رژیم‌های لاغری برای دختران نوجوان که به سرعت عمل می‌کنند

رژیم‌های لاغری برای دختران نوجوان که به سرعت عمل می‌کنند

ضرورت دارد بدانیم، رژیم لاغری برای نوجوانان بایستی حاوی مقدار متناسبی از تمام مواد مغذی مورد نیاز مانند پروتئین، کربوهیدرات، کلسیم، فیبر و چربیهای سالم باشد، زیرا بدن آنان هنوز در مرحله رشد است. در مقاله زیر نکاتی مفید جهت رژیم غذایی دختران نوجوان را بخوانید…
شکی نیست به منظور حفظ سلامتی، فرد نیاز به داشتن یک رژیم غذایی متعادل و ورزش روزانه دارد. در مورد دختران نوجوان نیز همین قاعده صدق می‌کند. و بیشتر از آن، چون در طول دوره‌ی نوجوانی، بدن هنوز در حال رشد است، از این رو به تغذیه مناسب نیاز دارد. به طور متوسط، مقدار کالری روزانه مورد نیاز یک دختر نوجوان در هر جایی که زندگی می‌کند بین2100-1800 کالری است. بسیار مهم است که او بیشتر این کالری‌ها را از رژیم غذاهایی سالم بدست آورد به جای آنکه از غذاهای ناسالمی همچون پیتزا ، همبرگر، نوشابه و غیره که این روزها انتخاب غذایی بسیار محبوب در میان نوجوانان است، دریافت کند. زیرا تنقلات منجر به ایجاد چاقی شایعی در میان نوجوانان شده است و این مهم بر عهده والدین است که به نوجوان در درک مزایای انتخاب غذاهای سالم کمک کنند.

رژیم غذایی سالم برای دختران نوجوان

پروتئین‌ها
رژیم غذایی برای نوجوانان باید شامل برخی غذاهای پروتئینی مفید مانند گوشت بدون چربی، ماهی، تخم مرغ آب پز، لوبیا، کلم بروکلی، پنیر و اسفناج باشد. پروتئین‌ها، اسیدهای آمینه بدن را تأمین می‌کنند که به عنوان بلوکهای ساختمانی در نظر گرفته می‌شوند و از این رو برای یک نوجوان در حال رشد بسیار مهمند.

کربوهیدرات‌های پیچیده
کربوهیدرات‌های پیچیده که در نانهای با غلات کامل، برنج قهوه‌ای، موسلی (متشکل‌ از جو دوسر بو داده‌ و سیب‌ و کشمش‌ و غیره‌)، و سبوس یافت می‌شوند نسبت به کربوهیدراتهای ساده جهت شکسته شدن به گلوکز به زمان بیشتری نیاز دارند و در نتیجه، جهت کل روز برای بدن نوجوان انرژیی با جریان تدریجی فراهم می‌سازند. رژیم‌هایی که برای دختران بسرعت عمل می‌کنند، باید شامل کربوهیدراتهای پیچیده، به ویژه در صبحانه باشند زیرا کمک می‌کنند تا او در سرتاسر روز پر انرژی باقی بماند.

کلسیم
یک رژیم غذایی سالم چنانچه غذاهایی غنی از کلسیم مانند شیر کم چرب، ماست و پنیر در آن گنجانده نشده باشد، رژیمی ناقص خواهد بود. کلسیم به ساخت استخوانها و دندان‌هایی سالم کمک می‌کند و اگر در رژیم غذایی یک نوجوان لحاظ شود، می‌تواند بسیار مفید باشد. نوشیدن شیر به طور روزانه در حفظ بینایی طبیعی کمک کرده زیرا شیر منبعی غنی از ویتامین A و B12 است.

فیبر
اغلب دیده می‌شود که دختران نوجوانی که اضافه وزن دارند، جهت کاهش وزن به رژیم‌های غذایی غلط متوسل می‌شوند که به هیچ عنوان انتخاب مناسب و سالمی نیستند. در رژیم‌های غذایی غلط بیشتر به حذف یک گروه غذایی خاص از رژیم غذایی توصیه می‌شود و در نتیجه بدن در حال رشد نوجوان را از دریافت بخشی از ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری محروم می‌کنند. به جای اتخاذ یک رژیم لاغری غلط، فرد بایستی مقدار زیادی غذاهای غنی از فیبر مانند سیب، تمشک، آلو، خربزه درختی، لوبیا پخته، کلم بروکلی، عدس و کدو سبز را در رژیم غذایی خود بگنجاند. فیبر نه تنها به هضم مناسب غذا کمک می‌کند، بلکه باعث می‌شود فرد احساس سیری کرده، در نتیجه مصرف کلی غذای خود را کاهش دهد. غذاهای سرشار از فیبر حاوی کربوهیدرات‌های غیر قابل هضم هستند که هنگام خروج از بدن، مواد زاید ناخواسته و چربی را به همراه خود حمل می‌کنند و در نتیجه به کاهش وزن کمک می‌نمایند.

میوه‌ها و سبزیجات
در حالت ایده‌ آل، صبحانه‌ی یک نوجوان باید از کربوهیدرات‌ها، چربی‌های سالم و فراورده‌های لبنی تشکیل شده باشد. ناهار بایستی شامل کربوهیدرات‌ها، پروتئین‌ها و سبزیجات باشد و شام باید حاوی کربوهیدرات‌ها و سبزیجات باشد. میوه و سبزیجات باید بخش عمده‌ای از رژیم غذایی سالم را تشکل دهند و به دنبال آن پروتئین و سپس کربوهیدرات‌های پیچیده مصرف شوند.

غذاهایی که باید از آنها اجتناب شود
گروه‌های مواد غذایی که در بالا ذکر شد، بخشی ناگسستنی از رژیم‌های غذایی هستند که برای دختران نوجوان توصیه می‌شود. یک نوجوان بایستی تا اندازه‌ای مراقب و نگران آنچه می‌خورد و آنچه نمی‌خورد، باشد. برخی از غذاهایی که باید از خوردن آنها اجتناب شود، غذاهای سرخ شده، کره، غذاهای شیرین، نوشابه، بستنی، کیک، شیرینی، سوسیس، شکلات و غذاهای فرآوری شده می‌باشند.

نکات دیگر
دیده می‌شود که بسیاری از دختران نوجوان بخاطر کاهش وزن سریع، وعده‌های غذایی را حذف می‌کنند. به هر قیمتی که شده باید جلوی اینکار گرفته شود، زیرا ساعتهای طولانی گرسنه نگه داشتن معده منجر به پرخوری دوره‌ای می‌شود که می‌تواند باعث اضافه وزن شود. همچنین، یک نوجوان باید قبل از ساعت شش یا هفت شام خود را خورده به طوریکه تا قبل از اینکه زمان خوابش فرا برسد، غذا هضم شده باشد.
البته یک رژیم غذایی سالم، باید با نیم ساعت ورزش روزمره ترکیب شود تا بدن را متناسب و فعال نگاه دارد. تحقیقات نشان داده است که خانواده‌هایی که با هم غذا می‌خورند، بهتر می‌توانند عادات سالم غذا خوردن را به کودکان و نوجوانان خود القاء کنند. بنابراین با هم غذا بخورید، غذای سالم بخورید و مطمئناً دختر شما از این رفتار پیروی می‌کند.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید