درک کردن همسر

درک کردن همسر

نویسنده: علی محمد رفیعی محمدی

عوامل تحکیم خانواده (10)
– نقش درک همسر در زندگی
– فواید درک همسر
– عوامل مؤثر در درک کردن همسر
1. رها شدن از خود بینی
2. شناخت روحیات و مشکلات همسر
3. همدلی و هماهنگی در زندگی
یکی از انتظاراتی که هر کس از همسر خود دارد ! این است که او را درک کند، با وی تفاهم داشته باشد، نسبت به مشکلات او همدلی و همکاری نماید. و در حق او بکوشد. این انتظار در زندگی مشترک خانوادگی امری طبیعی است، یعنی همان طور که مرد از همسر خود توقع دارد که او را درک کند، او نیز باید همسرش را درک کند. بدین گونه درک همسر وظیفه ای است که هریک از زن و شوهر باید در طول زندگی مشترک زناشویی به آن توجه داشته باشند.

نقش درک همسر در زندگی
اساس زندگی خانوادگی بر همدلی و همکاری زن و مرد استوار است، بدون تفاهم با همسر، ادامه ی زندگی میسر نیست. ریشه ی بسیاری از اختلافات خانوادگی در عدم درک همسر نهفته است همسرانی که با هم تفاهم ندارند، به مشکلات و گرفتاری های همسر خود توجهی ندارند و در نتیجه نه تنها برای حل آن نمی کوشند، بلکه با توقعات ناروا و بیجای خود، مشکل تازه ای بر مشکلات همسر می افزایند.

فواید درک همسر
1. توجه به خوبیهای همسر؛
2. قدردانی از زحمات او؛
3. ندیدن عیوب همسر؛
4. ایجاد انگیزه و علاقه به زندگی؛
5. کم شدن توقعات؛
6. همکاری بیشتر با همسر؛
7. همدلی و هماهنگی در زندگی؛
8. جلوگیری از فروپاشی خانواده؛
9. لذت بردن از زندگی در کنار هم؛
10. آموزش فرزندان خود و الگو شدن برای آن ها.

عوامل مؤثر در درک همسر

1. رها شدن از خود بینی
اولین شرط درک همسر، رها شدن از خود بینی و خودخواهی جاهلانه است. انسان به طور معمول و به علت خودخواهی هایی که دارد، خود را از هر گونه خطا و گناه و عیب منزه می بیند و همین عامل لغزش انسان است.
حضرت علی علیه السلام می فرمایند:
« هر کس از خود راضی باشد، عیب ها بر او چیره می شود ». (1)
شخص خودخواه فقط به خواسته ها و نیازهای خود توجه دارد و منافع خود را می بیند؛ لذا همین امر باعث می گردد که نتواند همسر خود را درک کند پس وقتی انسان خود را جای همسر خود گذاشت آن زمان می تواند ادعا کند که همسرش را درک کرده است.

2. شناخت روحیات و مشکلات همسر
انسان وقتی نسبته به طرف مقابل خود که همسرش باشد آشنایی نداشته و با روان شناسی او آشنا نیست، چگونه می تواند نسبت به او درک متقابل داشته باشد. شهید مطهری رحمه الله درکتاب حقوق زن در اسلام می فرمایند: « سی و چهار تفاوت بین زن و مرد وجود دارد ».
کتاب زنان ونوسی و مردان مریخی کتابی است که شما را با روان شناسی زن و مرد آگاه می کند. لذا اگر انسان خود را نمی شناسد چطور می تواند طرف مقابل خود را بشناسد.
حضرت علی علیه السلام می فرمایند:
« آن کس که خود را نمی شناسد چگونه دیگری را بشناسد. »(2)
3. همدلی و هماهنگی در زندگی
« ارتباط نزدیک زن و شوهر با یکدگر فراتر از حرف زدن و گوش دادن است. این ارتباط شامل قدرت هم حسی و همدلی با طرف مقابل است. بدین معنا که فرد خود را جای همسرش بگذارد و مسایل را از دید او نیز بنگرد تا او را بهتر درک کند.
« توانایی و قابلیت همدلی در بین برخی از خانواده ها حتی بدون تلاش واقعی وجود دارد. آنان می توانند احساس یکدیگر را گاهی حتی بدون کلام درک کنند.
کسانی که در خانواده به واقع با هم و در کنار هم زندگی می کنند باید عادت « آگاه و حساس بودن نسبت به حالات و ویژگی های طرف مقابل » را در خود پرورش دهند. همدلی یک آگاهی درونی از شخص یا اشخاص دیگر است که شما را به او با درک و تفاهم و هم احساسی پیوند می دهد همان توانایی یا قابلیتی که به کمک آن خستگی نومیدی و یاتوفیق و شادی را در چهره ی همسر خود حس می کنید، بدون آن که او درباره ی آن سخن گفته باشد، زن و مردی که دارای توانایی هم احساسی و همدلی هستند، به حقوق طرف مقابل خود احترام می گذراند، هر چند که او نسبت به یک موقعیت مشابه عکس العمل متاوت نشان دهد.
خوشبختانه حساسیت و آگاهی نسبته به احساسات، عواطف و آرزوها و ارزشها و قابلیت های فرد و افراد دیگر کاملاً اکتسابی است و می توان با ممارست آن را کسب نمود ». (3)
در درک متقابل همسر، شما می توانید از بروز خیلی از اختلافات جلوگیری کنید. به عنوان مثال: اگر روزی پدر او به علت بیماری در بیمارستان بستری شد و برای مراقبت، همسر شما مجبور بود دو هفته در بیمارستان در کنار تختش باشد و یا شبها را کنار او بماند، همدلی و همکاری و تفاهم ایجاب می کند شما با این امر مخالفت نکنید و با همدردی و همدلی، از همسرتان بخواهید تا بهبودی پدرش در کنار او باشد. چون ممکن است این اتفاق برای پدر شما بیفتد و همسر شما در صورت همدلی و همکاری شما، مسلماً به شما اجازه خواهد داد که به پدرتان خدمت کنید؛ زیرا روزهای بد و خوب برای هر کس وجود دارد.

پی نوشت ها :

1. غررالحکم، ص 305، حدیث 7075.
2. شرح غررالحکم، ج 2، ص 565.
3. دکتر شکوه توابی نژاد، خانواده و فرزندان، کتاب دوم، ص 140.
منبع مقاله :
رفیعی محمدی، علی محمد؛ (1389)، نسیم عشق: عوامل تحکیم و تزلزل خانواده، قم: انتشارات رسول اعظم ( صل الله علیه و آله و سلم )، چاپ هفتم

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید