طب سوزنی برای تسکین افسردگی

طب سوزنی برای تسکین افسردگی

طب سوزنی یک روش درمانی باستانی است که بیش از 5000 سال پیش در چین مورد استفاده قرار می‌گرفت. حتی امروزه نیز به طور موفقیت آمیز در چین، ژاپن، کره و کشورهای آسیایی دیگر انجام می‌شود. این روش درمانی در آمریکا برای تسکین درد اسکلتی – عضلانی، افسردگی و استرس نیز به کار می‌رود.
افسردگی حالتی است که در آن فرد دچار شده احساس کمبود و یا عدم اشتیاق و علاقه و انرژی برای انجام کارها می‌کند. درمان این وضعیت و بیماری شامل استفاده از داروهای ضد افسردگی است که عمدتاً سطوح سروتونین مغز را حفظ می‌کنند. اما آنها نتایج بلند مدتی نشان نمی‌دهند و باید به طور منظم مصرف شوند. افراد زیادی برای درمان این اختلال به روش‌های درمانی دیگر نظیر طب سوزنی متوسل می‌شوند.
اصول روش درمانی طب سوزنی :
روش درمانی طب سوزنی بر اساس این باور، استوار شده است که تمام انسان‌ها دارای انرژی هستند که “چی” نامیده می‌شود. چی با استفاده از کانال‌های انرژی به نام “مریدیان” و به طور یکنواخت در کل بدن، جریان می‌یابد.
وقتی فردی به بیماری یا ناخوشی مبتلا می‌شود به این معنی است که “چی” یا انرژی قادر نیست به درستی جریان پیدا کند و به اصلاح نیاز دارد. برای منظم کردن چی، سوزن‌ها در نقاط طب فشاری بدن فرو برده می‌شوند. فرو بردن سوزن‌ها و سوراخ کردن بدن، به احیای انرژی گمشده کمک می‌کند در نتیجه ناخوشی‌ها را درمان می‌کند.
افسردگی عمدتاً به خاطر عدم تعادل در انتقال دهنده‌های عصبی مثل سروتونین و نور اپی نفرین رخ می‌دهد. سروتونین یک انتقال دهنده‌ی عصبی است که توسط نورون‌های موجود در سیستم عصبی آزاد می‌شود. وظیفه‌ی آن منظم کردن حالت روحی و الگوهای خواب فرد است. عدم تعادل در سطح این انتقال دهنده‌های عصبی منجر به چنین اختلالاتی نظیر افسردگی، اختلال اضطراب تعمیم یافته، میگرن و استرس می‌شود. مخصوصاً نور اپی نفرین بر سیستم همدردی و همدلی تأثیر می‌گذارد.
طب سوزنی الکتریکی، روشی است که در آن جریان به سوزن‌ها اعمال می‌شود در نتیجه تأثیر و کارآیی سوزن‌ها را افزایش می‌دهد. استفاده از طب سوزنی الکتریکی در نقاط ویژه، منجر به آزاد شدن انتقال دهنده‌های عصبی از سیستم عصبی مرکزی می‌شود. این سطح افزایش یافته از انتقال دهنده‌های عصبی عدم تعادل را کاهش می‌دهد در نتیجه علایم افسردگی را کم می‌کند.
فواید طب سوزنی :
ثابت شده است که این روش درمانی بسیار موثرتر از استفاده از داروهای ضد افسردگی است. در اینجا برخی از فواید این روش درمانی آورده شده است :
استفاده از روش درمانی طب سوزنی هیچ عارضه‌ی جانبی ندارد. اما مصرف داروهای ضد افسردگی موجب عوارض جانبی نظیر حالت تهوع و استفراغ، افزایش وزن، عصبانیت، تاری دید، خشکی دهان و غیره می‌شود. مصرف طولانی مدت این گروه از داروها می‌تواند مضر باشد.
فواید روشی درمانی طب سوزنی به اندازه‌ی طول عمر است بنابراین حتی وقتی فرد این روش درمانی را قطع کند؛ علایم افسردگی و یا اضطراب را تجربه نخواهد کرد.
روش درمانی طب سوزنی تا وقتی که توسط متخصص مجوزدار انجام شود و سوزن‌های به کار رفته استریل باشند، ایمن تلقی می‌شود. سازمان غذا و داروی آمریکا، استانداردهای ویژه‌ای را برای سوزن‌های استفاده شده در این روش درمانی تعیین کرده است که باید به آنها وفادار ماند. توصیه می‌شود که سوزن‌ها باید برچسب داشته باشند و به درستی آب بندی شوند تا از دست زدن، آلودگی و سوء استعمال جلوگیری شود.
تذکر : این مقاله صرفاً جنبه‌ی اطلاع رسانی دارد و نباید به هیچ عنوان جایگزین توصیه‌ی متخصص در این زمینه شود.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید