش را بپوشد، به بهترین وجه زینت کند و با چنین وضعی صبح و شب با شوهرش ملاقات کند ». (6)
پیامبر صلی الله علیه و آله نیز به مردان سفارش می کنند و می فرمایند:
« باید شما خودتان را برای همسرتان مرتب و آماده گردانید، چنان که دوست دارید آنان خودشان را برای شما مهیا سازند ». (7)
یکی از اصلی ترین حقوق زن و مرد برهم، حق آراستگی است.
امام صادق علیه السلام می فرمایند:
« خداوند مهربان زیبایی و خودآرایی را دوست دارد ». (8)
علی علیه السلام می فرمایند:
« خدا از کسانی که بوی آزار دهنده ای دارند بیزار است ». (9)
مسئله ی زینت و آرایش آن قدر مهم است که حتی از پیامبر صلی الله علیه و آله سؤال شد:
« زن برای شوهر نابینا چگونه آرایش کند؟ »
حضرت فرمودند:
« عطر استعمال کند تا مرد از بوی آن لذت ببرد ». (10)
رعایت چند نکته مهم در آرایش زنان
« مرد از همسرش انتظار دارد که بهترین لباس هایش را در منزل بپوشد و زینت و آرایش کند و زیبا بگردد. زن هم وظیفه دارد بر طبق میل شوهرش رفتار نماید و خودش را همیشه آماده نگه دارد. از طرف دیگر زن حق مضاجعت (11) دارد، باید زن و شوهر این نیاز را بر طرف نمایند. به هر صورت برنامه ی زناشویی و قانون همسرداری چنین اقتضایی را دارد و زن و شوهر باید در منزل زیبا بگردند، لیکن لازمه تمیز بودن و لباس خوب پوشیدن و زیبا گشتن، آرایش کردن و بی بند بار بودن و رفتار تحریک آمیز داشتن نیست. زن و شوهر می توانند در منزل زیبا و شیک باشند، و در عین حال برای رعایت وظیفه ی پدری و مادری و مقررات تربیتی از حرکات جلف و تحریک آمیز اجتناب نمایند. و این حرکات را به موقعی اختصاص دهند که فرزندانشان شاهد آن نباشند. البته تصدیق می کنم که جمع بین این دو وظیفه کاری است دشوار، لیکن چون ضرورت دارد، باید انجام بگیرد. پدر و مادر با عقل و تدبیر و گذشت می توانند برنامه هایی تنظیم کنند که در عین رعایت وظایف زناشویی، برای فرزندشان نیز مشکل تربیتی به وجود نیاورند. ». (12)
در پایان به این نکته اشاره می کنیم که خانم ها متأسفانه کمتر از ده درصد از توانایی و توانمندی های جسمانی و عشوه گری خود را برای جلب مردان خود به کار می برند در خیلی از موارد دیده شده است خانم هایی که از این توانایی برای جلب رضایت مردان خود استفاده کرده اند بیشتر توانسته اند به فضای عاطفی خانه آرامش را برگردانند. عدم رعایت بهداشت فردی و آرایش زنان باعث می گردد که مرد، خدای ناکرده، به گناه چشم چرانی و جنسی مبتلا گردد. لذا رسیدن به وضع ظاهر می تواند عامل تحکیم پیوند خانواده باشد.

پی نوشت ها :

1. دکتر غلامعلی افروز، همسران برتر، ص 81-80.
2. وسایل الشیعه، ج 14، ص 183.
3. نهج الفصاحه، ص 72.
4. وسایل الشیعه، ج 20، ص 246.
5. همان، ج 2، ص 97 و ج 20، ص 166.
6. بحارالانوار ، ج 103، ص 288.
7. مستدرک الوسایل، ج 2، ص 559.
8. بحارالانوار، ج 76، ص 299.
9. وسایل الشیعه، ج 1، ص 246.
10. همان، ج 20، ص 167.
11. ابراهیم امینی، اسلام در تعلیم و تربیت، ج 2، ص 67.
12. ابراهیم امینی، اسلام در تعلیم و تربیت، ج 2، ص 68-67.
منبع مقاله :
رفیعی محمدی، علی محمد؛ (1389)، نسیم عشق: عوامل تحکیم و تزلزل خانواده، قم: انتشارات رسول اعظم ( صل الله علیه و آله و سلم )، چاپ هفتم

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید