طب‌سنتی برای درمان بیماری «واریس»

طب‌سنتی برای درمان بیماری «واریس»

نویسنده: عطیه اکبری

طب‌سنتی برای درمان بیماری «واریس» توصیه‌های فراوانی دارد
سالها قبل بعضی از بیماری‌ها مثل آرتروز و دیسک کمر مخصوص یک رده سنی خاص بودند اما با تغییر رویه زندگی و سبک غلط غذایی همان بیماری‌ها دیگر پیر و جوان نمی‌شناسند و خیلی‌ها را درگیر خودشان ‌‌می‌کنند. واریس یکی از این بیماری‌هاست که هر روز به درصد مبتلایان آن اضافه ‌‌می‌شود؛ مشکلی که نمود اصلی آن در‌اندام تحتانی بدن یعنی پاهاست. این روزها بسیاری از مبتلایان به واریس یک‌جورهایی به این مشکل عادت کرده‌اند. چون طب نوین در درمان این بیماری مستاصل شده و تنها تجویزش جوراب‌های مخصوص واریسی‌هاست. در موارد حاد هم عمل جراحی انجام ‌‌می‌شود. اما طب‌سنتی برای درمان این بیماری حرفهای زیادی برای گفتن دارد و درمان‌هایش هم در بیشتر موارد مقطعی است. اگر از این بیماری رنج ‌می‌برید یا نمی‌خواهید به آن مبتلا شوید مطالعه این مطلب را از دست ندهید.

1- همه چیز زیر سر سوداست
طب‌سنتی نسخه واحدی در تشخیص همه بیماری‌ها دارد و آن هم نسخه اخلاط است؛ اینکه بدن انسان از چهار ماده خون، بلغم، صفرا و سودا تشکیل شده و اگر هر یک از این چهار ماده در بدن بطور غیرطبیعی، افزایش پیدا کند، انواع و اقسام بیماری‌ها به وجود ‌می‌آید. اما به گفته متخصص طب‌سنتی مجله به وجود آمدن واریس که در این طب به آن «دوالی» گفته ‌‌می‌شود زیر سر افزایش سوداست. دکتر محمدابراهیم ابراهیمی‌می‌گوید: «وقتی سودا در بدن زیاد ‌‌می‌شود، رگ‌ها قابلیت انعطاف‌پذیری خودشان را از دست ‌میدهند و خون در آنها به خوبی جریان پیدا نمی‌کند. بعد از مدتی رگ‌ها متورم ‌می‌شوند و بیماری واریس به وجود ‌میآید». دکتر ابراهیمی در ادامه ‌میگوید: «در بیماری واریس دیواره وریدها دچار تورم و برآمدگی پیاز مانندی ‌‌می‌شود. این مشکل بیشتر در دیواره رگ‌های قسمت تحتانی ساق پا دیده ‌‌می‌شود. در واقع در سیاهرگ‌هایی که خون را به سمت قلب ‌می‌برند ضعفی به وجود ‌می‌آید و قوه کشش آنها کم ‌‌می‌شود و خون را به درستی نمی‌توانند رد کنند. این رگ‌ها در طی زمان گشاد شده، به روی هم ‌می‌پیچند و راه رفتن را دشوار ‌‌می‌کنند».

2- سودایتان بالا نرود
اگر همه انسان‌ها طبع خود را بشناسند و در مرحله بعد مواد غذایی‌ای را در برنامه غذایی‌شان قرار دهند که مزاجشان را در تعادل نسبی قرار دهد هیچگاه دچار واریس و بیماری‌ها‌ی دیگر نمی‌شوند. این جملات را دکتر ابراهیمی ‌می‌گوید و ادامه ‌می‌دهد: «افرادی که مبتلا به واریس ‌می‌شوند باید یک رژیم غذایی را آغاز کنند و آن هم رژیم غذایی سودازاست. متخصص طب‌سنتی به مواد غذایی که سودازاست اشاره ‌می‌کند: «بادمجان، عدس و غذاهای نمک سود مانند ماهی دودی، ماهی‌شور، خیارشور سودازا هستند و بیماران واریسی باید از خوردن آنها امتناع کنند. گوشت گاو، گوشت گوساله، ماست، پنیر، ترشی‌جات، چای و دوغ برای افراد سوداوی مزاج مناسب نیست. این افراد باید از خوردن ماست و کشک هم پرهیز کنند. فست‌فودها هم به شدت سودازا هستند و یکی از دلایل ابتلا به بیماری‌های مختلف سوداوی زیاده‌روی در خوردن سوسیس و کالباس است». دکتر ابراهیمی‌ بعضی از رفتارهای زندگی شهری را هم در بروز سودا مؤثر ‌می‌داند و ‌می‌گوید: «استرس، بی‌خوابی، فکر و خیال، زندگی در محیط‌های بسته و نرفتن به محیط‌های باز و خوش آب و هوا، آلودگی‌های صوتی و شیمیایی موجود در هوا، نشستن‌های طولانی مدت پشت میز کامپیوتر و استفاده زیاد از موبایل همگی در افزایش خلط سودا در بدن تأثیر مستقیم ‌می‌گذارند».

3- زنگ خطر
پزشکان سنتی معتقدند افزایش غیرطبیعی سودا در بدن زمینه بروز بیماری‌های مختلفی را به وجود ‌می‌آورد. دکتر ابراهیمی‌ می‌گوید: «سودا یا آنقدر ثقیل و سنگین است که به سمت قسمت‌های اسافل (پایین بدن) ‌می‌رود و رفته‌رفته تولید واریس (داء‌الفیل) ‌می‌کند یا تبدیل به ماده‌ای رقیق و محلول در خون ‌‌می‌شود و بیماری‌ها‌ی مختلفی را به وجود ‌می‌آورد. نوع سوم آن هم ماده‌ای بسیار رقیق و بخار مانند است که از راه پوست خارج شده و اگزما و بیماری‌های پوستی دیگر را به وجود ‌می‌آورد».

4- یبوست ام‌الامراض است
پزشکان طب‌سنتی یکی از دلایل ابتلا به بیماری واریس را یبوست ‌می‌دانند. دکتر ابراهیمی ‌می‌گوید: «فشارهای درون لوله گوارشی در افرادی که مبتلا به یبوست هستند در ایجاد واریس تأثیرگذار است. یبوست بیماری‌های مختلفی را به بدن تحمیل ‌می‌کند. برای رفع یبوست هر شخصی ‌می‌تواند پزشک خودش باشد و از ابتلای به آن با خوردن بعضی از گیاهان دارویی و برخی از مواد غذایی خودداری کند. به عنوان مثال گل بنفشه و سنای مکی از گیاهان دارویی برطرف‌کننده یبوست هستند. آلوی خیس خورده و خوردن انجیر و سیب به صورت ناشتا هم ‌می‌توانند به برطرف کردن یبوست کمک کنند».

5- درمان قطعی وجود دارد؟
در طب نوین نسخه قطعی‌ای برای درمان واریس وجود ندارد و در بیشتر مواقع بیمار باید با این درد کنار بیاید یا اگر کار به جایی باریک کشیده شود و این رگ‌های واریس برای بدن خطرساز باشند و راه رفتن را مشکل کنند عمل جراحی انجام ‌‌می‌شود. اما در طب‌سنتی مجله مثل همیشه درمان بیماری‌ها امیدوارکننده‌تر از طب نوین است. متخصص طب‌سنتی در این خصوص ‌می‌گوید: «درمان واریس در چند مرحله انجام ‌‌می‌شود. در گام اول باید میزان سودای موجود در خون با تجویز داروهای سودازا کم شود. سودازایی با خوردن موادغذایی سودازا و با مالیدن روغن‌های گرم مثل سیاهدانه و روغن کنجد انجام ‌‌می‌شود. البته پزشکان داروهای سودازا را با توجه به طبع افراد برایشان تجویز ‌‌می‌کنند. در مرحله بعد اگر فرد بیمار پرخون باشد حجامت برایش انجام ‌‌می‌شود و بعد از برطرف کردن فشار خون با حجامت مرحله آخر درمانی یعنی زالودرمانی را آغاز ‌‌می‌کنند. زالو را روی رگ‌های واریسی ‌می‌اندازند. این موجود زنده همزمان با مکیدن، یک سری آنزیم از بزاق خود ترشح ‌می‌کند که آنها وارد خون ‌می‌شوند و با چسبیدن به دیواره رگ‌ها التهابشان را کاهش ‌می‌دهند. از طرف دیگر آنزیم وارد شده جریان خون را رقیق ‌می‌کند. همزمان با زالودرمانی داروهای گیاهی به بیمار داده ‌‌می‌شود که خلط اضافی روان شده را از بدن دفع کند». دکتر ابراهیمی به حساسیت مرحله آخر درمان یعنی زالو درمانی اشاره ‌می‌کند و ‌می‌گوید: «هر شخصی که فقط از طب‌سنتی سر رشته دارد نمی‌تواند و نباید این کار را انجام دهد. به بیماران توصیه ‌‌می‌شود برای درمان به کلینیک‌های معتبر طب‌سنتی مراجعه کنند».

6- لیمو درمانی
طب‌سنتی بسیاری از مواد غذایی و گیاهان را در درمان و یا بهبود واریس مؤثر ‌می‌داند. دکتر ابراهیمی‌ قبل از اشاره به این مواد غذایی، به بیماران مبتلا هشدار ‌می‌دهد که قبل از هر نوع اقدام خودسرانه برای درمان به پزشک طب‌سنتی مراجعه کنند و گیاهان دارویی را با صلاحدید پزشک بخورند؛ «مصرف یک حبه سیر صبح ناشتا انواع ورم‌های پا را درمان ‌می‌کند. چون سیر خاصیت تصفیه کنندگی خون را دارد. برای درمان واریس ‌می‌توانید جوشانده بنفشه‌فرنگی را به مقدار 60 گرم در یک لیتر آب مصرف کنید. همچنین آب چغندر را اگر با گل ارمنی مخلوط کنید و به‌ اندازه نیم گرم آن را روی ورم پایتان بمالید ورم آن کمتر ‌‌می‌شود. نکته بعدی مالیدن آب لیمو روی ساق پاست. این کار پاها را تقویت کرده و انواع واریس را معالجه ‌می‌کند. مالش پاها با آب لیمو باید توام با نوشیدن آب لیمو باشد و باید هر روز آب 10 لیمو را گرفته و بنوشید. آب لیمو تنها ماده‌ای است که انواع واریس را معالجه ‌می‌کند. در حالی که ضماد برگ چغندر با اسیدبوریک برای درمان ورم پشت پا مفید است و ضماد برگ تازه درخت چنار برای ورم زانو مفید است». وی ادامه ‌می‌دهد: «مبتلایان به واریس ‌می‌توانند روزی یک قاشق سوپخوری خاکشیر بخورند. همچنین عصاره تخم خربزه، تخم گشنیز و تخم کدوی شیرین را هفته‌ای دوبار میل کنند». به گفته این کارشناس اگر مبتلا به واریس هستید حواستان باشد که به هیچ عنوان نباید یبوست داشته باشید و سعی کنید با خوردن مواد غذایی ملین مزاجتان را رعایت کنید».

7- خانم‌ها مراقب باشند
ابتلا به واریس در خانم‌ها بیشتر از آقایان است و هر قدر سن بالا ‌می‌رود درصد ابتلا به آن هم بیشتر ‌‌می‌شود. ولی درمانگران طب‌سنتی معتقدند سیاهرگ‌های واریسی در هر سنی ‌می‌توانند تشکیل شوند و مسئله وراثت هم در بروز این مشکل مؤثر است.

8- علامت واریس چیست؟
علامت اصلی این بیماری درد و تورم خفیف در قوزک پا و در مرحله شدیدتر بدمنظره شدن ناحیه مبتلا به واریس است. برخی مواقع هم هیچ علامتی مشاهده نمی‌شود. چون سیاهرگ‌های واریسی در عمق پا قرار دارند.

9- این هشدار را جدی بگیرند
حواستان باشد نباید برای از بین بردن رگ‌های واریسی از درمان با دست، مثل ماساژ پا لرزاندن پا استفاده کرد. این کار خطرناک است و باعث ایجاد آمبولی (تخته خون متحرک) در رگ‌ها ‌‌می‌شود. این لخته خون متحرک ‌می‌تواند حرکت کند و با قرارگیری در رگ‌های قلب یا مغز باعث بروز سکته‌های قلبی یا مغزی شود.

10- چند پیشنهاد کاربردی
اگر خدای نکرده دچار بیماری واریس شده‌اید یا اینکه نمی‌خواهید در زمره مبتلایان به آن قرار بگیرید با رعایت نکاتی ساده ولی در عین حال مهم ‌می‌توانید از بروز یا پیشرفته این بیماری جلوگیری کنید دکتر ابراهیمی‌ می‌گوید: «به صورت منظم ورزش کنید. پیاده‌روی و آهسته دویدن، جریان خون را در پاها بهبود ‌می‌دهد و جریان خون مناسب، از پیشرفت و بدتر شدن سیاهرگ‌های واریسی جلوگیری ‌می‌کند. از ایستادن طولانی مدت خودداری کنید. ایستادن در یک جا برای مدت زمان طولانی، فشار وارده به سیاهرگ‌های پاها را افزایش ‌می‌دهد. این فشار، دیواره رگ‌های خونی را ضعیف ‌می‌کند. البته برخی مشاغل طوری هستند که فرد مجبور است مدت طولانی در یک جا سر پا بایستد. در این گونه مواقع سعی کنید هرچند وقت یک بار وضعیت بدنی خود را تغییر دهید و حداقل هر نیم ساعت یک بار کمی‌ قدم بزنید و برای مدت طولانی یک جا نایستید. روی صندلی، صاف و راست بنشینید و پاهایتان را روی هم نیندازید. وزن مناسب بدنتان را حفظ کنید وزن اضافی بدن در افراد چاق، فشار زیادی روی پاها و سیستم گردش خون وارد ‌می‌کند و کاهش وزن اضافی بدن خطر ابتلا به سیاهرگ‌های واریسی را در خیلی موارد کم ‌می‌کند مورد دیگر اینکه سیگار نکشید. چون کشیدن سیگار فشار خون را بالا ‌می‌برد و فشار خون بالا در ایجاد سیاهرگ‌های واریسی مؤثر است. همچنین از مصرف قرص‌های ضدبارداری با استروژن بالا خودداری کنید. مصرف طولانی مدت این قرص‌ها خطر ابتلا به واریس پا را افزایش ‌می‌دهد. برای بهبود بیماری‌تان از جوراب‌های مخصوص واریس هم ‌می‌توانید استفاده کنید. این جوراب‌ها را از داروخانه یا مراکز فروش لوازم پزشکی بخرید».
منبع مقاله :
نشریه همشهری آیه، شماره 41

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید