حفظ نشاط در زندگی زناشویی

حفظ نشاط در زندگی زناشویی

نویسنده: دکتر ماهیار آذر

چه باید کرد که عشق و ازدواج به رابطه ای کسل کننده تبدیل نشود؟

روابط زناشویی به معنی اشتراک یک خانه، یک اتاق یا یک حمام نیست. پایه و اساس این رابطه ابراز احساسات است. به همین دلیل باید در خصوصیات اخلاقی همسر آینده تان به دنبال این باشید که او چگونه احساساتش را ابراز می کند.
***
بعد از ازدواج مرتب به همسرتان بگویید که او را دوست دارید و عاشق او هستید. این کار از شما هیچ نمی کاهد و انرژی چندانی هم از شما نمی گیرد. دائماً از زحمات روزمره ی همسرتان تشکر کنید و هیچ گاه فکر نکنید که انجام کارهای منزل و کارهای بیرون از خانه وظیفه ی اوست و نیازی به تشکر ندارد.
***
به دنبال هر حرف زشت، طعنه و کار اشتباهی که انجام می دهید بلافاصله عذرخواهی کنید. گفتن یک جمله ی « مرا ببخش» ساده، آتش درون او را خاموش می کند و به اختلافات خاتمه می دهد.
***
سنگ صبور همدیگر باشید. همسران ذاتاً نیاز به صحبت، درددل، شِکوه و شکایت دارند. به افکار، عقاید و سخنان همسرتان بی اعتنا نباشید. همیشه او را از کارهای روزمره آگاه کنید. او دوست دارد در کارهایتان همراه، راهنما و ناصح شما باشد.
***
شنونده ی خوبی باشید. اکثر همسران دوست دارند که گوشی شنوا در اختیار داشته باشند تا حرف های خود را بزنند.
***
از همسران خود غافل نمانید. یک زنِ مُدبر اگرچه به امور فرزندان و کارهای منزل می رسد، اما از شوهر خود هم غافل نمی شود. مردِ آگاه نیز به بهانه ی کار زیاد، نداشتن زمان آزاد و… از رسیدگی به همسرش غافل نمی شود.
***
تنهایی همسرتان را پر کنید. مرتب در تکاپو باشید و در پیاده روی، ورزش گروهی، تئاتر، سینما و مسافرت همسرتان را همراهی کنید. در این مقوله زنان آسیب پذیرتر هستند.
***
همیشه قدرشناس همسرتان باشید و نیز نگران حال زنانی باشید که وظیفه ی مضاعفِ کار خارج از منزل را نیز دارند و با آن ها در انجام کارهای منزل همکاری کنید.
***
زنان را در مال و ثروت خانواده سهیم کنید. همسرتان را که پا به پای شما کار می کند، در سرمایه گذاری های خانوادگی مانند خرید ماشین، تلفن، خانه و آپارتمان و… سهیم کنید.
***
در برقراری روابط جنسی کوتاهی نکنید. روابط جنسی رکن اصلی تحکیم روابط زناشویی و عشق ورزیدن است. هیچ گاه به تماس های جنسی به عنوان امری تفریحی نگاه نکنید. تماس جنسی یکی از الزامات زندگی و رفتاری انرژی بخش است.
***
مادران نزدیک ترین افراد به دخترانشان هستند و باید آن ها را با این نیاز آشنا کرده و شرایطی را برای شان فراهم کنند تا بدون خجالت از آن ها مشاوره بگیرند.
منبع مقاله :
آذر، ماهیار؛ (1385)، ازدواج: حل مشکلات زناشویی، تهران: نشر قطره، چاپ سوم.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید